2005.01.17. 00:00
A négyes metrót most kezdték, de már az ötösön gondolkodnak
Akár Szentendrétől Ráckevéig is lehet átszállás nélkül utazni, ha megépül az ötös számúként emlegetett metró.
A Főmterv által kidolgozott elképzelések szerint – az általuk Észak-déli Regionális Gyorsvasútnak nevezett vonal – északon a meglévő HÉV-vonalon halad Szentendrétől egészen Kaszásdűlőig. Onnan alagútban vezetik. A Szépvölgyi útnál lesz az utolsó budai megállója, a Margitsziget érintésével átmegy a Duna alatt. Megáll a Belváros több pontján, majd a Lágymányosi híd pesti hídfőjénél jön a felszínre.
Innen két irányban folytatja útját Csepelre és Rác-kevére, szintén a HÉV-vonalon. Az ötös metrónak nemcsak a város átszelése, hanem vasúti kapcsolatok megteremtése is célja. Ezt szolgálja az esztergomi vasúthoz való lecsatlakozás, valamint a Nyugati pályaudvar és a Soroksári vasútállomás megállói.
A teljes vonal megvalósíthatósági tanulmánya a tervezőasztalon szakaszonként több ütemben készült az elmúlt években és készül jelenleg is. A Reggel információi szerint a beruházás – jármű nélkül – négyszázmilliárd forintot is elérhet. Előkészítésre és tervezésre 2004–2006 között félmilliárd forintot szánnak, 2005 és 2008 között tizenkilencmilliárd forintot irányoztak elő.
A főváros a költségekhez az Európai Unió Kohéziós Alapjának támogatását is kéri. November végén, az utolsó pillanatokban a főváros beadta a Nemzeti Fejlesztési Hivatalhoz a támogatás elnyeréséhez szükséges adatlapot. Ha Brüsszel befogadja a pályázatot, 2007-ben akár indulhatnak is a munkálatok.
Aquincumi Duna-híd
Nem kötött előnytelen szerződést a főváros a Főmtervvel– reagált lapunk cikkére a vállalat igazgatója, Molnár László. Nem valós az az állítás, hogy a Főmterv 1999-ben versenyeztetés nélkül kapta a munkát. Ugyanis az aquincumi híd és a kapcsolódó úthálózat megvalósíthatósági tanulmányának elkészítésére három cég adott ajánlatot. Ezek közül a Főmterv ajánlata volt a legolcsóbb, a díj a kamarai ajánlások értékét sem érte el. A Főmterv egyébként sem élvez egyeduralmat a fővárosi tervezésekben. 2004-ben a legnagyobb tervezést igénylő ügyosztálytól például nemcsak munkákat nyertek, hanem hét pályázatot el is vesztettek. Az igazgató szerint nem igaz, hogy csak a Főmterven keresztül lehet adatokhoz jutni, mint ahogy nincs náluk a főváros műszaki dokumentációja vagy adattára sem.