2025.05.04. 06:50
Gyakoribb lesz a műszakiztatás? Nem az lesz az eredménye, amit várnak tőle
A tervezettel az autók átlagéletkorát és a károsanyag-kibocsátást javítanák. Ám a szakértő szerint nem a várt eredményt hozná el a szigorúbb és gyakoribb műszaki vizsga.
Az Európai Unió tervezete szerint 2026-tól a 10 évnél öregebb korú autóknak szigorúbb és gyakoribb műszaki vizsga dukál. A jelenlegi szabályozás 2 évente írja elő a műszakit, az EU 1 évre adná meg azt.

Gyakoribb műszaki: nagyobb teher a műszaki állomásokra
Az EU tervei szerint évente kellene műszaki vizsgára mennie a 10 évnél öregebb autóknak. Emellett szigorúbb előírásoknak is meg kell majd felelniük. Emellett megszűnne a 125 köbcentiméternél nagyobb motorkerékpárok műszakivizsga-mentessége is, írta meg a Haon. A módosítások között szerepel, hogy a vizsgabizonyítványok egy közös, uniós szintű digitális adatbázisba kerülnének, és a járművek kilométeróra-állását is kötelezően rögzítenék szervizeléskor, hogy megakadályozzák az adatok manipulálását. A szigorítás célja egyrészt a közlekedésbiztonság javítása, másrészt a környezetszennyezés csökkentése.
Farkas Károly, a Magyar Autóklub közép-dunántúli kégiójának elnöke szerint azonban a gyakori vizsgáztatás a vizsgáztató szakemberekre ró hatalmas terhet és vagy sok autó fog kiesni a forgalomból miatta, vagy a csalásokra adhat okot a szigorítás.
Egyszerűen a gyakoribb vizsgára nincs kapacitás ma Magyarországon. A magyarországi gépjárműállomány 60 százaléka 10 évnél idősebb. Az autók átlagéletkora egyébként 16,2 év. Ezek most rázúdulnak a vizsgahelyekre
– jelentette ki az elnök. Hozzátette: a gyakoribb vizsgáztatás gyakoribb előkészítést, felkészítést is igényel, amely az autószerelő műhelyekre is sok terhet ró. Emellett az autótulajdonosok költségei is megemelkedhetnek, hiszen a szervízdíjon túl évente az idén megdrágult műszaki vizsgadíj is terheli a pénztárcát.
Emlékezetes: idén 17 év után emelte a közlekedési hatósági díjakat a kormány, ez átlag 35 százalékos áremelést jelentett. A műszaki vizsga minimum ára 16 290 forintról 26 ezer 700 forintra növekedett februárban.
Az ACEA (Európai Gépjárműgyártók Szövetsége) adatai szerint egyébként az Európai Unióban levő személyautók átlagéletkora 12 év. A legöregebb autóállomány (tehergépjárművekkel együtt számolva) Görögországban van egyébként: ott több mint 17 év az átlagéletkor.

Magyarországi átlagéletkort tekintve bár a múlt évben nőtt az újonnan forgalomba helyezett autók száma, ami csökkenthetné az átlagéletkort, ez még kevés,írta a Totalcar. Részben azért, mert valójában ennél kevesebb autó került forgalomba a reexport miatt.
A használtautó-import is bővült a múlt év során, de ezzel az a probléma, hogy a behozott autók 32 százaléka 16 évnél idősebb volt tavaly, ami több mint 35 ezer autót jelentett. További 32 százalék, azaz újabb bő 35 ezres flotta a 11-15 éves korosztályba tartozott.
Most is szigorúbb a vizsga menete, ám a gyakorisággal nem lesz fiatalabb az autóállomány
A szigorúbb előírások betartása azonban nem jelenthetnek problémát Farkas Károly szerint, ugyanis európai szinten Magyarországon Németország mellett a legszigorúbb a műszaki vizsga: egyedül nálunk nézik a vizsgán például a motorszámot, ami nagyon fontos.
– A károsanyag-kibocsátás ellenőrzésével kezdődik a vizsga, erre vannak előírt normák. Nálunk szigorúbbak is, pont az öregedő autóállomány miatt – részletezte a szakember. – Majd jön a biztonsági berendezés: fék, kormány, irányjelzők, lápmák, helyzetjelzők. A kocsi műszaki állapotának, irányíthatóságának, fékrendszernek a megbízhatóságának ellenőrzése is szükséges. Alvázszámot, motorszámot is néz a magyar rendszer.
Emellett hozzá kell tenni, hogy az EU célja végső soron az öreg(nek tituált) autók károsanyag kibocsátásának gyakoribb ellenőrzése - a környezetvédelmi irányelvek miatt. Farkas Károly szerint az előírás érthető, ám már mostani statisztikák szerint is a vizsgázók igen nagy százaléka megbukik az első lehetőségnél. A gyakoribb vizsga például a teljesen illegális "okosban műszakizás" felé tolja a tendenciát - ez a fajta szabálykerülés egyébkén bűncselekmény. Sőt: sajnos nem kis számú gépkocsin egyáltalán nincs jelenleg sem műszaki és úgy mászkál az utakon, ez a tendencia pedig nem fog így javulni.
- Ezzel nem lehet kiszűrni a tényleg borzasztó műszaki állapotban levő autókat, mert sajnos még mindig sok autó el sem jut a műszaki vizsgáig. A gépkocsiállomány szerintem nem fog az elkövetkező 10 évben fiatalodni.