Hírek

2005.07.07. 06:29

Lebegő csarnok a körúton

Csodájára jártak annak idején: 1887-es átadásakor az első vasból emelt épület volt Magyarországon. A Nyugati csarnoka ma is gyönyörű, ám a szépség nem mindenért kárpótol.

Rados Virág

[caption id="" align="alignleft" width="320"] A Nyugati pályaudvar csarnoka 120 évvel ezelőtt épült. Azóta is a magyar főváros egyik legszebb épülete. Kívülről. Belül véget ér a csoda.
[/caption]– Pont a Nyugatiról akar hangulatosat írni? – hüledezik a fiatal férfi. – Keserű hangulatú cikk lesz, ha megírja az igazat. A férfi mozdonyvezető, most várja az indulást a pályaudvaron. Nincs jó kedve. – Elavult, lepusztult az egész magyar vasút – kesereg. – Sz...rból kell várat építenünk. Olyan ez, mintha valaki egy rozzant Trabanttal akarna taxizni a Kempinskinél.

A peronra lassan ereszkedik le a nyár esti sötétség. A padokon egykedvűen ücsörögnek a várakozók, gyér fénybe vonják őket a lámpák. Mármint az a néhány, amit felkapcsoltak a sok közül. Szemben egy óriásplakát ruhaboltot hirdet, de a rozsdás vastáblán régebbi felirat is olvasható: „MÁV-reklám – Utazzon a MÁV-val!” A papiros egy része már lefoszlott, a betűknek itt-ott hiányzik a tetejük. – Az utasok? – kérdez vissza a mozdonyvezető. – Fásultak. Így is, úgy is meg kell venniük a menetjegyet, úgyhogy nem szólnak. A MÁV meg fütyül fejleszteni. A dolgozókat sem becsülik. Mindig találnak ürügyet, amivel az elbocsátásokat megmagyarázzák. Lesz itt még leépítés. – El van nyomva a kisember – teszi hozzá kollégája, a kalauz.

Fényképezni nem engedik magukat, ráfázhatnának. „Parancskönyvileg” utasították őket: a vasútról hallgassanak.  Az újságos sem árulja el a nevét. De véleménye neki is van. – Rossz látni, ahogy visszafejlődik a Nyugati – mondja. – Kevesebb a vonat, az utas. Múltkor a hamburgi töküresen futott be.

Márpedig ezt a hírlapárusok a bőrükön érzik. – Azelőtt kétszázat is eladtunk például a HVG-ből, ma jó, ha nyolcvan elmegy. Csak a bulvárt viszik. Külföldi utas alig van. Még a szlovákok meg a románok jönnek, ha jönnek. Hát az épület? Szép-szép, meg műemlék is, de akkor védeni kellene.– A város szívébe nem való pályaudvar – jelenti ki határozottan az újságos. – Szó volt róla, hogy kijjebb viszik egy kicsit, itt meg kultúrcentrum lesz. Aztán valahogy elfelejtették az egészet.

Pedig az ötlet nem rossz. A párizsi tornyáról világhíres Eiffel- iroda tervezői annak idején tényleg kitettek magukért. A huszonöt méter magas vasszerkezet csillogó üvegeivel mintha lebegne a körút felett. Máig Budapest egyik legszebb csarnoka. Azt viszont már rég nem mondogatják róla, amit 1887-es átadásakor, és sokáig még utána is: hogy Európa legkorszerűbb pályaudvara lenne. – A Délit jobban szeretem – mondja egy utas, Markhardt Veronika (28). – Az valahogy tisztábbnak tűnik, és barátságosabb. Legalábbis a peron. – Mindig késik a vonat – panaszolja Zoli (22). Ő Dunakesziről ingázik mindennap. – Volt, hogy emiatt nem értem be időben a melóhelyre.

a szépség nem mindenért kárpótol. Rados Virág A Nyugati pályaudvar csarnoka 120 évvel ezelőtt épült. Azóta is a magyar főváros egyik legszebb épülete. Kívülről. Belül véget ér a csoda. -->

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!