2005.08.30. 00:00
Feketelisták a légitársaságokról
Az európai légi közleke-dési szakemberek úgy döntöttek, nyilvánosságra hozzák a nem megbízható légitársaságok listáját.
[caption id="" align="alignleft" width="320"] Döntöttek az európai légiirányítók – kitiltják a nem biztonságos repülőket az Európai Unió országaiból. Egyetlen város „kihagyása” több százmillió forintos veszteséget jelent a társaságoknak.
[/caption]A francia polgári légi közlekedési igazgatóság közzétette tegnap a Franciaország légikikötőiből kitiltott légitársaságok listáját. A társaságok engedélyét a nemzetközi normáknak (OACI) való tartós meg nem felelés miatt vonták vissza vagy függesztették fel.
Az európai légi közlekedési szakemberek brassói fórumán pedig a hét végén úgy döntöttek, hogy rövid időn belül nyilvánosságra hozzák a nem megbízható légitársaságok feketelistáját. A megbeszélést a 35 tagállamot tömörítő Európai Polgári Repülési Konferencia (ECAC) szervezte. Az ülésen elfogadták, hogy egységes európai követelményrendszert állítanak fel. Az ennek nem megfelelő légitársaságokat, repülőgépeket kitiltják a kontinensről. A „feketelistára” tett gépeket pedig az interneten nyilvánosságra hozzák. A megbeszélés résztvevői azért is tartották fontosnak a közös értékelési irányelv kidolgozását, hogy azt még idén az Európai Bizottság elé lehessen terjeszteni. A bizottság februárban már bejelentette, hogy nyilvánosságra hozzák minden olyan társaságnak a listáját, melyeket kitiltottak az egyes tagállamokból. Ez viszont még nem jelenti az összes cég automatikus mellőzését az unióból. Kóka János gazdasági miniszter szigorúbb ellenőrzéseket és a szabálytalankodóknak nagyobb büntetést javasol.
Bajkó Erika, a Polgári Légiközlekedési Hatóság szóvivője elmondta, hogy egyelőre ők sem tudnak semmit arról hivatalosan, hogy milyen normák szerint állította össze a listákat a francia hatóság. Európa területén egyébként uniós, kötelező érvényű jogszabályoknak kell megfelelniük a repülőtársaságoknak. Például szabályozzák, hogy mely gépek alkalmasak repülésre. A gépkocsikhoz hasonlóan a repülőgépeknek is van úgynevezett forgalmi engedélyük, melyet évente felülvizsgálnak. Mint Európa bármely országában, Magyarországon is használnak egy szigorú ellenőrzési rendszert, mely alapján kívül-belül megvizsgálják a fel- és a leszálló gépeket. Ha egy repülő többször fennakad ezen a vizsgálaton, akkor kitilthatják az ország légteréből. Hazánkban jelenleg nincs ilyen légitársaság. Legutóbb nem engedték felszállni a török Flyair egyik járatát, mivel a gép abroncsaival nem volt minden rendben. Hasonló történt a hétvégén Franciaországban ugyancsak a Flyair légitársasággal. Szabványnak nem megfelelő abroncsokat és üzemanyagszivárgást észleltek.
Az Európai Bizottság alelnöke, Jacques Barrot egyébként közleményben üdvözölte, hogy Franciaország közzétette azon légitársaságok listáját, amelyeket kitiltanak repülőtereikről. Az alelnök a következő hónapokban szoros együttműködésre törekszik az EU Tanácsával és az Európai Parlamenttel annak érdekében, hogy lehetővé váljon a tilalom kiterjesztése a közösség egészére. Magukat megnevezni nem kívánó illetékesek szerint hetente akár több százmillió forintos veszteséget is jelenthetne, ha csak egy európai nagyvárosból tiltanák ki őket.
Franciák által kitiltottak
Air Koryo (Észak-Korea)Air Saint-Thomas (USA)
International Air S. (Libéria)
Air Mozambique (Mozambik)
Phuket Airlines (Thaiföld)
Tegnap hozták nyilvánosságra
Britek által kitiltottak
Star Air (Sierra Leone)Cameroon Airlines
Albanian Airlines
Central Air Express (DR Congo)
Air Universal (Sierra Leone)
2004 januárjában tették közzé
A Malévnál nem értik, miért maradtak le a fehérlistáról
Múlt hét pénteken a francia hatóságok fehérlistát hoztak nyilvánosságra. Ez azokat a cégeket tartalmazza, amelyek fel- és leszállhatnak. Miért nem szerepel ezen a Malév neve, miközben a magyar légitársaság most is engedéllyel rendelkezik Franciaországban? – kérdeztük a szóvívőt. A biztonságot tekintve a magyar cégre panasz nem lehet – mondta Krebsz Adrien. A Malév rendelkezik a világ egyik legfiatalabb repülőgépparkjával. Nincs információjuk arról, milyen szempontok alapján készült a lista, és hogy mikortól érvényes – mondta a szóvívő. A gazdasági károkról – amelyek abból származnak, hogy a Malév nem szerepelt a fehérlistán – nem készült kimutatás. Nem döntöttek arról sem, milyen válaszlépést tesznek, ha jelentősen csökkenne emiatt az utasforgalom.
Air Saint-Thomas (USA)
International Air S. (Libéria)
Air Mozambique (Mozambik)
Phuket Airlines (Thaiföld)
Tegnap hozták nyilvánosságra Britek által kitiltottak Star Air (Sierra Leone)
Cameroon Airlines
Albanian Airlines
Central Air Express (DR Congo)
Air Universal (Sierra Leone)
2004 januárjában tették közzé A Malévnál nem értik, miért maradtak le a fehérlistáról Múlt hét pénteken a francia hatóságok fehérlistát hoztak nyilvánosságra. Ez azokat a cégeket tartalmazza, amelyek fel- és leszállhatnak. Miért nem szerepel ezen a Malév neve, miközben a magyar légitársaság most is engedéllyel rendelkezik Franciaországban? – kérdeztük a szóvívőt. A biztonságot tekintve a magyar cégre panasz nem lehet – mondta Krebsz Adrien. A Malév rendelkezik a világ egyik legfiatalabb repülőgépparkjával. Nincs információjuk arról, milyen szempontok alapján készült a lista, és hogy mikortól érvényes – mondta a szóvívő. A gazdasági károkról – amelyek abból származnak, hogy a Malév nem szerepelt a fehérlistán – nem készült kimutatás. Nem döntöttek arról sem, milyen válaszlépést tesznek, ha jelentősen csökkenne emiatt az utasforgalom. Döntöttek az európai légiirányítók – kitiltják a nem biztonságos repülőket az Európai Unió országaiból. Egyetlen város „kihagyása” több százmillió forintos veszteséget jelent a társaságoknak. -->