2025.06.11. 19:41
Újabb tízmilliókba kerülhet a Fényes Tanösvény megújulása
A tanösvényt több mint egy évtizeddel ezelőtt építették kétszázmillió forintból. A teljes felújítása is nagy volumenű lenne, ezért a munkákat szakaszolják - derült ki a tatai képviselő-testületi ülésen.
A májusi testületi ülésen ismét napirendre került a város egyik legkedveltebb látványosságának, a Fényes Tanösvény egyre költségesebbnek tűnő felújítása.

Fotó: Flajsz Péter / Forrás: 24 Óra
A kérdés egyszerűen hangzott: miért kerül tízmilliókba a tanösvény padozatának cseréje, és miért nem bizonyult elegendőnek a tavaly megszavazott 14 millió forint? A válasz viszont ennél jóval összetettebb volt.
Miért ilyen költséges a Fényes Tanösvény felújítása?
Pálházy Nándor – aki még a Tatai Városkapu Zrt. ügyvezetőjeként vitte a cég idei üzleti tervét a testület elé – arról számolt be, hogy a tavaly jóváhagyott összeg teljes egészében felhasználásra került.
– Tavaly 14 millió forintot hagyott jóvá a testület, ezt rá is fordítottuk az anyagokra – fogalmazott. Hozzátette: már idén is elhasználtak belőle jelentős mennyiségű faanyagot, és a szezonra készülve a legkritikusabb szakaszokat újították fel, beleértve hidak megerősítését is. A pontos mennyiségi adatokról azonban így fogalmazott: „nagyon pontos számot nem tudok mondani”.
A felújítás tehát még messze nem ért véget. Az üzleti terv szerint idén is hasonló nagyságrendű, mintegy 14 millió forintos beruházás történt, amelyet már meg is valósítottak.
Michl József polgármester szerint az összeg arányos a feladattal. Elmondta, hogy a tanösvény építése több mint egy évtizeddel ezelőtt történt, és már akkor is komoly, közel kétszázmillió forintos beruházást jelentett.
– Ez a tanösvény közel kétszázmillió forintba került, amikor megépítettük, több mint 10 évvel ezelőtt. Tehát ha az arányokat nézzük, érthető, hogy 14 millió forint nem elegendő az egész felújítására – fogalmazott. – Nem arról volt szó, hogy az egész ösvényt felújítjuk ennyiből. Ezt a testület már a döntéshozatalnál is így látta, csak egy szakasz cseréjéről volt szó.
Hangsúlyozta, hogy a felújítás szakaszosan történik, a legsürgetőbb részekkel kezdve. Ha például hídmegerősítésre is szükség van, az már külön szaktudást és felszerelést igényel – adott esetben búvárokat is be kell vonni.
– Ez egy komplex feladat, és nem lehet minden évben ugyanazt a mennyiséget elvégezni – mondta.
Mit kapunk ezért a pénzért
A Városkapu Zrt. beszámolója szerint tavaly 740 méternyi pallószakaszból 300 métert sikerült felújítani, idén pedig várhatóan 150–400 méter közötti szakaszon történnek munkálatok, a szükséges beavatkozások függvényében. A felújítás során különös figyelmet fordítanak a természet megóvására. A faanyagokat ősi japán technikával, égetéssel teszik időtállóbbá, a kivitelezéshez pedig akkumulátoros gépeket használnak, hogy minél kevesebb zajt keltsenek – így a madárdal továbbra is zavartalanul szólhat a nádas fölött.