Hírek

2005.11.21. 07:00

A légivezér alkalmazottjaival bulizik

Csak néhány napos volt a SkyEurope, amikor 2001-ben az Egyesült Államokban két gép a WTC-be, egy pedig a Pentagon épületébe csapódott. A légiközlekedést választók száma utána megcsappant. Arról, hogy a cég miként vált mégis Európa egyik vezető fapados légitársaságává, Christian Mandl, a cég vezérigazgatóját faggattuk.

Tóth Lívia

- Múlt hét végén a 2005-ös Év Vállalata Díjat nagyvállalati kategóriában a SkyEurope Airlines nyerte el Magyarországon. Hogyan lehetséges, hogy valaki, akinek semmiféle jártassága a légiközlekedésben olyan céget alapít, amely a repülést választó utazók kiszolgálását tekinti fő profiljának?
- Néhány évvel ezelőtt, amikor Csehszlovákia kettévált, a Czech Airlines Csehországé lett. Ennek következtében Szlovákia nem rendelkezett olyan nemzeti légitársasággal, amely élt volna Szlovákia kétoldalú légi jogaival. Bár a repülőgépek világa akkor még ismeretlen terület volt számomra, úgy tűnik rajtam kívül senkinek sem jutott eszébe, hogy az ebben rejtőző üzleti lehetőségeket felismerje. Azokban a napokban jelent meg az osztrák Business Week hetilap hasábjain egy interjú Alain Skowronekkel, aki bővelkedett ilyen irányú tapasztalatokban. 1996-tól a Virgin Express társaság első európai alacsony költségű légitársaságának, az EBA Expressnek - Euro Belgium Airlines, Belgium - a stratégiai értékesítését menedzselte, majd a City Bird belga légitársaságnál töltött be vezető pozíciót. Ez éppen kapóra jött nekem. Rövid időn belül sikerült vele felvennem a kapcsolatot, és egy brüsszeli találkozó keretén belül felvázoltam neki a SkyEurope-pal kapcsolatos elképzeléseimet. Azóta együtt dolgozunk…

- A közös munka szemmel láthatóan eredményes, hiszen a céget napjainkban a régió egyik legszámottevőbb légitársaságaként tartják számon. Melyek azok az események, amelyek az idei évet jellemezték?
- A 2005-ös esztendő két dolog miatt is nagy szerepet tölt be a vállalat életében. Az egyik fontos momentum, hogy gépparkunkat 32 darab, újgenerációs Boeing 737-700-assal bővítettük. A másik, hogy 2003 óta mi vagyunk az első légitársaság, amely kikerült a tőzsdére. A SkyEurope státuszát igazolandó, részvényeink iránt már az első napon nagy volt a kereslet. Távlati terveink szerint a tőzsdei jelenlétből származó bevételből a társaság kelet-európai terjeszkedését kívánjuk finanszírozni. Különös tekintettel a balkáni területekre. Célállomásaink folyamatos bővítése is a velünk utazók megelégedését szolgálja. A közelgő téli szezonra cégünk több, mint egymilló férőhelyet kínál, amely a 2004-es évhez képest mintegy 58 százalékos növekedést mutat.

- Nem ingott meg a hazai utazóközönség bizalma a pár héttel ezelőtti mallorcai incidens miatt – amikor is gép hiányában a repülőtéren rekedtek a turisták - a légitársaságban?
- Mivel semmi közünk nem volt a szerencsétlenül járt nyaralók utaztatásához, ezért a válaszom egyértelműen nem. A kérdéses időszakban a SkyEurope Airlines nem állt szerződésben a Kartago Tours Hungary-val, így arra sem volt alkalma, hogy a légifuvarozó megrendelésére charter járatot biztosítson a mallorcai utasok részére. Bár az utazási iroda rontotta hitelünket és sajnáljuk, hogy cégünk neve ilyen, negatív felhangú ügybe keveredett - amitől társaságunk ismételten elhatárolja magát – a továbbiakban is igyekszünk jó viszonyt ápolni a hazai utazási irodákkal.

- Nemrég bejelentették, hogy az utasszállításon kívül a teherfuvarozásból is kivennék a részüket. Ebből a célból külön járatokat is indítanak?
- A Boeing gépek vásárlásával adódott ez a lehetőség, mivel ezeknek a repülőgépeknek a rakodótere igen nagy. Nem szándékozunk kizárólag teherfuvarozásra szánt járatokat indítani, de a már meglévő adottságokat természetesen kihasználjuk. Ha elegendő a kapacitásunk, és még profitálhatunk is belőle, miért ne szállítanánk az utasokon kívül mást is?

