2025.04.24. 07:26
Hiába volt piros, egymás után hajtottak át a síneken az autósok
Fél órán át volt zárva volt a sorompó a tóvároskertnél. A torlódásban többen is szabálytalanul áthajtottak a vasúti átjárón.
Több száz méternyi autósor gyűlt fel a tatai tóvároskerti vasúti átjárónál kedd délelőtt 10 óra után. Ugyanis ismét fél órára lent maradt a sorompó. Mi is a várakozó autókban ültünk, így saját bőrünkön tapasztaltuk, milyen bosszúságot tud okozni egy ilyen hosszú veszteglés. Ha valaki időpontra megy a sínek túloldalára, jobb, ha rászámol legalább 20 percet az átjárónál – különben nagy eséllyel elkésik.

Fotó: Flajsz Péter / Forrás: 24 Óra
A sorompó zárva volt, több tehervonat is áthaladt, egyikük még meg is állt a közeli állomáson, vagonjai pedig részben eltorlaszolták az átjárót is. Miközben a járművek hosszú percekig vesztegeltek, többen kiszálltak autójukból, hogy megnézzék, mi okozza a fennakadást. Végül a vonat elment, de a sorompó lent maradt. Három sofőr viszont úgy döntött: nem vár tovább – a piros jelzés és a lezárt sorompó ellenére szabálytalanul áthajtottak a síneken. A rendőrség megkeresésünkre elmondta, hogy tettük akár 100 ezer forintos bírságot is maga után vonhat.
Sokakat bosszant a tóvároskerti vasúti átjáró
Míg az áthaladásra vártunk volt időnk megkeresést írni a MÁV-nak a helyzettel kapcsolatban. Ez ugyanis már nem az első ilyen eset volt. Válaszukból pedig kiderült: valóban több vonat is közlekedett egymás után az érintett időszakban, sőt, az egyik tehervonat műszaki okok miatt lassabban haladt. Emiatt alakult ki torlódás.
– Április 22-én 10:15 után egymás után több vonat is közlekedett azonos irányban Tatabánya felől Tata felé. Az egyik tehervonat műszaki ok miatt hosszabb menetidővel haladt, ezért torlódtak a vonatok. A tóvároskerti megállóhely közelében található egy jelző, mely a vasúti biztosítóberendezés részeként a vonatok biztonságos közlekedését szabályozza. Az egyik tehervonat ennek a jelzőnek a továbbhaladást tiltó jelzésére megállt, az álló szerelvény hossza miatt lógott be a lezárt vasúti átjáróba – válaszolta a vasúttársaság.
A sorompó rendben működött
A MÁV válasza szerint a biztosítóberendezés egyébként rendben működött, a hosszabb zárvatartás a forgalmi helyzetből következett, nem hibából fakadt. Azt is kiemelték, hogy a rendszer úgy van kialakítva, hogy lehetőleg minimálisra csökkentse a közúti forgalom feltartását. Ha viszont rendellenességet észlel, automatikusan üzemzavar állapotba lép, ami azt jelenti, hogy a sorompók bizonyos idő után – ha nincs áthaladó vonat – maguktól felnyílnak.
– Ilyenkor a közút felé nincs fényjelzés, a fényjelző készülék sötét, a csapórúd pedig lassan felnyílik, hogy a járművek – KRESZ szerint eljárva – áthaladhassanak – írták.
Fontos azonban, hogy a sorompó sötét vagy részlegesen nyitott állapota nem jelent automatikusan szabad jelzést. A KRESZ szerint ilyenkor is fokozott figyelemmel kell áthaladni, meggyőződve arról, hogy valóban biztonságos az átkelés. A mostani eset egyáltalán nem egyedi. A Kemma.hu korábban több alkalommal is beszámolt arról, hogy a tóvároskerti vasúti átjárónál gyakoriak a hasonló fennakadások. A közlekedők részéről érthető a türelmetlenség – de a szabályszegés nem megoldás, hanem veszélyforrás. A MÁV szerint a szabályok betartása mellett ilyen helyzetekben nem alakulhat ki balesetveszély.
Arra a kérdésünkre, hogy a már többször előfordult helyzetre van-e valami megoldás, nem kaptunk választ.