2005.01.20. 00:00
Fagyos fővárosi utazások
Naponta 559 villamos indul útnak kilenc fővárosi kocsiszínből. Mindegyik hidegen veszi fel első utasait, de a fele útközben sem melegszik fel. Még egy-két évig nem lesz több fűtött villamos.
Az itt közlekedő „ipari csuklósok” ugyanis nem fűthetők. Soha nem voltak és már nem is lesznek. Harminc darab ilyen kocsiba beszerelték ugyan a fűtőtesteket, de ezek a kettes és a huszonnégyes vonalon járnak. Ugyanekkora a megfázás esélye, ha 19-es, 41-es, 47-es vagy 49-es villamosra szállunk.
A száznyolcvan darab negyven-hatvan éves úgynevezett UV szerelvényekben sem működik utastéri fűtés.
– Ezekből a típusokból tíz évvel ezelőtt húsz kocsit felújítottunk és beszereltettük a fűtést. Két évvel ezelőtt újabb korszerűsítésre szorultak volna, ezért kiselejteztük a szerelvényeket – mondja Haverla Ferenc. Mintegy négyszáz hannoveri és Tatra villamoson azonban kellemes hőfokban lehet utazni – teszi hozzá a BKV műszaki főmérnöke.
Ezeken a villamos vezetője kapcsolja ki vagy be a fűtést. Akkor, ha a hőmérséklet öt fok alá csökken. – A közlekedő szerelvények fele hideg.
Ez az arány jó szívvel is tízéves lemaradást jelent – mondja Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője.
Pedig még egy-két évig fagyos hangulatúak lesznek a körúti utazások. A kiöregedett kocsikat egyenként csaknem kétmillió forintból lehetne „téliesíteni”.
De ha minden jól megy, 2006-ra megérkeznek az új Combino villamosok. Melegen, kényelmesen, szélsebesen...
Korszerűbb járatok
Márciusban hat új, alacsony padlós, akkumulátoros trolibusz áll forgalomba a budapesti utakon. Májusig a jelenlegi ötven Volvo busz mellé ugyanennyi érkezik. Többségükben olyan útvonalakon közlekednek majd a buszok, ahol jelenleg kiöregedett járművek járnak.