2005.01.22. 07:06
A ruhák húsz százaléka kínai
Egy év alatt ötszörösére emelkedett a kínai ruházati boltok forgalma. Az ok prózai: a kínai boltok áraival nem lehet versenyezni.
[caption id="" align="alignleft" width="263"] A Fáy utcai piacon hatalmas mennyiségű ruházati termék várja a fővárosi lakosokat. Nap mint nap nagy a tömeg.
[/caption]Átalakulóban van a magyarországi ruházati kereskedelem. A Skála–Corvin hálózat helyét kínai kereskedők töltik be – írja a Világgazdaság. S ez a folyamat idén nem csak folytatódik, fel is erősödik. A napokban ugyanis kínai kereskedők vették birtokba az újpesti Skálát, ez történik februárban a kispestiben is. Áprilistól kínai áruk lepik el a miskolci, az egri, a székesfehérvári és a győri Skálákat is, szeptembertől pedig a pécsi, a szegedi és a kecskeméti egységekből is kiszáll a Skála Divatház. A hírek szerint a bérlők itt is kínaiak lesznek.
A magyar üzletek többsége az olcsóbb árfekvésű ruházati termékek esetében legfeljebb akkor állja a versenyt a kínaiakkal, amikor éppen leértékelik a készleteket. Leginkább a távol-keleti áruk megjelenése az oka annak, hogy számos üzletlánc eltűnt a palettáról. Nem egyenlőek a versenyfeltételek, vallják általában egységesen. A lakosság azonban vajmi kevéssé törődik a hazai kereskedők nyűgeivel, a csábítóan alacsony árak a minőségért is kárpótolják őket.
A szezonális leértékelést kedveli
Szabóné V. Mária, a MÁV-nál titkárnőként dolgozik. Szerinte a kínai ruházati termékek nem elég tartósak. Legalábbis egyszer rossz tapasztalatokra tett szert. – Vásároltam kínai cipőket 16 éves Csongor fiamnak, de sajnos rövid ideig tartottak ki. Akkor úgy gondoltam, talán kicsit drágábban vásárolok a jövőben, de jobb minőségű holmikat – mondta Mária, aki szereti a szezonális leértékeléseket.
A minőséget többre becsülik
Galkó László és felesége hagyományos, kisebb üzletekben szeret vásárolni. Leginkább azt panaszolják, hogy Budapest belvárosában egymás után megszűnnek a megszokott kisebb üzletek. Ők ugyanis nem nagyon szeretik a raktáráruházak zsúfoltságát. – Nem szeretünk plazázni, de kínai árukat sem vásárolunk, mert a minőséget többre értékeljük az olcsóságnál – mondta Galkó Lászlóné, aki férjével együtt metróvezető.
Bán K.–Hegedüs M. -->