Hírek

2005.01.27. 00:00

Mindent veszünk, ha olcsón adják

Egyre többen vásárolnak akciók alkalmával, amikor egyes árucikkeket kedvezményes áron lehet megkapni. Amíg ma a felnőtt lakosság 44 százaléka vásárol gyakran az akciók alkalmával, addig 1999-ben csak 35 százalék tette ugyanezt.

Körmendi Gábor

[caption id="" align="alignleft" width="204"] Ha árleszállításkor vásárolunk ne vakítson el minket a kedvező ár, figyeljük a választott termék minőségét
[/caption]A GfK Piackutató Intézet ezer megkérdezett véleménye alapján készített felmérést. Az akciók és egyéb vásárlást ösztönző kedvezmények hatásáról kérdezték a kiválasztottakat.
A felmérés szerint a növekedés egyik oka, hogy terjednek, és így egyre több fogyasztó számára elérhetők a modern bolttípusok. Ezek egyik fő marketing eszköze az akció és a vásárlási kedvezmény. Ugyanakkor változnak a szokások is. A vásárlók mind nagyobb hányada szokott rá az akciókra és többek között a bolti kóstoltatásokkal fűszerezett termékajánlókra. Öt év alatt változatlanul egyharmad maradt azok aránya, akik egy-egy terméket gyakran csak azért vesznek meg, mert éppen olcsón adják.
A vásárlást ösztönző különböző eszközök közül legkedveltebb az alacsonyabb ár. A megkérdezettek közel egyharmada szerint. Második legnépszerűbb, amikor ugyanazért a pénzért nagyobb mennyiséget lehet kapni. Utána az következik, amikor bizonyos termék megvásárlása után a következőt ingyen lehet megkapni. A napi fogyasztási cikkek közül legtöbben élelmiszert vásároltak akcióban az elmúlt tizenkét hónap során, majd a tisztító- és mosószerek, illetve testápolási és tisztálkodási cikkek következnek.
Kóstoltatás hatására a nagy eladóterű üzletekben a vevők egyhatoda szokott kisebb-nagyobb gyakorisággal vásárolni is. Hasonló arányt képviselnek, akiket a kóstolás soha nem késztet arra, hogy kosarukba is tegyék az árut. Enged ugyan a csábításnak a kétharmadnyi többség, de csak ritkán.
A nyereményjátékok közül legvonzóbb az, amelyiken néhány nagyon vonzó díj mellett sok kisebbet is lehet nyerni. Legnépszerűbb nyernivaló az autó és a ház vagy lakás, egyaránt a megkérdezettek kétharmada szerint. Utánuk az utazás következik.
A kóstoltatás legeredményesebben az érettségizetteket, magas jövedelműeket, illetve Budapesten és a vidéki nagyvárosban élőket ösztönzi vásárlásra. A nyereményjátékok közül az autó az átlagot meghaladóan serkenti részvételre az 50 évesnél fiatalabbakat, illetve
a magas jövedelmű háztartásban élőket.

Süvegesné Liebl Zsuzsanna (30) alkalmazott

– Nem feltétlenül nézem, mi, hol éppen mennyibe kerül. Ha mégis, akkor főleg a műszaki cikkekkel kapcsolatos árak érdekelnek. Egy ilyen akció során egy jó minőségű porszívót vettünk karácsonyra. Úgy vagyok az árleszállításokkal, hogy inkább picit mélyebben a zsebembe nyúlok, mintsem silány minőségű árut vegyek. Nem szoktam nagyzolni, de megnézem mire adom ki a pénzem akkor is, ha az árak nagyon csábítóak. Egyébként a divatot nem szoktam követni.

Sami Aiman (34) dekoratőr

– Cipőt és kabátot kizárólag csak árleszállításon veszek. Ha sétálok és meglátom, hogy olyan cikket áraztak le, ami engem érdekel azonnal bemegyek a boltba. Ez nem jelenti egyértelműen, hogy meg is veszem az olcsó terméket, de ahhoz, hogy bemenjek az üzletbe, ez elég.

Barócsi Nikolett (18) tanuló

– A családi költségvetés szempontjából fontosak az akciós árak. Engem a kozmetikai cikkek árai érdekelnek a legjobban, a ruháknál számomra nem az ár az elsődleges szempont. A cipők ára is elszállt, túlzásnak tartom, hogy akár harmincezret is elkérnek egy pár cipőért, így a lábbelit is akcióban szoktuk megvenni. Először én szoktam átfutni a reklámújságokat, és ha találok valami hasznosat szólok a szüleimnek és közösen eldöntjük, mire is van szükségünk.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!