- Valóban, miért ne? Ám ahhoz, hogy elégedett utasokat szállítsanak, és olajozottan működjön a gépezet, nagyon sok embernek kell együtt dolgoznia. Milyen főnöknek tartja magát, mit vár el a beosztottjaitól?
- Nehéz kérdés. A jó tulajdonságom egyben rossz is: munkamániás vagyok, ráadásul maximalista, amit másoktól is elvárok. Ennek ellenére – vagy talán éppen ezért? – az alkalmazottaim szeretnek. A magyar kollégákkal különös kapocs fűz össze minket. Kevesen tudják, hogy a nagyszüleim magyarok voltak, rengeteget nyaraltam a Balatonnál, éppen ezért - ha lehet ilyet mondani - árnyalatnyival jobban szívemen viselem a budapesti bázis sorsát. A munka mellett természetesen a kikapcsolódás sem maradhat el: gyakran tartunk nagy bulikat, ahol levezethetjük a feszültséget. Nemrég például a magyar, szlovák és lengyel munkatársakkal a Citadellán mulattunk, ahonnan parádés látvány nyílt az éjszakai Budapestre. De arra is volt már alkalom, hogy Barcelonában egy egész disco-t kibéreljünk a cég dolgozóinak. Szerencsés vagyok, mert igazán remek csapattal dolgozom együtt, olyan szakemberekkel, akiket tisztelek és becsülök.

- Ahogy Ön említette: munkamániás. Nyilván rengeteget dolgozik. Hogyan viseli a felesége, hogy állandóan úton van?
- Most már hárman vagyunk: szeptemberben született meg a lányom, Laura. Ugyan az apuka szerep még új, de megpróbálom otthon is a maximumot kihozni magamból. Hazudnék ha azt mondanám, hogy kevesebbet dolgozom, de mindig nagyon sietek haza a családomhoz. Most sem maradok sokáig, még az este folyamán elindulok feleségemhez és a kislányomhoz Pozsonyba. Ők számomra a legfontosabbak.

Szakmai múlt

Christian Mandl egyetemi éveit Belgiumban töltötte. Brüsszelben előbb politikai, majd európai uniós tanulmányokat folytatott. 2001 szeptemberében Alain Skowronekkel közösen megalapította a SkyEurope low-cost légitársaságot, ezzel egyidőben a szlovákiai Danube Consulting konzultációs társaságnak is tagja, majd később igazgatója lett. 2004 januárjában a Business World magazintól megkapta az Év Vállalkozója címet. Jelenleg a SkyEurope Airlines vezérigazgatója, és a társaság igazgatótanácsának elnöke.

Magánélet

Bár Christian Mandlt gyökerei szülei révén Ausztriához kötik, nagyszülei magyarok voltak. Gyermekkorában sok időt töltött hazánkban, a balatoni régió minden zegét-zugát ismeri.

Család

Szlovák származású feleségével és újszülött kislányával, Laurával a történelmi múltú szlovák fővárosban, Pozsonyban él. Nagyon nagy öröm számára, hogy lánya született, általa érzi teljesnek az életét.

Hobbi

Imád utazni. Az utazásban a szabadságérzetet tekinti a legdominánsabb érzésnek. Folyamatosan megújuló élményt nyújt neki, hogy számára addig még ismeretlen emberekkel, kultúrákkal találkozhat. Régi vágya Argentína, azon belül Buenos Aires felfedezése, ahol legszívesebben reggelig tangózna imádott feleségével.

Cégtörténelem

A SkyEurope Airlinest Christian Mandl és Alain Skowronek 2001 szeptemberében alapította. A cég telephelye Pozsony, de bázisállomásokat működtet Bécsben, Budapesten, Krakkóban és Varsóban is. A fapados légitársaság hazánk fővárosából napi rendszerességgel indít járatokat Európa különböző nagyvárosaiba. 18 országban 43 útvonalból álló hálózatot működtet olyan úticélokkal, mint például Párizs, Nizza, Manchester, Koppenhága, Athén, Barcelona, Dubrovnik, Split, Zadar, Zürich és Dublin.

A SkyEurope jelenleg 11 darab Boeing 737-500 típusú, valamint 4 Embraer 120 típusú légijárművel rendelkezik, de ebben az évben 2006-2009 közötti szállítással további 32 darab Boeing-et rendeltek 1,76 millió dollár értékben.

A SkyEurope Airlines - Észak-Kelet Magyarország és Budapest között - SkyShuttle buszok indításával bővítette szolgáltatásait. A cél természetesen az, hogy ezáltal a fővárosból induló olcsó jegyáras légitársaság valamennyi járatához közvetlen csatlakozást biztosítsanak. A cég az idei nyári szezonban a tavalyihoz képest mintegy 93 százalékkal több utast szállított. Árbevétele az előző üzleti évben 63 millió euró volt, ami az egy évvel korábbi bevételnek több mint a négyszerese. Az elmúlt évben az utasoknak több mint a fele Pozsonyból, közel egyharmada pedig Budapestről indult útnak.

