Hírek

2005.11.14. 00:00

A világ felnőtteinek egyötöde analfabéta

Cs. E.

Az ENSZ oktatási, tudományos és kulturális szervezete, az UNESCO szerint a szegényebb országok nagy lépéseket tettek az általános iskolai oktatás javítása felé. Ugyanakkor az írástudatlanság még mindig veszélyezteti a szegénység visszaszorítására tett erőfeszítéseket. Az UNESCO legfrissebb jelentésében az áll, hogy a világ felnőtt lakosságának egyötöde nem tud írni és olvasni.
Az UNESCO megállapításai rávilágítanak arra a tényre, hogy az írástudók aránya hatalmas eltéréseket mutat a világ különböző részein, valamint hogy szoros összefüggés van az írástudatlanság és a súlyos szegénység között. Egyes régiókban – Afrikában, Ázsia déli és nyugati részein illetve az arab világban – a népességnek mintegy 40 százaléka nem tud olvasni vagy írni. Az egyenlítői Afrika legszegényebb részein ez az arány a 80 százalékot is meghaladja. Az UNESCO szerint – bár az általános iskolába beiratkozottak száma erőteljes emelkedést mutat Afrikában és Dél-Ázsiában – 67 fejlődő ország nem fogja elérni azt a célt, hogy 2015-re minden lakosa elvégezze az általános iskolát.
A jelentés ugyancsak kiemeli azt a különbséget, amely az iskolába beiratkozott fiúk és lányok száma között mutatkozik.
Összességében az UNESCO úgy véli: az írástudók számának emelkedése korántsem olyan mértékű, hogy az segítene kiemelni emberek tízmillióit a szegénységből és a szociális kirekesztettségből.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!