2025.04.15. 19:49
Jövőre felújítják a Vág-hidat, fejlesztenék a vasútvonalat és a vízi közlekedést
Gyakorlatilag csak a légi közlekedést nem érintették Jozef Ráž közlekedésügyi miniszter és a városvezetés megbeszélésen. Várhatóan jövőre megkezdődhet a Vág-híd felújítása, az izsai kereszteződés bővítéséhez pedig elkészültek a tervek. Egyebek mellett ez is kiderült a találkozó során.
Jozef Ráž tárcavezető, valamint a legfontosabb állami közlekedésügyi közvállalatok igazgatói Észak-Komáromban tárgyaltak a város vezetőivel. A Vág-híd, illetve az úgynevezett izsai körforgalom kérdése rövid időn belül megoldódhat. A pozsonyi Új Szó beszámolója szerint, emellett beszéltek a hosszú távú fejlesztési tervekről, mint amilyen a Komárom-Pozsony vasúti vonal felújításáról is.

Fotó: Mesto Komárno - Komárom Város / Forrás: Facebook
A Vág-híddal kapcsolatban Ráž elmondta, hogy az évek óta aládúcolt konstrukció felújítására hamarosan megkapják az építkezési engedélyt, majd ezt fogja követni a kivitelező kiválasztása. A munkálatok feltételezett összértéke 3 millió euró (vagyis több mint 1 milliárd 200 millió forint)körül lesz.
Keszegh Béla polgármester is utalt rá, hogy összetett lesz a munkálatok logisztikája, ugyanis míg ezek zajlanak, korlátozni kell majd a forgalmat. A hídról tudni kell azt is, hogy az Észak-Komárom egyetlen „bejárata“ keleti, illetve északi irányból.
Az Új Szó ír arról is, hogy az észak-komáromi elkerülőút kapcsán Jozef Ráž úgy fogalmazott, „realistának“ kell lenni a 120–150 millió euróba kerülő fejlesztéssel kapcsolatban. "A konszolidáció idejében, s amikor az EU már nem nyújt forrásokat az elkerülőutakra – a legutóbbiak az ezt megelőző időszakban voltak hozzáférhetőek –, akkor nagyon nehéz lesz megkapni a pénzt erre a beruházásra" – fogalmazott.
Ezzel szorosan összefügg a kamionforgalom kérdése, s a tárcavezető szerint tárgyaltak Keszegh Béla javaslatáról is, amely alapján a tranzitáló tehergépjárműveket (de nem a célforgalmat) kitiltanák a Monostori hídról. Ráž szerint ezt Magyarországgal közösen kell kezelniük, amellyel szerinte „jelenleg kiválóak a viszonyaik“, vagyis igyekeznek a kérdésben tárgyalni a magyar féllel.
Nemrégiben a Kemma.hu erről a témáról kérdezte Szijjártó Pétert, magyar külgazdasági és külügyminisztert. Álláspontját itt olvashatják látogatóink.
A Vág-híd felújítása mellett rengeteg terv is szóba került
A miniszter szerint az európai útdíjrendszer drágulása arra motiválja a vállalatokat, hogy vonatokkal végezzék az áruszállítást. Ez azt feltételezi, hogy a vasúti infrastruktúrába is be kéne fektetni. Ráž szerint ezen a téren „jelenleg nyitva vannak az Európai Unió ajtajai”, és Szlovákia fel is használja ezeket a forrásokat.
A miniszter szerint a Komárom–Dunaszerdahely–Pozsony vasútvonal jövőbeli felújítása kapcsán jelenleg azt tervezik, hogy az kétvágányú lesz, és 120 kilométer/órás maximális sebességgel haladhatnak majd rajta a vonatok. A miniszter a magánszféra bevonását sem tartja elképzelhetetlennek.
A Szlovákia program keretén belül országszerte több vasútállomást is felújít a tárca. Ezek közé tartozik az észak-komáromi is – olvasható a látogatásról szóló beszámolóban.
Keszegh Béla a vízi közlekedéssel kapcsolatban azt mondta: „A vízi forgalomnál az is fölmerült, hogy a közeljövőben, egy-két éven belül szeretnének egy aktív Budapest–Pozsony hajójáratot indítani, aminek az egyik megállója Észak-Komáromban lenne. Ezekre a fejlesztésekre is rá tudunk csatlakozni, s nem csak a turisták, de akár a komáromiak is utazhatnának a Dunán.”