A légitársaság idén szeptember végén került ki a bécsi és a varsói tőzsdére. Közép- és Kelet-Európa vezető, alacsony költséggel üzemelő diszkont légitársaságának, a SkyEurope Airlines-nak bécsi központú holding vállalata által kibocsátott részvényei közül összesen 1 265 700 darab cserélt gazdát az első kereskedelmi napon. A légitársaság 120 millió euró piaci tőkével lépett a részvénypiacra, amely az első nap végén 124 millió euróra emelkedett.

A SkyEurope több neves nemzetközi konzorcium támogatását élvezi: az EBRD (Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank), az ABN AMRO Bank, valamint az EIF is együttműködéséről biztosította a vállalatot; valamint a cég olyan neves európai intézményi befektetőket foglal magában, amelyeknek a Bank Austria Creditanstalt a letéteményese.

Christian Mandl egyetemi éveit Belgiumban töltötte. Brüsszelben előbb politikai, majd európai uniós tanulmányokat folytatott. 2001 szeptemberében Alain Skowronekkel közösen megalapította a SkyEurope low-cost légitársaságot, ezzel egyidőben a szlovákiai Danube Consulting konzultációs társaságnak is tagja, majd később igazgatója lett. 2004 januárjában a Business World magazintól megkapta az Év Vállalkozója címet. Jelenleg a SkyEurope Airlines vezérigazgatója, és a társaság igazgatótanácsának elnöke.

Magánélet

Bár Christian Mandlt gyökerei szülei révén Ausztriához kötik, nagyszülei magyarok voltak. Gyermekkorában sok időt töltött hazánkban, a balatoni régió minden zegét-zugát ismeri.

Család

Szlovák származású feleségével és újszülött kislányával, Laurával a történelmi múltú szlovák fővárosban, Pozsonyban él. Nagyon nagy öröm számára, hogy lánya született, általa érzi teljesnek az életét.

Hobbi

Imád utazni. Az utazásban a szabadságérzetet tekinti a legdominánsabb érzésnek. Folyamatosan megújuló élményt nyújt neki, hogy számára addig még ismeretlen emberekkel, kultúrákkal találkozhat. Régi vágya Argentína, azon belül Buenos Aires felfedezése, ahol legszívesebben reggelig tangózna imádott feleségével. Cégtörténelem A SkyEurope Airlinest Christian Mandl és Alain Skowronek 2001 szeptemberében alapította. A cég telephelye Pozsony, de bázisállomásokat működtet Bécsben, Budapesten, Krakkóban és Varsóban is. A fapados légitársaság hazánk fővárosából napi rendszerességgel indít járatokat Európa különböző nagyvárosaiba. 18 országban 43 útvonalból álló hálózatot működtet olyan úticélokkal, mint például Párizs, Nizza, Manchester, Koppenhága, Athén, Barcelona, Dubrovnik, Split, Zadar, Zürich és Dublin.

A SkyEurope jelenleg 11 darab Boeing 737-500 típusú, valamint 4 Embraer 120 típusú légijárművel rendelkezik, de ebben az évben 2006-2009 közötti szállítással további 32 darab Boeing-et rendeltek 1,76 millió dollár értékben.

A SkyEurope Airlines - Észak-Kelet Magyarország és Budapest között - SkyShuttle buszok indításával bővítette szolgáltatásait. A cél természetesen az, hogy ezáltal a fővárosból induló olcsó jegyáras légitársaság valamennyi járatához közvetlen csatlakozást biztosítsanak. A cég az idei nyári szezonban a tavalyihoz képest mintegy 93 százalékkal több utast szállított. Árbevétele az előző üzleti évben 63 millió euró volt, ami az egy évvel korábbi bevételnek több mint a négyszerese. Az elmúlt évben az utasoknak több mint a fele Pozsonyból, közel egyharmada pedig Budapestről indult útnak.

A légitársaság idén szeptember végén került ki a bécsi és a varsói tőzsdére. Közép- és Kelet-Európa vezető, alacsony költséggel üzemelő diszkont légitársaságának, a SkyEurope Airlines-nak bécsi központú holding vállalata által kibocsátott részvényei közül összesen 1 265 700 darab cserélt gazdát az első kereskedelmi napon. A légitársaság 120 millió euró piaci tőkével lépett a részvénypiacra, amely az első nap végén 124 millió euróra emelkedett.

A SkyEurope több neves nemzetközi konzorcium támogatását élvezi: az EBRD (Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank), az ABN AMRO Bank, valamint az EIF is együttműködéséről biztosította a vállalatot; valamint a cég olyan neves európai intézményi befektetőket foglal magában, amelyeknek a Bank Austria Creditanstalt a letéteményese. -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!