2025.05.11. 06:40
A legjobbak között a komáromiak hídja
Rangos elismerésben részesült a komáromiak hídja. A Duna felett átívelő Monostori híd ugyanis harmadik helyen végzett az Év Hídja 2025 versenyen.
A Magyar Építők építészeti szakportál beszámolója kitér rá: az elismerést 2018 óta adják át a Közlekedési Kultúra Napja alkalmából, melynek kapcsán ünnepi eseményt tartottak a budapesti MÜPÁ-ban. A rangos díjat a hazai szakma elismert és átfogó szervezete, a Hidászokért Egyesület és a KTE Közlekedésbiztonsági Tagozata alapította közösen. Célja, hogy a Közlekedési Kultúra Napján a hidakra is ráirányítsa a figyelmet. Ezen a díjátadón került be a legjobbak közé a Monostori híd.

Fotó: Zetovics Márió / Forrás: 24 Óra
Az elismerést rendszerint egy adott tematika alapján adják át. Míg tavaly az Ipolyt átkelő határhidak közül választottak, 2025-ben a jelöltek a magyarországi úgynevezett ferdekábeles és extradosed (feszített-függesztett) hidak közül kerültek ki.
A szakmai online szavazás alapján megítélt elismerést a kaposvári Esterházy híd nyerte el, összesen 2902 ponttal. Második helyen a Kalocsát és Paksot összekötő Tomori Pál Duna-híd lett, 2672 ponttal.
Dobogós lett a Monostori híd
A harmadik helyezett a Komáromban található Monostori híd lett 2563 ponttal. A 2020-ban átadott ferdekábeles Duna-híd Komárom és Révkomárom között szeli át a folyót. Az ötnyílású híd fölött egy egypilonos ferdekábeles tartószerkezet található, melyhez mindkét oldalon folytatólagos gerendaként csatlakozik egy-egy parti nyílás. A híd teljes hossza 601 méter.
Hiánypótló volt
A híd építésének történetéről a közelmúltban hosszú cikket közölt a felvidéki bumm.sk. E szerint közel két évtizede már, hogy felmerült: szükség lenne egy új közúti hídra Észak- és Dél-Komárom között. A folyamatosan növekvő teherforgalmat ugyanis nem bírta el a két országot összekötő Erzsébet-híd, amelyre már régóta nem hajthatnak fel a 20 tonnánál nehezebb járművek. A fejlesztés ötlete és a megvalósítás között azonban évek teltek el, mert először a híd pontos helyét nem tudták kijelölni, Észak-Komáromnak a keleti, míg Dél-Komáromnak a nyugati nyomvonal volt a kedvezőbb, – végül az utóbbi mellett döntöttek a felek –, majd megromlott a két ország viszonya.
A tervek így hiába készültek el már 2007-re, Orbán Viktor miniszterelnök és Robert Fico szlovák kormányfő csak 2012 októberében írta alá a fejlesztésről szóló megállapodást. Ezután újabb négy év telt el, míg végre 2016-ban bejelenthették: a program megkapta az Európai Unió támogatását, Magyarországnak 52,5 millió euró, míg Szlovákiának 47,6 millió euró forrást adtak a beruházáshoz. Az alapkövet 2017. október 17-én tették le.
A híd átadásáról szóló cikkünk ide kattintva olvasható.