2025.06.20. 18:48
Könnyebb csatlakozás, ritkább járatok – indul a nyári buszmenetrend Tatán
Indul a nyári buszmenetrend Tatán – új járatszámok, friss útvonalak és még mindig szinte ingyenes utazás. A kérdés már csak az, hogy vajon a lakóknak is tetszik-e az új nyári buszmenetrend.
Tata lakói szombattól ismét nyári ritmusra váltanak – legalábbis ami a buszközlekedést illeti. Június 21-től a helyi járatok a tanítási szünetre tervezett nyári buszmenetrend szerint közlekednek, ami nemcsak a diákoknak, hanem az ingázóknak és a turistáknak is hoz néhány újdonságot.

Fotó: GDV / Forrás: 24 Óra
A megszokott járatok egy része új jelzést kap, egyes útvonalak sűrűbben, mások kicsit ritkábban közlekednek, de a busztársaság azt ígéri, hogy minden városrész elérhető marad. Olcsón, sőt helyieknek gyakorlatilag ingyen. Hogy a tataiak is elégedettek lesznek-e az új nyári menetrenddel az csak később derül ki.
Indul az új nyári buszmenetrend Tatán
A tanév végével nemcsak a diákok búcsúznak a hétköznapok rutinjától, hanem a város buszai is: szombattól, június 21-től a nyári tanszünethez igazított menetrend lép életbe Tatán.
A változtatások célja, hogy a tanítási szünet idején csökkenő utasforgalomhoz igazodva is biztosított maradjon a városrészek közötti kapcsolat, különös figyelemmel a vasúti csatlakozásokra, a nagyobb munkahelyi központokra, valamint a frekventált lakóövezetekre.
A nyári időszakban a járatok egy része ritkábban közlekedik, míg mások új jelzéseket kaptak, vagy betérnek olyan városrészekbe is, amelyek a tanév során kevesebb figyelmet kapnak. A menetrend összeállításakor kiemelt szempont volt, hogy az átszállások lehetőségei bővüljenek, így ha valaki nem tud közvetlenül eljutni a célállomásához, akkor is könnyen tudjon továbbhaladni egy másik járattal – külön költség nélkül, mivel a jegyek és bérletek a teljes napi utazásra érvényesek.
- A Fellner Jakab út és a vasútállomás közötti forgalmat elsősorban az 1-es (1M, 1T, 1R), 9-es (9M) és a 2G járatok biztosítják, amelyek megfelelő csatlakozást nyújtanak a személyvonatokhoz. A 2G-s járatok különösen fontos szerepet játszanak Remeteség elérésében: reggel a Fellner Jakab útról indulnak, napközben pedig a vasútállomástól térnek be a városrészbe. Aki más irányba szeretne továbbmenni, az a végállomáson könnyen átszállhat az 1-es vagy 9-es járatra.
- A Fényes Fürdő és az autóbusz-állomás között közlekedő 3-as járat elsősorban a strandolókat és turistákat szolgálja ki. Kertváros és az Ipari Park felé az eddigi 4-es és 6-os járatok helyett ezentúl az 5-ös jelzésűek közlekednek: csúcsidőben 5T, máskor 5A megjelöléssel, ezek között több is érinti a munkahelyi zónákat. Az 5A járatok jól csatlakoznak a 9-es járatokhoz a Kossuth téren és a buszállomáson, így egyszerűen megközelíthető marad Kertváros is.
- Agostyán irányába a nyári szünetben kizárólag 7A jelzésű helyi járatok indulnak, amelyeket Tardos felől közlekedő helyközi buszok is kiegészítenek – ezekre a helyi bérletek ugyanúgy érvényesek. A 9-es járatok továbbra is összekötik Újhegyet a városközponttal és a vasútállomással, sőt, nyáron még sűrűbb járatszámmal közlekednek, hogy biztosított legyen a gyors és egyszerű eljutás.
- A Mocsai úti lakóterület ellátását a 9-es járatok „M” jelzésű változatai oldják meg: ezek minden második órában betérnek a városrészbe, ahonnan átszállással lehet továbbhaladni a városközpont vagy a vasút felé. A reggeli csúcsidőben az 1M járatok is közlekednek ebbe az irányba.
- Az Ipari Parkot elsősorban az 1R és 5T járatok szolgálják ki, ezek a műszakváltásokhoz igazodnak. A Güntner Kft. dolgozóit külön járatok szállítják: reggel 8-as, délután és este 9-es járatokkal lehet bejutni, illetve hazajutni. A járatok mindkét irányban érintik a városközpontot és a Fellner Jakab utat, így a dolgozók számára teljes napra biztosított a közlekedés.
Természetesen a város két legfontosabb közösségi közlekedési csomópontja, az autóbusz-állomás és a városközpont továbbra is minden járat útvonalán szerepel. Itt lehet a legtöbb irányba átszállni, akár azonnal, akár rövid várakozással.
Olcsó, de megbízható?
Ami a díjszabást illeti, Tata a helyi közlekedésben is példamutató: a városban élők havi 150 forintért, azaz évi 1800 forintért utazhatnak korlátlanul. A diákok és nyugdíjasok még kedvezőbb áron, havi 100 forintért válthatják meg bérletüket. Az alkalmi utasok pedig elővételben vagy a buszon 200 forintért, online vásárlás esetén 190 forintért jogosultak napijegyre, amellyel aznap akárhány átszállással utazhatnak a város bármely pontjára. Ez a rendszer segít abban is, hogy az átszállások ne jelentsenek többletköltséget se a helyieknek, se az ide látogatóknak. Bár a menetrendhez kapcsolódó véleményeket és javaslatokat már április 7-ig lehetett beküldeni, a szervezők továbbra is figyelemmel kísérik a nyári tapasztalatokat. Ha a nyári időszak során a rendszer nem válik be, ősszel akár újabb módosítások is jöhetnek.
Mint arról korábban beszámoltunk, a testület év elején elfogadta a tatai tömegközlekedést üzemeltető Volánbusz Zrt. éves beszámolóját. Ebből kiderült, hogy hiába a rengeteg változás, a tatai helyi közlekedéssel kapcsolatos reklamációk száma nőtt 2023-ról 2024-re. Pedig az év elején új menetrend lépett életbe, bővült a járatok köre, és az árakat is jelentősen csökkentették.