2025.01.25. 06:55
Sokba került a figyelmetlenség a tatai autósnak
Tatán, az Ady Endre utcában két személyautó ütközött. Utánajártunk, hogy mennyibe kerülhetett a figyelmetlenség a vétkes sofőrnek. A tatai balesetnek egy sérültje volt.
Egy Volvo XC40 városi terepjáró kanyarodott ki Tatán az Alkotmány utcából az Ady Endre utcára, azonban a védett úton érkező Lexus RX 450H-nak nem adta meg az elsőbbséget. A tatai balesetben mindkét járműben nagy kár keletkezett. A vétkes autót vezető hölgyet pedig kórházba szállították a rendőrök.

Fotó: Kocsi Tűzoltó Egyesület/Facebook
A Kemma.hu utánajárt, hogy az elsőbbségadás kötelező tábla figyelmen kívül hagyása mennyibe kerülhetett a Volvo sofőrjének. A Belügyminisztérium pontrendszer szabályai szerint hat büntetőponttal "lett gazdagabb" a sofőr, a jogosítványt pedig 18-nál veszik el. Pénzbírság nem jár érte.
Sokba kerülhet a tatai baleset
Azonban így is jócskán a zsebébe kell nyúlnia a sietsége miatt. Ugyanis a tatai autószerelő szerint mindkét autóban jelentős kár keletkezett.
– A Lexus elején autó elején jelentős sérülések láthatók. Egy LED-es, adaptív fényszóró ára 500-700 ezer forint lehet. Sérült lökhárító cseréje, fényezéssel együtt 300-600 ezer forint. A sárvédőt cserélni kell, további 200-400 ezer forintot jelenthet. Ha a hűtőrendszer, érzékelők vagy a motorháztető is sérült, ez akár 1-2 millió forinttal is növelheti a költségeket. A prémium autók szakszervizeinek óradíjai magasabbak, így a munka díja 300-800 ezer forint körül lehet – sorolta a tételeket a szerelő, aki szerint a végösszeg 1,5-3 millió forint is lehet. A Volvo sofőrje sem járt jobban.

Fotó: Kocsi Tűzoltó Egyesület/Facebook
– Az ajtók alsó részén lévő műanyag védőelemek is megrongálódtak. Az ütközés miatt az oldalsó légzsákok is aktiválódhattak, ami jelentős plusz költséget jelent az autó belső javításánál. Emellett az ajtók zármechanizmusa és a belső elektromos vezetékek is sérülhettek. Összességében 2-4 millió forint is lehet a számla – véli a szakértő.
Természetesen a kötelező biztosítás és a CASCO részben fedezheti a költségeket. Azonban a biztosítási szakértő szerint a drága javítást igénylő balesetet a biztosítási díjban is meg fogja érezni a vétkes sofőr.
– A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás Bonus-Malus rendszer alapján történik. Vagyis, ha balesetet okozol, a besorolásod csökken, ami magasabb biztosítási díjat eredményezhet a következő évben – magyarázta a szakértő.
Drágul a biztosítás
A Bonus-Malus rendszerben a kár nagysága nem számít, csak az, hogy történt-e kártérítési kifizetés a biztosító részéről. Azonban a biztosítók egyedi kockázatértékelése során a nagyobb kárösszegek növelhetik a jövőbeni díjakat. Míg a kötelező a vétlen utó kárait téríti meg, addig a CASCO biztosítás a balesetet okozó jármű javítási költségeit is fedezi, de a kárösszeg jelentősen befolyásolhatja a jövőbeli biztosítási díjakat.
– A CASCO esetén a károkozónak mindig meg kell fizetnie az önrészt, csak a fennmaradó összeget fizeti meg a biztosító és a fedezet csak a biztosítási feltételekben szereplő eseményekre vonatkozik. A kármentességi kedvezmény is elveszik, ami szintén díjemelkedést okozhat. Ha pedig nincs CASCO, akkor a teljes javítási költséget a károkozónak kell állnia.