2025.03.27. 12:18
Szissssz... Pattintottunk egy Traubit, kiengedtük a nosztalgiaszellemet a palackból +videó
Ez a Traubi ugyanaz a Traubi-élmény, mint gyerekkorunkban? Megkóstoltuk az „első magyar korszerű üdítőt”. Kiderült: a Traubisoda ma is megállja a helyét a mostani, sokszínű hazai üdítőital-piacon.
Generációs emlékeket hozott felszínre a Márka Üdítőgyártó Kft., amikor nemrég ismét gyártósorra küldte a legendás magyar üdítőt, a Traubisodát. A Lidl polcain debütált március 27-én a régi-új finomság, amelyet mi is megkóstoltunk.

Forrás: 24 Óra
Traubisoda megújulva, de nem újragondolva
Modern köntösbe, a kor és a Magyar Élelmiszerkönyv elvárásainak megfelelően dobta piacra a cég a Traubit, ám a minőségből nem engedett.
Csütörtöki nyitásra már a Lidl akciós fősorán sorakoztak a zsugorfóliában az üdítők. A dorogi áruházban vásároltunk belőle. A választékban egyébként a klasszikus szőlővel, annak zéró változatával, valamint egy kékszőlő ízű variációval rukkoltak elő, ám a reggeli kínálatban egyelőre utóbbit nem találtuk.

Fotó: Bús Csaba / Forrás: B
Az üzletben negyed nyolckor voltunk, addigra már néhány zsugorral elfogyott az üdítőből. A palack formatervezése abszolút a klasszikust idézi, annyi különbséggel, hogy nem üvegből, hanem műanyagból készült. Természetesen a flakon betétdíjas, 50 forintért lehet visszaváltani.
Szerencsére a dizájnt sem próbáltak újragondolni, a címkén a betűtípus, a színek mind-mind a klasszikust idézik. A grafika kiegészült azonban egy léghajóval és új szlogent kapott:
Felfrissít a dupla buborék
Otthon szisszentettük fel a Traubit, a jellegzetes traubis szőlőillat egyből megcsapta az orrunkat. E sorok írója még emlékszik a régi, 80-as évek végi Traubira, így van összehasonlítási alap. Az íz, az illat mind hozta a gyerekkori emlékeket. Szinte visszarepítette a helyi ábécé-illatú ábécébe, ahogy édesanyja kezét fogva leemelt egy Traubit. Mellé jöhetett a krémtúró – meg is volt az öröm.
A mostani élményben csak egy pici hibát véltünk felfedezni: a nem zero változatban is fellelhető édesítőszert. Mint a sok üdítőnél, itt is egy pillanatra megszúrja az ízlelőbimbókat a mesterséges édesítő elegy (jelen esetben aceszulfám és szukralóz), de szerencsére csak egy pillanatra, mert a szőlő íze gyorsan felülírja ezt.
A legkorszerűbb üdítő volt a maga korában
A Traubisodát a sajtóban „az első korszerű magyar üdítőként” emlegették a megjelenésekor. 1971-ben kezdte gyártani a Badacsonyi Állami Gazdaság (BÁG) a balatonvilágosi üzemében, úgy, hogy használati engedélyt kapott a Traubisoda név használatára. A Traubisoda védjegy eredeti jogosultja az osztrák Lenz Moser nevű, borokkal foglalkozó cég volt Magyarországon és a madridi megállapodás számos országában. A gyártás a Lenz Moser céggel kötött bartermegállapodás alapján jött létre. A partnercég később csődbe ment, így 1986-ban a szintén osztrák Warimpex AG-vel kötöttek megállapodást.
Az 1970-es és 1980-as évek során a termék nagy népszerűségnek örvendett, gyártásába időközben a csányi, a kunbajai és a debreceni állami gazdaság is bekapcsolódott. Érdekessége, hogy igazi mustból készült, gyümölcstartalma magasabb volt, mint a többi gyümölcsléé – ezt a hagyományt a mostani gyártás során is megőrizte.
A rendszerváltás után, a „nyugati” termékek térhódítása miatt a kereslet csökkent a Traubi iránt. Ráadásul a privatizációs folyamatok, a licencszerződés lejárta, és egyéb jogviták, huzavonák miatt a Traubi gyártása is hullámzó volt. 1993 óta a Traubisoda védjegy tulajdonosa az osztrák Warimpex AG, és 1995 óta a debreceni Ráthonyi Kft. rendelkezik a kizárólagos használati joggal, gyűjtötte össze a traubis tudnivalókat a Wikipedia szócikke.
A 100 százalékban magyar tulajdonú Márka Üdítőgyártó Kft. 2025 elején megszerezte a legendás szőlőízű üdítő gyártási és forgalmazási jogát, így biztosítva a termék visszatérését a boltok polcaira. A kormány különböző támogatásokkal (GINOP, VP és NFA) több mint 3 milliárd forinttal támogatta a vállalkozást, amelynek eredményeként 6 hektáros területen zöldmezős beruházást hajtottak végre Felsőlajoson. Ennek köszönhetően a gyártás és raktározás jelenleg 14 000 négyzetméteren zajlik.
– Az évtizedek során a receptúra többször is változott, a legutoljára 2018 környékén gyártott üdítő is egy átalakított verzió volt a régi Traubihoz képest. Nekünk pedig nagyon fontos volt, hogy az eredeti ízprofilt hozzuk. Ezt kellett egyensúlyba hozni a mai fogyasztói igényekkel és a Magyar Élelmiszerkönyv által deklarált paraméterekkel – magyarázta Pécskövi Tibor az Origo kérdésére.
Amikor az ember mégcsak kisgyerek,
akkor is kell a tudományos ismeret.
A természet ajándéka énnekem,
minden cseppjét külön élvezem
– szólt a reklámszöveg annó, a természetességből pedig most sem engedett a gyártó.
Az egészségtudatosság jegyében egyébként a mesterséges színezékek helyett most már természetes színezőanyagokat használnak, a zéró változatból pedig kimaradt a cukor. A gyümölcstartalomra sem lehet panasz: az üdítőital-piacon magasnak számító százalékos tartalommal büszkélkedhet – ezt a címkén is jelzik.
A Márka Üdítőgyártó Kft. tulajdonos-ügyvezetője szerint várhatóan a húsvéti időszakra már egyre több áruházláncban lesz elérhető a termék, az összes ízben. Hozzátette, hogy a jövőben több kiszereléssel is a piacra lépnek. A mostani, 1,75 literes kiszerelést rövidesen követi majd a 330 milliliteres alumíniumdobozos és a fél literes palackos termék is.
Kemma.hu videó
- Az esztergomi világbajnok nélkül folytatódik a budapesti öttusa-világkupa +videó
- A Piéta és Jézus keresztre feszítése is megelevenedett Tatabányán +fotók, videó
- Tatabányán járt a Muzsikás együttes +fotók, videó
- KFOR ünnepséggel indult a tatai dandár nyílt napja +videó
- "A lombkorona bajnokai” — Tatán rendezik a Magyar Famászó Bajnokságot +fotók, videó