2005.06.22. 00:00
Tekernének, ha lenne hol
Kevés a bicikliút, ami van, az is életveszélyes. Nem lehet hol tárolni a kerékpárt, a BKV pedig nem engedi fel a járművekre, ha esik. Így sosem lesz tömegközlekedési eszköz a bicikli, hiába mondja ezt a városvezetés.
[caption id="" align="alignleft" width="162"] Legutóbb a Hősök teréről indultak tiltakozó felvonulásra. Több tízezer autós anyázott miattuk péntek délután.
[/caption]Jórészt kudarcnak tartják a budapestiek a fővárosi kerékpárút-hálózatot. Kevés és teljesen elhibázott az a 140 kilométer, ami eddig elkészült. Szinte senkinek nem tetszik, hogy ugyanazon az útfelületen kell menniük a bicikliseknek, a gyalogosoknak, másutt pedig az autóknak. A budapestiek veszélyesnek is tartják, hogy a városvezetés egy sárga vonal felfestésével letudja a kerékpárút-építési feladatokat. A kínos tényekkel szembesítő közvéleménykutatást a fővárosi önkormányzat rendelte meg a Studio Metropolitana Kht.-tól. Nem csak az emberi lustaság miatt nem elterjedt közlekedési eszköz a bicikli. A felmérés szerint a budapestieknek mindössze egy százaléka közlekedik kizárólag kerékpárral. Tíz százalékuk nem is tud biciklizni. Így vagy úgy, de a lakosság fele nem kerekezett az elmúlt esztendőben. Akik nem pattannak nyeregbe, többnyire a forgalomtól félnek. Különösen a nők nem tekernek szívesen az autók között. Érdekes, hogy bár sokan keveslik a bicikliutakat, mégsem ez tartja őket vissza a rendszeres kerékpározástól. A megkérdezetteknek csupán húsz százaléka mondta azt, hogyha több, öszszefüggő kerékpárút lenne, akkor szívesen tekerne. (Persze csak akkor, ha az autósok nem parkolnának folyton a biciklisávban.)
[caption id="" align="alignright" width="115"] Kutyába sem veszik a bicikliseket
[/caption]Sokakat az tartja vissza, hogy nem tudják tömegközlekedési eszközön szállítani a biciklit. A BKV erre nem ad lehetőséget, csak a fogaskerekűn. Pedig ha szakad az eső vagy kilyukad a gumi, más megoldás nem kínálkozik a kerékpárosoknak. Aki mégis bevállalná ezt a kockázatot, azt meg az kedvetleníti el, hogy nem lehet biztonságosan tárolni a kétkerekűt a városban. Sőt, a megkérdezettek harmada még otthon sem tudná hova tenni a drótszamarat. Így nem csoda, hogy a megkérdezettek harmada szerint a kerékpározás sok kényelmetlenséggel jár. A válaszadók negyede nem kertelt, elismerte, hogy lusta, azért nem biciklizik. Olyanok is vannak, akiknek egyszerűen nincs pénzük kerékpárt vásárolni. A budapestiek alapvetően a kerékpárosok oldalán állnak. Leginkább az ő problémáikat tartják fontosnak. Így például azt, hogy nem figyelnek rájuk oda az autósok, s hogy a gyalogosok elfoglalják a kerékpárutakat. Az kevesebb embert zavar, ha a biciklisek nem tartják be a közlekedési szabályokat, a gyalogosok között száguldoznak.
Autósok és gyalogosok is ellenségnek nézik őket
A kutatás kitért a biciklisek, az autósok és a gyalogosok közti örökös konfliktusokra. Az autósok felét zavarják a biciklisek a forgalomban. Szerintük balesetveszélyesen közlekednek, feltartják a forgalmat, kerülgetni kell őket. A gyalogosok egytizede fél a kerékpárosoktól. Ők úgy érzik, a biciklisek nincsenek rájuk tekintettel. Gyorshajtásra a megkérdezettek egynegyede panaszkodott, de többnyire olyanok, akik ritkán kerekeznek. A budapestiek háromnegyede abban egyetért, hogy a kerékpárosokat nem szabad beengedni a buszsávokba.