2005.05.13. 00:00
Dés, a fáradhatatlan utcazenész
Dés László filmdalokat szerez, musicalt ír, együttesével turnézik. Mindezek ellenére azt állítja, csupán alapvető lustaságát leplezi munkával.
[caption id="" align="alignleft" width="320"] Az Utcazene című albumot a Jazzhajón is bemutatták. Dés László csapatában felfedeztük fiát, Andrást is (balra), akinek improvizációja fergeteges tapsot váltott ki a közönségből.
[/caption]Úgy tűnik, elég jól sikerül neki. A világon alig van még egy olyan pali, aki ötvenéves korára harmincnál több filmhez írt zenét, harmincnál több lemezt adott ki. Emellett musicaleket komponált, színművekhez kísérőzenét írt, és a mai napig koncertezik is.
Faggatom, melyik a kedvenc filmje. Nem azért nem tudja megmondani, melyik az, mert udvarias. Egyszerűen mindegyik mást jelent számára.
1981-ben Makk Károly kérte fel komponálásra. Az a rendező, aki a Szerelem című filmet is forgatta. Jancsó Miklós a Szörnyek évadja című munkájához hívta. A Szerelem első/második vérig című mozihoz Demjénnek írt dalokat. Désről közismert, hogy dzsesszmuzsikus, szaxofonos, ám éppen ennél a filmnél a ,,műsorváltozás” miatt pop- és rockzenét komponált.
Arra is kíváncsi vagyok, miként azonosul a különböző témákkal: Sose halunk meg, Kalózok, Szamba, A miniszter félrelép, és még sorolhatnám.
– Belehelyezkedem a történetbe. Amikor az ötlet megszületik, akkor hátralépek, megpróbálom kívülről nézni – avat be a zene születésébe. De azt is elárulja: rutinból nem megy.
Adódik a kérdés, milyen filmzenén dolgozik éppen.
– Almási Tamás most nem dokumentum-, hanem nagyjátékfilm forgatását készíti elő – meséli Dés. – Ehhez a filmhez szerzek majd muzsikát. A rendszerváltásról szól – árulta el.
Sokszor felröppent a hír: Geszti Péterrel új musicalt írnak, A lovakat lelövik, ugye? című híres regény alapján, amelyből emlékezetes film is készült. Több mint másfél éve húzódik az amerikai jog megszerzése. A regényt 1935-ben írták. A szerzőnek örököse van, ő ilyenkor megbíz egy jogkezelőt, akivel tárgyalhatnak. Remélhetőleg hamarosan rákerül a pont a szerződésre, és kezdődhet a munka.
Dés Gesztivel és Egressy Zoltánnal musicalt írna az alapműből a Madách Színháznak. Ám hiábavaló erőfeszítés lenne, ha belekezdenének a munkába, és kiderülne, mégsem kapják meg a jogot. Ha minden papíron rajta lesz a hivatalos pecsét, akkor Désék nyara igencsak feszített munkával telik majd.
Erről beszélgetünk, amikor a zenész elárulja: évente csupán egy hetet pihen. – Annyi elég! Addig kell dolgozni, amíg az ember bírja szellemileg és fizikailag egyaránt – állítja.
A napokban a Columbus Jazzhajón együttesével az Utcazene című új albumát mutatta be. A lemez megélt események alapján született. A zenekart tavaly Londonba is meghívták a Metszetek című koronggal. A patinás Covent Garden piactéren muzsikáltak egy hatalmas színpadon. Az volt a cél, hogy az arra járókat, a sétálókat megállásra késztessék. Sikerült is, négy napig délelőtt, délután színpadra léptek. Majd hazajöttek, és felvették a már kapható Utcazene című albumot.
Drukkol Caramelnek és minden fiatalnak, akit váratlanul ér a sztárság
A Dunán álló jazzhajón szerda este, amikor Dés László együttesével koncertezett, a Megasztár győztesét, az Év hangját is odavárták. A beharangozás szerint egy-két nótát Caramel is elénekelt volna. Ám megbetegedett. Először úgy gondolta, így is meghallgatja Déséket, ám az újdonsült sztár estére magas láza miatt ágyba kényszerült.A dzsesszkoncert előtt Dés Lászlóval Váradi Júlia beszélgetett. Többek között arról, hogy milyen különbséget érez az ő nemzedékének indulása és tévéműsorok által a szakmába berobbant tehetségek pályakezdése között. Dés László szerint súlyos éveket kellett keményen végigdolgozniuk a ma ötvenes zenészeknek. Úgy véli, fölöttébb nehéz a helyzete annak, aki hirtelen kerül bele a sztárságba. Azért is, mert nincs mögötte tapasztalat és a sokévi építőmunka. Gyakran előfordul, hogy aki hirtelen robban be a köztudatba, a sztárság súlya alatt összeroppant. Mint mondta, drukkol Caramelnek, hogy állja a sarat, miközben építi emlékművét.
Dés harminc éve robbant be a zenei életbe
Budapest, 1954. január 9.1960–1968: Kodály Zoltán Ének- és Zeneiskola
1971–1973: Bartók Béla Zeneművészeti Konzervatórium
1973–1976: Zeneművészeti Főiskola Jazztanszaka (szaxofon)
1991: Liszt-díj
2003: Érdemes művész
2003: Magyar Jazz Díj – Az év jazz-zenésze
bANDÁi: Dimenzió I–II; Supergroup; Budapest Big Band; Trio Stendhal; Jazz+Az. FILMZENÉI: Nyom nélkül, Egymásra nézve, Szerelem első vérig/második vérig, Egy teljes nap, Szörnyek évadja, Itt a szabadság, Három nővér, Sose halunk meg, Anna filmje, Patika, Szamba, A miniszter félrelép, Kalózok, Egyszer élünk, Kelj fel Jancsi.
A dzsesszkoncert előtt Dés Lászlóval Váradi Júlia beszélgetett. Többek között arról, hogy milyen különbséget érez az ő nemzedékének indulása és tévéműsorok által a szakmába berobbant tehetségek pályakezdése között. Dés László szerint súlyos éveket kellett keményen végigdolgozniuk a ma ötvenes zenészeknek. Úgy véli, fölöttébb nehéz a helyzete annak, aki hirtelen kerül bele a sztárságba. Azért is, mert nincs mögötte tapasztalat és a sokévi építőmunka. Gyakran előfordul, hogy aki hirtelen robban be a köztudatba, a sztárság súlya alatt összeroppant. Mint mondta, drukkol Caramelnek, hogy állja a sarat, miközben építi emlékművét. Dés harminc éve robbant be a zenei életbe Budapest, 1954. január 9.
1960–1968: Kodály Zoltán Ének- és Zeneiskola
1971–1973: Bartók Béla Zeneművészeti Konzervatórium
1973–1976: Zeneművészeti Főiskola Jazztanszaka (szaxofon)
1991: Liszt-díj
2003: Érdemes művész
2003: Magyar Jazz Díj – Az év jazz-zenésze
bANDÁi: Dimenzió I–II; Supergroup; Budapest Big Band; Trio Stendhal; Jazz+Az. FILMZENÉI: Nyom nélkül, Egymásra nézve, Szerelem első vérig/második vérig, Egy teljes nap, Szörnyek évadja, Itt a szabadság, Három nővér, Sose halunk meg, Anna filmje, Patika, Szamba, A miniszter félrelép, Kalózok, Egyszer élünk, Kelj fel Jancsi. Az Utcazene című albumot a Jazzhajón is bemutatták. Dés László csapatában felfedeztük fiát, Andrást is (balra), akinek improvizációja fergeteges tapsot váltott ki a közönségből. -->