2005.07.23. 07:26
Bízhat az EU-ban a főváros
Nem forognak veszélyben a fővárosi közlekedési beruházások, közölte a Reggellel Baráth Etele. Csak egyelőre többségük nem indul el 2007-ben – legalábbis az Európai Unió fejlesztéseivel foglalkozó miniszter szerint.
[caption id="" align="alignleft" width="320"] Régi álma a fővárosiaknak és a Budapest környékieknek: az Aquincumi híd. A Reggel látványterve szerint így nézne ki, ha végre megépülne.
[/caption]A Reggel információinak megfelelően Demszky Gábor és Baráth Etele tárgyalóasztalhoz ült a hét második felében. Arról beszéltek, milyen beruházások valósuljanak meg uniós forrásokból Budapesten. Baráth tévedésen alapulónak minősítette Kupper András múlt heti állítását, hogy a Podmaniczky Programnak csak néhány eleme kerül be a Nemzeti Fejlesztési Terv II.-be. A fővárosi Fidesz frakcióvezetője ezt az 1067-es kormányhatározatra hivatkozva jelentette ki. Ez sorolja fel azokat a beruházásokat, amelyekhez a kormány EU-támogatást fog kérni. Melyekről van szó? A szentendrei HÉV felújítása Békásmegyer és Szentendre között, valamint a 3-as és az 1-es villamos vonalának meghosszabbítása. A miniszter lapunkkal közölte, ez még csak az első döntés volt. Azokra a beruházásokra vonatkozik, amelyeket 2007-ben kíván indítani a kormány. Az unió következő költségvetési ciklusa 2013-ig tart, így a 2008-cal kezdődő beruházásokról még nem született döntés. Oda elviekben még bármelyik programelem bekerülhet. Akár az Aquincumi híd, akár az 5-ös metró is. Mindkettőt támogatásra érdemesnek tarthatja majd Brüsszel.
[caption id="" align="alignleft" width="320"] Ami a kormánynak köszönhetően biztos megvalósul: a 4-es metró
[/caption]Ezzel kapcsolatban Tarlós István, Óbuda polgármesterének híresztelését nevezte hamisnak, miszerint az uniónak nem kell az Aquincumi híd. Azt azonban Baráth is hangsúlyozta, hogy az érintett kerületeknek mihamarabb egyezségre kell jutniuk. A ferihegyi gyorsvasútnak a miniszter szerint is jó esélye van, hogy az EU Kohéziós Alapjából támogatást kapjon. Baráth azt sem zárja ki, hogy akár a 4-es metró megépítéséhez is szerezzenek közösségi forrásokat. Mit kell most a város vezetésének tennie? A kormány kétmilliárd forintot adott Budapestnek, hogy kidolgozza terveit. Tényadatokon alapuló tanulmányokat várnak. Ezekben kell rávilágítani arra, hogy a beruházások milyen pozitív hatásokkal járnak nemcsak a fővárosra, de más országrészekre nézve is.
A kormány szűrése után a tanulmányokat elküldik Brüsszelbe. A miniszter azonban nem tagadta, a budapesti régióval sem fognak kivételezni az elbírálások során. Ami nem elég megalapozott, nem küldik ki. Később az Európai Beruházási Bank szakembereit is bevonják a döntésbe. Ha ott is elfogadják, automatikusan bekerülnek a Nemzeti Fejlesztési Terv II.-be. Döntést 2006 márciusában hoz a kormány, akkor kiderül, Demszky középtávú fejlesztési tervéből mi számíthat uniós eurókra.
Mit kíván Demszky?
A közlekedésben ezeket ígéri a főpolgármester 2013-ig:1. Ferihegyi gyorsvasút.
2. Az 5-ös metró Csepeltől az Astoriáig.
3. A 19-es villamos meghosszabbítása, összekötve a 17-es vonalával.
4. Az 1-es villamos meghosszabbítása az Etele térig.
5. A gödöllői HÉV összekötése a 2-es metróval.
6. Villamosközlekedés a Bajcsy-Zsilinszky úton a Lehel térig.
7. A 4-es metró teljes szakasza.
8. Aquincumi-híd körvasútsorral.
9. Az Éles sarok rendezése.
10. A Nagy Lajos király útjának kiszélesítése
11. Szegedi úti felüljáró és P+R parkoló
12. A Kvassay csomópont kiépítése és P+R parkolók.
1. Ferihegyi gyorsvasút.
2. Az 5-ös metró Csepeltől az Astoriáig.
3. A 19-es villamos meghosszabbítása, összekötve a 17-es vonalával.
4. Az 1-es villamos meghosszabbítása az Etele térig.
5. A gödöllői HÉV összekötése a 2-es metróval.
6. Villamosközlekedés a Bajcsy-Zsilinszky úton a Lehel térig.
7. A 4-es metró teljes szakasza.
8. Aquincumi-híd körvasútsorral.
9. Az Éles sarok rendezése.
10. A Nagy Lajos király útjának kiszélesítése
11. Szegedi úti felüljáró és P+R parkoló
12. A Kvassay csomópont kiépítése és P+R parkolók. Régi álma a fővárosiaknak és a Budapest környékieknek: az Aquincumi híd. A Reggel látványterve szerint így nézne ki, ha végre megépülne. Ami a kormánynak köszönhetően biztos megvalósul: a 4-es metró -->