Hírek

2005.08.15. 00:00

Tovább sms-ezik a kormány

Lapunk úgy értesült: a postaládákba dobott reklámanyagokról kérdez jövő héten SMS-ben a kormány. A kérdésekre eddig meglehetőpen kevesen válaszoltak.

Tibay Gábor

„Évente közel 100 ezer tonna papírhulladék keletkezik a postaládákba dobott reklámanyagokból, szórólapokból. Egyetért ön azzal, hogy jogszabály tiltsa a kereskedelmi célú reklámanyagok bedobását, ha a postaláda tulajdonosa jelzi, hogy nem tart ezekre igényt?” – a fentiekre vár választ lapunk értesülései szerint a héten a kormányzat a július vége óta zajló SMS-kampány jövő heti, ötödik kérdéseként.

Információink szerint a kérdésfeltevést elsősorban az indokolja, hogy Magyarországon egyetlen polgárnál évente átlagosan 460 kilogrammnyi (összesen 4,6 millió tonnányi) háztartási szemét termelődik, melyből mintegy 66 kilogrammnyi a papírhulladék. A fenti hulladéktömeg begyűjtése, kezelése hatalmas költségekkel jár. A háztartási hulladékban a becslések szerint minden egyes lakosra évi tíz kilogrammnyi reklámkiadvány jut, melyeket általában kéretlenül kézbesítenek a postaládákba a hirdetők.

A környezetvédelmi szakemberek az egyik legfontosabb lépésnek a hulladék keletkezésének megelőzését tekintik. Az említett 4,6 millió tonnányi hulladék túlnyomó részét lerakókban helyezik el: ez még szabályos kezelés esetén is jelentős környezetterheléssel jár, a lakosságnak pedig komoly anyagi kiadást jelent. A környezetvédelmi tárca szerint ugyanakkor jelentős energia- és pénzbefektetéstől mentesítené a gazdaságot és a társadalmat, ha az olvasatlanul, eleve szemétbe kerülő szóróanyagok, reklámújságok el sem jutnának a postaládákba, sőt vélhetően nem is készülne ilyen nagy mennyiségű, később hulladékká minősülő reklámkiadvány.

A kormány szerint amennyiben fel szeretnének lépni a kéretlenül kézbesített reklámanyagok áradata ellen, úgy a postáról szóló törvényt, illetve a versenytörvényt kellene módosítani. Az ügyben várhatóan kevés politikai ellenállásba ütköznének, mivel a környezetvédelmi miniszter a reklámáradat visszaszorítására irányuló törekvését Péterfalvi Attila adatvédelmi országgyűlési biztos is támogatja.

A kérdéseket továbbra is csak tájékozódásnak tekinti a kabinet: korábban arról szólt László Boglár kormányszóvivő, hogy a kérdésekre érkező válaszokat elemzik ugyan, de nem követi az SMS-kampányt az eredményekkel kapcsolatos törvényalkotói munka. Korábban a szocialisták koalíciós partnere, az SZDSZ is nemtetszésének adott hangot a kérdéssorokkal kapcsolatban, hangsúlyozva: hasznosabb lenne előkészített témákról kikérni az emberek véleményét. A kormány továbbra is várja a véleményeket a 30/444-4444-es normáldíjas számon. Szavazni a www.magyarorszag.hu honlapon is lehet.

Eddig nem aratott sikert a kormányzati kampány

Az eddigi hetek négy korábbi kérdésére meglehetősen kevés, általában 3–4 ezer szavazat érkezett, annak ellenére, hogy a voksokat utóbb már interneten is le lehetett adni. A kabinet eddig az árcédulák tartalmáról, az egészségügyi szűréseken résztvevőknek járó esetleges kedvezményekről, a minimális alkoholfogyasztás utáni vezetésről kérdezett, illetve arról: ha lehetőség nyílna rá, megválaszatnák-e a szülők harmadik gyermekük nemét. A kormány 40 millió forintot fordít a kampányra. László Boglár kormányszóvivő lapunknak korábban úgy nyilatkozott: nem elégedetlenek a válaszadók számával.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!