Hírek

2004.11.09. 06:57

Kényszerpályán a Volán

A Volán-társaságok 25 ezer dolgozója változatlanul retteg a cégek eladásától, a lakosság viszont a kiszámítható közlekedést félti a privatizációtól.

Németh Zsolt

[caption id="" align="alignleft" width="300"] Az esetleges magánosítás után sem szeretnének sokkal többet fizetni a jegyért az utasok
[/caption]Magyarországon jelenleg viszonylag kevés ember él, aki nem tud lakóhelye közelében vonatra vagy Volán-buszra szállni. Az ország háromezer településéből kétezerben kizárólag Volán-buszok közlekednek. Ez a tömegközlekedési ellátottság Európában is egyedülállónak számít. Inokai Géza, a Közúti Közlekedési Szakszervezet elnöke ezt a fél évszázad alatt elért biztonságot látja veszélyben a társaságok esetleges eladásakor. Ezért nem elégednek meg a privatizáció 2006-ra való elcsúsztatásával, amit Gyurcsány Ferenc miniszterelnök jelentett be a parlamentben. Emellett kemény gazdasági érvek is szólnak. Miközben a 24 Volán-társaság a személyszállításból tartja el magát, csak papíron sikerül kigazdálkodni a nullszaldós eredményt. A valóságban már tíz éve vagyonfelélés folyik.

A társaságok tevékenysége hatósági áras, de az árképzés nem igazodik a tényleges költségekhez. Elviekben a helyi járatok tarifáját az illetékes önkormányzat, a helyköziekét a közlekedést képviselő minisztérium határozza meg. Valójában azonban a Pénzügyminisztérium mondja ki a végső szót. Arra is volt példa, hogy egy város és a helyi Volán-társaság között a már teljes egyetértésben kialkudott tarifát nem hagyták jóvá a tárcánál. Egyetlen kormány sem vállalja fel a piaci jegyárakat, mert ezzel a politikai jövőjét kockáztatja. Csakhogy Inokai Géza szerint egyértelmű uniós előírás, hogy veszteséges tevékenységre egyetlen vállalat sem kényszeríthető.

Márpedig ha eladnák a Volánt, akkor a befektető, ha nem látja biztosítottnak a nyereségét, miként vehető arra rá, hogy utasokat szállítson? Ha pedig állami támogatásra szorul a magántársaság is, miért nem kaphatják meg ezeket a támogatásokat a jelenlegi Volánok? Sehol nincs kőbe vésve, hogy az állam roszszabb gazda a magántulajdonosnál. Nálunk a Volánok tulajdonosa az állam, a tulajdonosi jogokat az ÁPV Rt. gyakorolja, a szakmai felügyeletet a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium látja el. A tarifát viszont a pénzügyi tárca szabja meg. A bizonytalanságot csak fokozza, hogy a jövő évi árakra vonatkozó iránymutatást még nem küldte meg a tárca Volánnak.

Tények a Volánról

A jegyárakból származó bevétel 63 milliárd forint, az államtól fogyasztóiár-kiegészítésként 50 milliárd forintot kapnak. Több tucatnyi kedvezmény is megkérdőjeleződhet a privatizációkor. Az autóbusz-rekonstrukcióra fordított állami támogatás 2002-ben 3 milliárd forint, 2003-ban 1,1 milliárd forint volt, 2004-ben pedig nulla forint. Egy új autóbusz ára ma 50 millió forint.

Uniós szabályok

Az idén megalkotott 2004. XXXIII. számú törvény szabályozza az uniós normatíváknak megfelelően a jövő évtől a Volán- társaságok finanszírozását. Eszerint még ez év végéig szerződésben kell rögzíteni a szolgáltás követelményeit, illetve azt is, ha a tevékenység veszteséges, akkor az állam pótolja a hiányt. A helyi járatok díjszabását a helyi önkormányzattal kell kialkudni, a helyköziekét a gazdasági tárcával, de ehhez szükséges a Pénzügyminisztérium jóváhagyása.

Címkék#Vélemény
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!