Hírek

2005.08.17. 00:00

MÁV-tender: szerződés a levegőben

Bár a látszat az volt, hogy vége a hónapok óta tartó komédiának, tévedtünk. A MÁV nettó százmilliárdos vonatüzletének befejezése továbbra sem látszik.

Bak Mihály

[caption id="" align="alignleft" width="250"] Egy ideig még csak reklámfotón láthatjuk itthon a Stadler FLIRT típusú motorvonatát. A MÁV szerint ez az ajánlat a jobb, de a birkózásnak nincs vége.
[/caption]A közönséget „szórakoztató” kommunikációs hadjárat tovább tart. A Stadler–Transelektro páros továbbra is „nyugodt”, amiért végre aláírták a szerződést a MÁV-val. Eddig háromszor mondták ki győztesnek a cégpárost. A vesztes Bombardier ismét magabiztos, hogy most végre fogást talál az ellenfélen és a vasúttársaságon. Hétfőn a MÁV és a Stadler szerződést kötött 30+30 darab elővárosi motorvonat beszerzésére és harmincévi karbantartására, nettó 100 milliárd forint körüli áron. A kontraktus azonban csak akkor lép hatályba, ha a Közbeszerzési Döntőbizottság (KD) előtt zajló eljárásokban nem találtatik jogsértőnek a MÁV közbeszerzése és maga a döntés. Feltétel még, hogy létrejöjjön a vevő és a finanszírozó közti szerződés. Ezt megelőzően a KD nem tiltotta meg a szerződéskötést, pedig a Bombardier kérte. A legutóbbi tendergyőzelmet kimondó döntéssel szembeni panasza azonban a KD előtt van, augusztus 26-án lesz a meghallgatás.

A testületnek 30 napja van a verdiktet meghozni. A kanadai központú cég szerint a MÁV törvénytelenül járt el, amikor júliusban nem a KD utasítását követve folytatta le a tendert. Legújabb észrevétele, hogy a Stadler legutóbbi ajánlatához nem volt érvényes bankgarancia. A szappanopera tavaly áprilisban kezdődött. Az első Stadler-győzelem idén márciusban volt. A Bombardier beadványára a KD ezt megsemmisítette. Júniusban és júliusban még kétszer megismétlődött ugyanez. A MÁV azért zárta ki a Bombardier-t a versenyből, mert úgy találta, hogy annak ajánlata irreális elemeket tartalmaz. A kanadaiak a 30 évi karbantartási és napi tisztítási munkákra ülésenként évi egy eurócentet számoltak fel. Legutóbb a KD lehetőséget adott a Bombardier-nek ajánlata módosítására. Szerintük azonban szabálytalan volt a MÁV, amikor ezt a Stadlerre is kiterjesztette.

E vitától függetlenül a MÁV-nál hangsúlyozzák: a Stadler ajánlata jobb. Dian József, a MÁV-Bombardier Kft. ügyvezetője lapunknak elmondta: megvárják a KD legközelebbi döntését, addig más jogorvoslaton nem gondolkodnak. A bankgarancia hiányára Dunai Zoltán, a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. vezérigazgatója röviden csak ennyit mondott a Reggelnek: nem tudja, honnan veszik a Bombardier-nél, hogy az hiányzik. Szeptember 18-ig érvényes a benyújtott papiros. A finanszírozási szerződés aláírásának nincs gyakorlati akadálya – ismerte el Dunai –, de erre a MÁV-nak egy másik közbeszerzési eljárást kell kiírnia. Akkor, amikor minden feltételt ismertetni tud a pályázókkal.

Az eredeti tervek szerint jövő márciusban gördült volna sínre az első szerelvény. A szerződés aláírásától számított egy év elteltével kell az elsőt szállítani, újabb egy év múlva a harmincadikat. Dunai megerősítette: mindent megtesznek azért, hogy március végén itt legyen az első fecske. A vonatok egyébként Budapestről Székesfehérvárra, Tatabányára és Pusztaszabolcsra fognak közlekedni. Az esetleg csúszó szállítás miatt anyagi kár nem éri az országot. A fizetés euróban történik. (Egy szerelvény átlagára nettó 1,2 milliárd forint mostani árfolyamon, a hatvan kocsié 72 milliárd. Ezt egészíti ki a 30 évi karbantartás és a napi tisztítás 30-35 milliárdja.) Vagyis az éppen érvényes árfolyamon kell előteremteni a részletek árát. Amíg lesz forint.

Saját magáról is határozni fog a döntőbizottság

A Közbeszerzési döntőbizottság előtt fekszik egy másik beadvány is. Ennek szerzője, a Közbeszerzések Tanácsa öt tagja szerint nem volt szabályos a KD júniusi döntése. A testület megsemmisítette a Bombardier kizárását, majd felszólította a MÁV-ot, hogy tegye lehetővé a Bombardier-nek a pályázat pontosított benyújtását. Ez magát a kiírást kérdőjelezi meg.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!