2005.07.16. 06:30
Ön dönt, sofőrködik vagy mobilozik?
Ha autóvezetés és mobiltelefonálás kerül szóba, azonmód az igazoltató és büntető rendőr képe jelenik meg előttünk. Holott nemcsak közlekedési szabályt sértünk, hanem agyunk működésébe avatkozunk be. Károsan.
Évekkel ezelőtt az a vicc járta Amerikában, hogy Ford elnök képtelen rágózás közben járni. Ebben volt valami igazság, persze nem az államfőt illetően. Ugyanis, ha két dolgot akarunk egy időben véghezvinni, akkor az egyik teljesítményét a másik mindig megsínyli. Ilyen például, ha autóvezetés közben mobiltelefonon beszélünk. A legújabb kutatások bebizonyítják, hogy ha valakit figyelmesen hallgatunk telefonon, akkor ez a tevékenység a tisztánlátásunk rovására megy. „Ugyanis amikor »hallgatási üzemmódra« van kapcsolva az agyunk, a vizuális üzemmód kikapcsol” – állítja Steve Yantis, az amerikai John Hopkins Egyetem pszichológusa. Nincs ez másképp a kihangosító használatakor sem, hiába szabad a kezünk telefonálás közben.
Ez a kutatási eredmény elég meglepő, hiszen köztudott és tudományosan bizonyított tény, hogy egyszerre több dologra is képesek vagyunk figyelni. „Hatékony, többfunkciós képesség fejlődött ki a túlélés érdekében, ám ha egy időben több dolgot csinálunk, számolnunk kell a teljesítménykorlátokkal is” – magyarázza Steve Yantis, aki több évet töltött annak kiértékelésével, hogyan is áramlik az információ az agyunkba.
A kutatócsoport a kognitív tudomány leghatékonyabb eszközeit használta fel az agy működésének feltérképezéséhez, úgy, mint például a mágneses rezonanciát. A kísérletek bebizonyították, hogy hallgatásra koncentrálva a páciensek agyának vizuális ellenőrző része veszít aktivitásából. Ez a helyzet fordított esetben is.
Azaz, ha autóvezetés közben mobiltelefonon beszélünk, akkor nem tudunk mindkét tevékenységre egyforma figyelmet szentelni. Ha vezetés közben az autóban ülővel beszélgetünk, az esetek többségében társunk minden bizonnyal felfüggeszti a beszélgetést a több koncentrációt igénylő helyzetekben. Ám mobiltelefonozás közben sokszor még azt sem tudja a másik fél, hogy vezetünk, ezért a több figyelmet kívánó helyzetekre sem lehet tekintettel. Ez pedig gyengíti az autóvezető reakcióidejét és teljesítményét.