Hírek

2005.07.19. 00:00

Hetedik diadalára készül Lance király

Bush elnök fogalmazhatja újabb gratuláló levelét, hiszen csodának kell történnie ahhoz, hogy Lance Armstrong (33) ne diadalmaskodjon ismét, zsinórban hetedszer.

Árvay Sándor

Az Alpok és a Pireneusok hegyeit megmászták, a verseny kétharmada már a lábakban, izmokban van, s a veterán amerikai olyan könnyedséggel veri vissza a trónkövetelők támadásait, mintha csak muslicákat paskolna le a válláról. Hétfőn a spanyol határ közelében levő Pau városában szusszant a mezőny (a 189 induló közül már csak 158-an vannak versenyben, köztük a 115. helyen álló Bodrogi László is), s erőt gyűjtött a hajrára. Péntekig lankás terepeken araszolnak St. Etienne városáig, ott másnap csapatidőfutam következik. Majd újabb repülős, autóbuszos utazás, hogy vasárnap a főváros közelében levő Corbeil-Essonnesből a párizsi Champs-Elysées sugárúton kijelölt hagyományos célba kerekezzenek a nagy körutazás résztvevői. A Diadalív tövében  1999 óta mindig egy ember diadalát ünnepelték: sorozatban hatszor Lance Armstrong volt a győztes.

Alighanem ez az idén is így lesz. Lance király morog ugyan a sok autós, repülős szállítás miatt, neki inkább tetszene a biciklin való körbekerekezés, de úgy tűnik, az országkerülő túra bármilyen formája is csak az ő győzelmével zárulhat. A hegyikerékpáros világbajnok dán Rasmussen, az 1997-es győzelmét megismételni, s Armstrong ellen végre egyszer győztes csatát vívni kívánó örök második német Ullrich, s a nagy utódnak kikiáltott olasz Basso letehet trónfosztási terveiről.  Armstorng győztesként akar távozni, nem detronizált királyként. Vetélytársai a hátralevő napokban legfeljebb azért küzdhetnek, hogy Armstrong visszavonulása után melyikük számíthat az örökösnek. Korára való tekintettel a 28 éves Bassóé lehet a jövő, aki tavaly harmadik volt, idén pedig várhatóan egy helyet léphet előre.

A sárga trikós amerikai (aki az idei sorozaton még nem szerzett szakaszgyőzelmet) erőtől duzzadó kerékpározással, türelmes, okos taktikázással megnyugtató, 2,46 perces előnyre tett szert, azt a luxust is megengedve magának, hogy alkalmanként (mint például vasárnap) saját „kútfeje” szerint tört előre, nem használta ki a csapat „vízhordozóinak” segítségét. A hátralevő hat etapon ellenfelei már aligha hozhatják be – itt már csak ő veszítheti el a Tourt…

Negyven kilométeres átlagsebességgel nyerte Armstrong 1999-ben a világ legnehezebb versenyét

A versenyző napi felhasznált kalóriamennyisége: átlag 5900, maximum 9000

A Tour során elégetett kalória: 124000

Ennyiszer tapos a pedálra: 324000–486000, a sebességtől függően

Az egyes szakaszokon szolgálatban lévő csendőrök száma: 250

Legkevesebb célba érő: 10 (az 1919-es versenyen 69 induló közül)

Napi felhasznált kerékgumi: 700-800 (legtöbb csapat 3 készlettel indul csatába)

Legtöbb szakaszgyőzelem: 34 (Eddy Merckx, 1969–75 között)

Egy versenyen a legtöbb szakaszgyőzelem: 8 (Charles Pelissier 1930-ban, Merckx 1970-ben és 74-ben, Freddy Maertens 1976-ban)

Legtöbb sárga mezes versenyző egy évben: 8 (1987)

Legtöbb napsárga mezben: 111 (Eddy Merckx (hét viadalon)

Legnagyobb előnnyel nyert: 64 óra, 47 perc, 22 másodperc (Maurice Garin, 1903)

Legkisebb különbségű győzelem: 8 másodperc (Greg LeMond, 1989)

Legnagyobb szakaszgyőzelem: 22 perc, 50 másodperc (Jose Luis Viejo, 1976)

Leghosszabb szökés: 253 km (Albert Bourlon, 1947-ben)

Leggyorsabb prológ: 55,152 km-es átlag (7,2 km-en, Chris Boardman,1994)

Leggyorsabb egyéni időfutam: 54,545 km-es átlag (24,5 km-en, Greg LeMond, 1989)

Leggyorsabb csapatidőfutam: 54,930 km-es átlag (67 km-en, Gewiss, 1995)

Legjobb átlag sík terepen: 50,355 km (194 km-en, Mario Cipollini, 1999)

Legjobb összesített átlag: 40,276 km (Lance Armstrong, 1999)

Legtöbbször volt a Hegyek Királya: 7 (Richard Virenque)

Legidősebb győztes: Firmin Lambot (36 évesen, 1922-ben)

Legfiatalabb győztes: Henri Cornet (20 évesen, 1904-ben)

A Tour során elégetett kalória: 124000

Ennyiszer tapos a pedálra: 324000–486000, a sebességtől függően

Az egyes szakaszokon szolgálatban lévő csendőrök száma: 250

Legkevesebb célba érő: 10 (az 1919-es versenyen 69 induló közül)

Napi felhasznált kerékgumi: 700-800 (legtöbb csapat 3 készlettel indul csatába)

Legtöbb szakaszgyőzelem: 34 (Eddy Merckx, 1969–75 között)

Egy versenyen a legtöbb szakaszgyőzelem: 8 (Charles Pelissier 1930-ban, Merckx 1970-ben és 74-ben, Freddy Maertens 1976-ban)

Legtöbb sárga mezes versenyző egy évben: 8 (1987)

Legtöbb napsárga mezben: 111 (Eddy Merckx (hét viadalon)

Legnagyobb előnnyel nyert: 64 óra, 47 perc, 22 másodperc (Maurice Garin, 1903)

Legkisebb különbségű győzelem: 8 másodperc (Greg LeMond, 1989)

Legnagyobb szakaszgyőzelem: 22 perc, 50 másodperc (Jose Luis Viejo, 1976)

Leghosszabb szökés: 253 km (Albert Bourlon, 1947-ben)

Leggyorsabb prológ: 55,152 km-es átlag (7,2 km-en, Chris Boardman,1994)

Leggyorsabb egyéni időfutam: 54,545 km-es átlag (24,5 km-en, Greg LeMond, 1989)

Leggyorsabb csapatidőfutam: 54,930 km-es átlag (67 km-en, Gewiss, 1995)

Legjobb átlag sík terepen: 50,355 km (194 km-en, Mario Cipollini, 1999)

Legjobb összesített átlag: 40,276 km (Lance Armstrong, 1999)

Legtöbbször volt a Hegyek Királya: 7 (Richard Virenque)

Legidősebb győztes: Firmin Lambot (36 évesen, 1922-ben)

Legfiatalabb győztes: Henri Cornet (20 évesen, 1904-ben) -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!