Hírek

2004.10.25. 06:14

Szembetűnő különbségek

BAMA

A magyar munka dicsérete
A régi Eskü téri híd nevét az 1898-ban meggyilkolt Erzsébet királynéról kapta. Az 1893-ban kiírt nemzetközi pályázatra negyvenhárom mű érkezett, ám ezek közül egyet sem fogadtak el. Elkészítésére végül Czekelius Albert mérnököt kérték föl, aki Kherndl Antal műegyetemi tanár elméleti munkái alapján vetette papírra a terveket. A kivitelezés 1897-től 1903 októberéig tartott.

[caption id="" align="alignleft" width="320"] Az egynyílású lánchíd a Dunát kétszázkilencven méter hosszan ívelte át
[/caption] 
Az alépítményt az E. Gross és Társa, valamint a H. Fischer cég készítette, míg a vasszerkezet a Győri Wagon- és Gépgyár munkásainak szaktudását dicsérte. Az átkelőt október tizedikén, I. Ferenc József jelenlétében adták át a forgalomnak. A hidat a visszavonuló német csapatok 1945. január 18-án döntötték le. Maradványai ma a Közlekedési Múzeum előtt láthatók.

Kiss Béláné

„A szemem láttára robbantották föl. Emlékszem, akkor a nyolcadik kerületben laktunk, de a harcok elől mindig beljebb és beljebb húzódtunk. Tizennyolcadikán egyik rokonunkkal felmentünk egy szétlőtt ház legfelső szintjére. Rettenetes volt látni, amint e sárgára festett csoda a vízbe dőlt.”

Kábel lóg a lánc helyén
A régi Erzsébet híd pesti pilonja 1960-ig szomorkodott a kék folyam partján. Mivel a növekvő forgalom már ebben az időben is komoly problémát jelentett, 1958-ban fölmerült a helyreállítás igénye. Hosszú ideig úgy gondolták, a hidat eredeti formájában húzzák majd fel, ezért 1960-ig állagmegóvó munkákat végeztek a maradványokon.

[caption id="" align="alignleft" width="320"] Az újjáépített Erzsébet híd főbb méretei a régi átkelő formáját idézik, ez a hatás mégis más
[/caption]Ám ekkor a hajdani Fővárosi Tanács mérnökei kiderítették, sem gazdasági, sem műszaki,  sem forgalmi szempontból nem lenne célszerű eredeti állapotában újjáépíteni. Az átkelő elkészítésére végül Sávoly Pál mérnök, egyetemi tanár kapott megbízást. A hajdani vonalát követő új Erzsébet hidat 1964. november 20-án adták át a forgalomnak. Az átkelőn lévő villamossíneket 1973-ban, a kettes metró megépülte után szedték fel.

A kovácsoltvas cirádákat a Győri MÁVAG elődje állította elő.

A díszes híd halványsárgára volt festve, s egyik jellegzetes pontja volt a hajdani fővárosnak. Az új híd kétségtelenül műszaki unikum, ám igen dísztelen. A szem nem tud miben megkapaszkodni, ez zavaró.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!