Hírek

2005.05.20. 00:00

Útépítés drágítja a lakóingatlanok árát

Az útfejlesztéseknek többnyire árfelhajtó hatásuk van az érintett települések ingatlanáraira. A lakóhely gyors, jó minőségű úton történő megközelíthetősége ma elsődleges szempont a lakásvásárlók szemében.

Szilágyi Etelka

[caption id="" align="alignleft" width="109"] Épül az M0-s körgyűrű Üllő és Vecsés között. Tovább nőnek a lakásárak.
[/caption]Az ingatlanvásárlónak a hely mellett a legfontosabb szempont a megközelíthetőség. Vagyis, hogy vezet-e oda zsúfoltságtól mentes, gyorsközlekedési út, amelyen időben eljut a gyermek az iskolába, a szülők a munkahelyre. S ha ez adott, akár néhány millióval is hajlandó többet áldozni a kiszemelt ingatlanért.

Merthogy mélyebben a zsebébe kell nyúlnia annak, aki jó infrastruktúrával kialakított helyen szeretne ingatlanhoz jutni. Az elmúlt évek tapasztalatai ugyanis azt bizonyítják, az útfejlesztések nemcsak a spekulációs befektetők fantáziáját mozgatják meg, hanem az autóutak környezetében fekvő települések ingatlantulajdonosaiét is. Valkó Dávid, az Otthon Centrum vezető elemzője szerint jó példa erre a biatorbágyi–törökbálinti–budaörsi terület, ahol az M7– M0–M1-es csomópont fejlesztése jócskán felverte az árakat. A fejlesztés előtti 6-8 ezer forintos telek-négyzetméterárak napjainkban például már Biatorbágyon, Törökbálinton is 10-18 ezer forint között mozognak, s Budaörs kiemelt helyein akár 25-30 ezerre is felszöknek.

Hasonló árfelhajtó hatással számolnak a tulajdonosok az épülő M0-s körgyűrű keleti szakasza menti településeken. A fejlesztés egyebek mellett Ecsert, Maglódot, Pécelt, Vecsést, valamint a XVII. kerület külső részét érinti. Szintén nagy a várakozás az északi agglomerációban – többek között Szentendrén és a Szentendrei-szigeten –, ahol tíz éve tervezik az M0-s körgyűrű és az északi híd, valamint a 10-es folyosó megépítését. Ez utóbbi területen már a hír hallatára megindult az áremelkedés. Elsősorban a Szentendrei-szigeten lévő telkek értékelődtek fel. Ugyanakkor a beruházás hatására a Szentendrét és Újpestet majdan összekötő északi híd menti településeken is élénkült az ingatlanforgalom.

Azt, hogy mennyit hoz az ingatlantulajdonosok konyhájára a M0-s körgyűrű épülő keleti szakasza, még nem tudni. Pelyvászné Tarcsa Irén, a maglódi Terrazó-Maglód ingatlaniroda ügyvezetője szerint az érintett kelet-pesti településeken a várakozás a fejlesztéssel kapcsolatban igen nagy. Bár a tavaly beindult építési munkálatok hatására egyelőre még csak a szomszédos szántók ára ugrott meg a korábbi 50–200 forint/m2-ről 1000–2000 forintra. Ebben már megjelent a spekulációs tőke is, a területre ugyanis egy nagy kereskedelmi lánc jelezte betelepülési szándékát. A települések belső részein az ingatlanos üzletasszony szerint azonban csak hosszú távon várható áremelkedés.

Az útberuházások hatása sokrétű. A kormányzati, önkormányzati ráfordítások nyomán az érintett területeken megmozdul a vállalkozói tőke is. Eredményeként nemcsak új, korszerű lakások, iroda-, ipari és kereskedelmi létesítmények épülnek, de megváltozik az érintett települések arculata, javul infrastruktúrája, a szolgáltatások minősége is. A lakhatóbbá, elérhetőbbé vált lakókörnyezetek felértékelődnek, ami hatással van az árak, s az ingatlanpiaci forgalom alakulására, az ott élő lakosság életminőségére.

Tervezett Pest megyei és országos fejlesztések

A Regionális Fejlesztési Operatív Program (ROP) keretében huszonötmilliárd forint jut utak építésére és fejlesztésére, amelyből idén első lépcsőben húsz pályázó nyert el nyolcmilliárd forintot. A közlekedési hálózat fejlesztését szolgáló beruházás 185 kilométernyi útszakaszt és negyven települést érint az idén.

A Pest megyei önkormányzat idén új, közlekedést gyorsító – elkerülő és tehermentesítő – utak építésére ötmilliárd forintot fordít. Az összegből két jelentős beruházás valósul meg: az egyik a 10-es főút gödöllői elkerülő, valamint a 4-es út Vecsés–Üllő elkerülő szakasza. Emellett felújítják a 405-ös utat is, amely 3,8 milliárd forintos állami támogatással valósul meg.

Hosszabb távon tervezett fejlesztés az MO-s gyorsforgalmi út nyugati részének megépülése, amely Újpesttől a III. kerületen át egészen Biatorbágyig húzódna. Ugyanakkor az útfejlesztési program részeként a XVII. kerület és Nagytarcsa közötti részen összekötnék az MO-st az M3-as autópályával is, amely szintén hatással lesz az ingatlanok árára. És tervbe vették az M4-es gyorsforgalmi út Vecsés, Üllő és Gyömrő térségében, valamint az M2-es főút Váctól az országhatárig történő kiépítését is.

A Pest megyei önkormányzat idén új, közlekedést gyorsító – elkerülő és tehermentesítő – utak építésére ötmilliárd forintot fordít. Az összegből két jelentős beruházás valósul meg: az egyik a 10-es főút gödöllői elkerülő, valamint a 4-es út Vecsés–Üllő elkerülő szakasza. Emellett felújítják a 405-ös utat is, amely 3,8 milliárd forintos állami támogatással valósul meg.

Hosszabb távon tervezett fejlesztés az MO-s gyorsforgalmi út nyugati részének megépülése, amely Újpesttől a III. kerületen át egészen Biatorbágyig húzódna. Ugyanakkor az útfejlesztési program részeként a XVII. kerület és Nagytarcsa közötti részen összekötnék az MO-st az M3-as autópályával is, amely szintén hatással lesz az ingatlanok árára. És tervbe vették az M4-es gyorsforgalmi út Vecsés, Üllő és Gyömrő térségében, valamint az M2-es főút Váctól az országhatárig történő kiépítését is. Épül az M0-s körgyűrű Üllő és Vecsés között. Tovább nőnek a lakásárak. -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!