Hírek

2005.04.23. 07:11

Eltűnnek a márkás akciók?

Ha a törvényhozók hallgatnak a Magyar Márkaszövetségre, akkor a jövőben nem vásárolhatunk olcsón márkás holmikat a nagy bevásárlóközpontokban sem.

Kaszás Erzsébet

Nem minden dal sláger, de minden sláger dal. Ugyanez igaz a névtelen és a márkázott termékek esetében is. Egy termék, szolgáltatás vagy áruházlánc akkor válik márkává, ha sikerül a fogyasztókban tudatosítani, hogy amit vesznek az egyedi, merőben eltér a többitől.
Ne lehessen indokolatlanul olcsón (beszerzési ár alatt) márkás termékeket eladni – ezért küzd most a parlament előtt lévő kereskedelmi törvény kapcsán a Magyar Márkaszövetség.

Ha a törvényhozók hallgatnak a szakma képviselőire, akkor a jövőben nem vásárolhatunk például 15 ezer forint helyett háromezerért Adidas cipőt, vagy nyolcezer helyett 2 ezerért Budmil pólót. A szakma érvei szerint a nagyon olcsó ár rombolja a sikeres márkák hírnevét. Ez igaz, hiszen a márkák nem csak egy tábla jó minőségű csokit vagy mobiltelefont, netán futócipőt kínálnak megvételre. Hanem az adott termékhez vagy szolgáltatáshoz kapcsolódó életstílust, érzést.  Ezért egy félresikerült reklámkampány után, vagy ha sorozatban csalódást okoz a termék, az adott márka előbb-utóbb el is tűnik a polcokról. Igaz, később másutt, más csomagolásban, és persze más néven, de a legtöbbször azonos tartalommal újra feltűnik.

Visszatérve a készülő kereskedelmi törvényre: a fogyasztónak, ha csak a pénztárcájára gondol, természetesen az lenne a kedvezőbb, ha a márkás termékek nagymennyiségben történő beszerzésével az áruházláncok továbbra is lenyomhatnák az árakat. Ezzel viszont igencsak rosszul járnak az igényesebb vásárlók, akik szemében leértékelődik az adott márka, amiben régóta bíznak.

Több toplista készült az általunk jól ismert nevekről

A Mammut, a Matáv és a Nokia, egy elismerő oklevél kíséretében, négyszáz másik márkával együtt ők kapták meg tavaly először a Superbrand titulust. Egy másik felmérés szerint, amit a Reader’s Digest adott közre, a Nokia, a Nivea, a Visa, a Canon és a Coca-Cola a legnépszerűbb és legmegbízhatóbb márkák. Egy brit közvéleménykutató, a Target Group Index (TGI) szerint azonban az első helyen a Tesco áruházlánc szerepel a hazai toplistákon, az első tizenötben szerepel valamennyi mobilszolgáltató, és az OTP,

a Matáv, a Sport szelet, a Sió üdítő vagy a Boci csoki.

A saját kereskedelmi márkák általában olcsóbbak

Egyre ismertebbek a kereskedelmi láncok saját nevét viselő

termékei (lásd Auchan, Tesco, CBA). Ám ellentétben a hagyományos termékmárkákkal, ezek nem drágábbak a névtelen termékeknél, hanem olcsóbbak. Így míg a márkák kedvelői a magasabb jövedelműek és a

városi fiatalok, a kereskedelmi márkákat éppen ők utasítják el.

Ön inkább mit vesz?

Rénes Tibor gépkocsivezető:

Olcsó húsnak híg a leve – mondja a közmondás, ami ma egyre inkább igaz. Korábban megvettem az olcsó árut, de rájöttem, hogy nem éri meg. Ha kétszer–háromszor megveszem a silányabb minőséget, míg egyszer a drágábbat, de tartósabbat, ugyanannyit adtam ki. Ezért inkább egyszer spórolom össze az árát, de akkor tudom, hogy sokáig jó. Elektronikai felszerelést pedig nem egy évre vesz az ember és folyton fejlesztik. Ezért is érdemes a legjobb gyártótól a legújabbat, legjobbat, és legmegbízhatóbbat megvenni.

A Mammut, a Matáv és a Nokia, egy elismerő oklevél kíséretében, négyszáz másik márkával együtt ők kapták meg tavaly először a Superbrand titulust. Egy másik felmérés szerint, amit a Reader’s Digest adott közre, a Nokia, a Nivea, a Visa, a Canon és a Coca-Cola a legnépszerűbb és legmegbízhatóbb márkák. Egy brit közvéleménykutató, a Target Group Index (TGI) szerint azonban az első helyen a Tesco áruházlánc szerepel a hazai toplistákon, az első tizenötben szerepel valamennyi mobilszolgáltató, és az OTP,

a Matáv, a Sport szelet, a Sió üdítő vagy a Boci csoki. A saját kereskedelmi márkák általában olcsóbbak Egyre ismertebbek a kereskedelmi láncok saját nevét viselő

termékei (lásd Auchan, Tesco, CBA). Ám ellentétben a hagyományos termékmárkákkal, ezek nem drágábbak a névtelen termékeknél, hanem olcsóbbak. Így míg a márkák kedvelői a magasabb jövedelműek és a

városi fiatalok, a kereskedelmi márkákat éppen ők utasítják el. Ön inkább mit vesz? Rénes Tibor gépkocsivezető:

Olcsó húsnak híg a leve – mondja a közmondás, ami ma egyre inkább igaz. Korábban megvettem az olcsó árut, de rájöttem, hogy nem éri meg. Ha kétszer–háromszor megveszem a silányabb minőséget, míg egyszer a drágábbat, de tartósabbat, ugyanannyit adtam ki. Ezért inkább egyszer spórolom össze az árát, de akkor tudom, hogy sokáig jó. Elektronikai felszerelést pedig nem egy évre vesz az ember és folyton fejlesztik. Ezért is érdemes a legjobb gyártótól a legújabbat, legjobbat, és legmegbízhatóbbat megvenni. -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!