Hírek

2005.06.18. 07:49

Triesztben született az amerikai bajnok

Méhes Károly

Vasárnap Indianapolisban futják a Forma–1 következő világbajnoki futamát. Az amerikai F–1-es történelem igencsak szaggatott.
Amikor kezdődött a világbajnokság, azaz 1950-ben, az indianapolisi 500-as része volt a sorozatnak, kerek tíz éven át. Csak az volt a baj, hogy az európai csapatok alig-alig rándultak át a tengeren túlra, s az amerikaiak sem jöttek Európába versenyezni. Ugyanakkor már az övenes évek vége felé szinte rajban indultak meg a fiatal amerikai tehetségek Európa felé. Többnyire a Ferrarinál kötöttek ki, volt olyan év, amikor egyszerre három jenkit is foglalkoztattak Maranellóban: Phil Hillt, Richie Ginthert és Dan Gurney-t. Hill 1961-ben világbajnok is lett Enzo híres, cápaorrú 156-osával, azóta mindössze még egy amerikai mondhatta ezt el magáról, 1978-ban Mario Andretti (megjegyzendő: Triesztben született).
Az évek során további, kevésbé sikeres amerikaiak jöttek és mentek, volt egy-egy csapat is
(Gurney Eagle-je vagy a Penske), de az átütő siker elmaradt. Persze nem feledkezhetünk meg a Fordról, ami a sportág történetének legsikeresebb motorja, volt olyan esztendő (1973), amikor csak Ford-motoros gépek nyertek: Lotus, Tyrrell, McLaren.
Úgyhogy a legjelentősebb, Amerikához kötődő F–1-es esemény az évről évre megrendezett USA Nagydíj volt, mi több, egy idő után nagydíjak. Sebring és Riverside után előbb Watkins Glen lett a Forma–1 otthona, majd jöttek a főképp városi helyszínek: Long Beach, Detroit, Dallas, Phoenix. Aztán az 1991-es phoenixi nagydíj után valahogy elfogyott az érdeklődés és a lelkesedés egyaránt. Majd’ tízéves szünet következett, ami alatt a McLarennél vendégeskedett rövid ideig Michael Andretti, míg Ecclestone-nak sikerült a legnagyobb húzás: a leghíresebb pályára, azaz Indianapolisba vitte vissza F–1-et 2000-ben. Az első évben volt is sziporka, 250 ezer néző a vasárnapi futamon, ami igazi szenzáció volt.
A nézőszám azóta jócskán lecsökkent. Sokan úgy vélik, hogy csak akkor lenne fenntartható folyamatosan az amerikai érdeklődés, ha lenne amerikai pilóta vagy csapat. Didi Mateschitz (Red Bull) dolgozott is ezen, bár az All American Team nem jött neki össze.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!