2005.06.14. 07:17
Halál száll a levegőben
Pert indítanak a civil szervezetek a fővárosi önkormányzat ellen, ha nem tesz lépéseket a porszennyezés csökkentésére. A környezetvédelmi ügyosztály szerint még nem késtek el a szükséges intézkedésekkel.
[caption id="" align="alignleft" width="95"] A már-már elviselhetetlen szennyezés ellen maszkkal védekezhetünk
[/caption]Beperli a fővárosi önkormányzatot a Levegő Munkacsoport, ha nem tesz lépéseket a porszenynyezés mértékének visszaszorítására. A por szemcséin megtapadó korom rákkeltő hatású. Az elmúlt huszonöt évben többszörösére emelkedett a tüdődaganatos megbetegedések száma Budapesten. A lakosokra elsősorban a dízelautókból kiáramló szennyező részecskék jelentenek veszélyt. – Az előírások harmincöt napot engedélyeznek egy évben, amikor a részecskeszennyezés meghaladhatja az egészségügyi határértéket – mondta lapunknak Simon Gergely, a Levegő Munkacsoport képviselője. – Budapesten jelenleg hetven felett van az ilyen napok száma. Tavaly ez a szám 142 volt. Simon Gergely szerint nem a magyar főváros szolgáltatja az egyetlen negatív példát. Stuttgartban hasonló volt a helyzet, mire a német környezetvédők pert indítottak a városvezetők ellen. A bíróság helyt adott a keresetnek és egy hatékonyabb intézkedési terv kidolgozására kötelezte az illetékeseket.
– Budapestnek is el kell készítenie a maga cselekvési programját – mondta lapunknak Dubinczky Gyula, a környezetvédelmi felügyelőség osztályvezetője. – Svájcban tíz éve nem használhatnak dízelautót az ország állampolgárai. Itthon természetesen nem lehet ilyen drasztikus intézkedést hozni. A nehézgépjárművek forgalmát azonban lehetne korlátozni.
– Októberre elkészítjük a szükséges javaslatokat – mondta a Reggelnek Szaszovszky Ferenc, a főváros környezetvédelmi ügyosztályának helyettes vezetője. – Semmivel nem késtünk el, 2007 októberéig kaptunk a feladatra határidőt. Tavaly rögzítettük Budapest és Pest megye hetvenegy településének szenynyezett zónáit. Ezt követően láttunk hozzá egy olyan tervcsomag kidolgozásához, amelyet szükség esetén alkalmazni is fogunk. Szaszovszky Ferenc nem kívánta elárulni ennek részleteit. Közölte: októberben a nagy nyilvánosság előtt fogják azt ismertetni.
Budapest legszennyezettebb területei a főbb közlekedési útvonalak mentén találhatók. Az úgynevezett részecskeszennyezésért elsősorban a dízelmotorok a felelősek. – A hazai dízelautók részecskeszűrő nélkül kerülnek forgalomba, az ugyanis emelné az árakat – mondta Simon Gergely. – A levegőben található rákkeltő anyagok hetven százalékáért ezek a járművek okolhatók. A kis szemcséket az orr nyálkahártyája nem tudja felfogni, így azok bekerülnek a tüdőbe. Ha a főváros nem váltja be ígéretét és nem lép az ügyben, akkor több civil szervezettel karöltve bírósághoz fordulunk.
Nem sok jót mutat az Országos Korányi TBC és Pulmonológiai Intézet statisztikája sem. Eszerint 1980-ban százezer budapestiből még csak kétszáz volt asztmás, 1995-re ez a szám nyolcszázra, 2000-re 1200-ra nőtt. Tavaly már 1800-an küszködtek a betegséggel. A tüdőrák esetében is elkeserítőek az adatok. Míg harminc évvel ezelőtt százezer főből ötven embert érintett a halálos kór, addig tavaly 180-at.
Budapesten még nem volt szmogriadó
Rómában és Milánóban hetente egyszer autómentes napot tartanak a szmog visszaszorítására. Budapesten nem tervezik hasonló rendelet kiadását. A magyar főváros 2003-ban alakította ki szmogriadó-szabályzatát. Ennek értelmében akkor kell azt elrendelni, ha a tizenegy mérőállomásból kettő három óránál hosszabb, határérték feletti légszennyezést mutat. Súlyosabb esetben előfordulhatna, hogy egyik nap csak a páros, másik nap a páratlan számú rendszámtáblával lehetne közlekedni. Budapesten még nem rendeltek el szmogriadót.
Kiss Gergely Budapesten még nem volt szmogriadó Rómában és Milánóban hetente egyszer autómentes napot tartanak a szmog visszaszorítására. Budapesten nem tervezik hasonló rendelet kiadását. A magyar főváros 2003-ban alakította ki szmogriadó-szabályzatát. Ennek értelmében akkor kell azt elrendelni, ha a tizenegy mérőállomásból kettő három óránál hosszabb, határérték feletti légszennyezést mutat. Súlyosabb esetben előfordulhatna, hogy egyik nap csak a páros, másik nap a páratlan számú rendszámtáblával lehetne közlekedni. Budapesten még nem rendeltek el szmogriadót. A már-már elviselhetetlen szennyezés ellen maszkkal védekezhetünk -->