2005.09.06. 00:00
Becsukódott a légi kapu
Kétórás figyelmeztető sztrájkot tartottak tegnap Ferihegyen a Budapest Airport Rt. földi kiszolgálói. A Fidesz nemzeti vagyonszerződést javasol, az SZDSZ privatizációs vitanapot kezdeményez.
[caption id="" align="alignleft" width="320"] A figyelemfelhívó sztrájk nem okozott jelentős káoszt, azonban több száz várakozásra kárhoztatott utas ragadt órákra Ferihegyen
[/caption]A magánosítás előtt álló Budapest Airport Rt. (BA Rt.) földi kiszolgálóinak szakszervezetei tegnap délelőtt fél tizenegykor döntötték el, hogy a szolgálatos műszak déltől délután két óráig sztrájkba lép. Leálltak a bejelentkezőpultok, nem jártak a kisbuszok. A sofőrök a bejárat előtt várakoztak, szünetelt a rampaszolgálat. A cég Ferihegy II-n lévő pultjánál felirat kért elnézést a kellemetlenségekért. Ferihegy I-en a léggömbökből kirakott „Welcome!” felirattól jobbra többszázas, unott tömeg préselődött öszsze a pultoknál, de nem volt nagy a káosz. Amikor a szemlélődő a reptérre tekintett, mindössze hat-nyolc olyan „fapados” társaság gépét látta vesztegelni, amelyeknek már messze kellett volna járniuk Budapesttől. Kovács Zoltán, a sztrájkbizottság tagja két óra előtt néhány perccel érkezett meg az előtérbe. Lapunk azt kérdezte, van-e abban szándékosság, hogy a sztrájkot a szeptember elsején megnyitott Ferihegy I-en tartják, amely mindössze hat „fapados” légitársasággal áll szerződésben. Kovács leszögezte: a megmozdulás lényege nem az, hogy az utasoknak és a vállalatnak kárt okozzon. Céljuk kettős: munkabérre, munkaidőre, túlmunkára vonatkozó szociális követeléseik érvényesítése, valamint a munkavállalók létbiztonságának garantálása a tulajdonosváltás előtt, amely után már lehet, hogy késő lenne fellépni. Kovács szerint a sztrájk végső eszköz, amelyet a szakszervezet szeretett volna elkerülni, de a tárgyalásokon nem kaptak érdemi ajánlatot. Megkérdeztük azt is, mekkora nyomás nehezedik a sztrájk vezetőire. Kovács elismerte: bátornak kell lennie annak, aki a Munkaügyi Bírósághoz fordulva arra világít rá, hogy az ÁPV Rt. nem egyeztetett az üzemi tanáccsal a cég eladásáról. Kovács fontosnak tartja annak ellenőrzését, hogy a sztrájk vezetőit a későbbiekben se érhesse retorzió.
Kováts István, a sztrájkbizottság elnöke cáfolta a Magyar Hírlap értesülését, miszerint a BA Rt. dolgozóinak egyévnyi fizetésüknek megfelelő „bónuszt” ajánlottak volna, hogy jól fogadják a privatizációt. Kováts ezt úgy pontosította, hogy a dolgozók „jóindulatát” 3,5 hónapos pluszpénzzel szerették volna megnyerni, sikertelenül. Kováts szerint a sztrájk „hagyományos” munkavállalói követeléseit és a magánosítást külön kell választani. „A közösség nem a privatizációt ellenzi. A dolgozók részvényeket akartak, ezt azonban az ÁPV Rt. kizárta. A legtöbben világosan látják, hogy a jelenleg kormányzó politikai erők a BA Rt. eladásából az államháztartási hiányt kívánják betömni. Az embereket azonban ez nem érdekli. Ők jobb bért, jobb munkafeltételeket követelnek maguknak és azt, hogy tekintse őket partnernek az állam, ha olyan hatalmas vagyontól válik meg, amelynek ők, a dolgozók a működtetői” – mondta lapunknak a helyszínen Palkovics Imre, a Munkástanácsok Országos Szövetségének elnöke. Arra a kérdésünkre, hogy mikor és hogyan akarják a nagyobb sztrájkot megtartani, Kováts István így fogalmazott: „Mi nem akarunk sztrájkolni. Mi megegyezésre törekszünk”.
A sztrájkbizottság ma délelőtt tíz órától egyeztetett a menedzsmenttel. Időközben a Fidesz–MPSZ nemzeti vagyonszerződést kezdeményez, kétharmados törvényhez kötnék a nagy állami cégek, többek között a MÁV, a Volán, a posta, a repterek, az autópályák és a kórházak teljes vagy részleges magánosítását. Az SZDSZ a témában parlamenti vitanapot kezdeményez.