2005.06.29. 00:00
Mégis kapós lett a Ferihegyi repülőtér
Novemberben lehet új, magántulajdonosa a ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport Rt.-nek. Tegnap zárult az előzetes, jogi elkötelezettséget még nem jelentő szándéknyilatkozat beadásának határideje. Tizenegyen nyújtottak be pályázatot. Nem csupán a remélt bevétel összege miatt kiemelt jelentőségű az utóbbi idők legnagyobb privatizációs üzlete. Azért is, mert valószínűleg eldőlhet, hogy mekkora lesz Budapest (Ferihegy) szerepe a térségben.
Jelenleg Bécs és Pozsony is a régió légi közlekedési centrumának pozíciójáért harcol. Az ÁPV Rt. mindenesetre szakmai befektetőt keres a 75 százalék mínusz egy szavazatnyi részvényhányadra (jogszabályi változás esetén akár az egész cégre). A remélt vételár legkevesebb százmilliárd forint. Az azonban csak július 12-én dől el, mely cégek vehetnek részt eséllyel a tényleges pályázaton.
Az érdeklődő cégek közt igazi nagyágyúk is vannak. Ilyen a londoni repteret üzemeltető társaság (BAA), a német építőipari társaság, a Hochtief, amely többek közt a hamburgi és a düsseldorfi repülőteret kezeli. De jelentkezett a frankfurti légikikötő gazdája, a Fraport és a Flughafen Wien AG is. Érdeklődik a világ egyik vezető infrastruktúra-üzemeltető társasága, az ausztrál Macquarie és a 14 repteret gondozó, dán CPH-csoport. Úgy látszik, egyetlen magyar résztvevője lehet a pályázatnak, a Demján Sándor vezette Euroinvest Rt. Nálunk kevésbé ismert olasz, spanyol társaságok is jelezték indulási szándékukat. Az új tulajdonosnak lesz fejlesztenivalója. Ferihegy két terminálját már kinőtte a forgalom, amely csak idén, az első negyedévben 42 százalékkal nőtt. Újabb kifutópályát kell építeni, mert a reptér kapacitása már nem tart lépést a légtérben lévő gépek mennyiségével. Előbb-utóbb pedig elkerülhetetlen lesz a harmadik terminál felhúzása is.