2025.01.31. 12:12
Válaszolt a MÁV: kiemelt ügyként kezelik Tatát
Évek óta várnak a tataiak a vasútállomás akadálymentesítésére. Most válaszolt a MÁV, hogy mikorra tervezik a fejlesztést.
Több olyan téma is van Tatán, ami panaszként folyamatosan előkerül. Ilyen többek között a tatai vasútállomás helyzete is. A leromlott, rossz állapotú épület és peronok mellett a legnagyobb gondot a kevés parkoló és a felüljáró okozza. Az állmás akadálymentesítése régi kérése a tataiaknak. A MÁV most válaszolt nekik.

Fotó: Zantleitner Ingrid / Forrás: 24 Óra
A sínek túloldalára születni kell. Tatán sokan így érzik ezt. Ugyanis az újhegyi városrészt a sínek vágják el a belvárostól. Mint arról korábban írtunk, autóval is sokáig tart átjutni a síneken, ha jön a vonat. Ugyanis az átkelők nagyon közel vannak a vasútállomásokhoz, így a sorompót biztonsági okokból sokáig lent tartja a rendszer. Nem ritka, hogy tíz percet is állnak az autósok a leeresztett sorompó előtt, míg elmegy 3 vonat.
Válaszolt a MÁV
De gyalogosan sem könnyű az átjutás a síneken. Négy olyan átkelő van Tatán, ahol biztonságosan át tudnak menni a gyalogosok, vagy a kerékpárosok. Az egyik ilyen helyszín a tatai vasútállomás, ahol egy felüljárón keresztül lehet a sínekre, vagy a túloldalra jutni.
A vasútállomás a MÁV tulajdona, így azt csak a vasúttársaság tudja felújítani, vagy átalakítani. Erre korábban kapott is már ígéretet a város. Michl József polgármester pontosan 4 évvel ezelőtt számolt be arról a jó hírről, hogy a MÁV akkor megkereste a várost azzal, hogy elindította a nagy parkolónak, az épület felújításának, illetve a gólyahíd akadálymentesítésének a tervezését. Hozzátette, hogy arra nem kaptak választ, mikor valósulhat meg a beruházás. A Kemma.hu az elmúlt években többször is megkereste a MÁV-ot, hogy megtudja hol tart a tatai vasútállomás akadálymentesítése. Azonban sajnos eddig nem kaptunk biztató választ. 2023 tavaszán azt az információt kaptuk, hogy a vasúttársaság szerint túl költséges lenne az állomást akadálymentesíteni. Megvizsgálták a peronokat, azonban azok nem alkalmasak arra, hogy liftet építsenek a felüljáróhoz. A másik megoldás egy, a sínek alatt kialakított alagút lenne, azonban ez drága mulatság.
– 2023 februárjára a MÁV elkészítette a vasútállomás tanulmánytervét, amely a felújítás műszaki lehetőségeit és követelményeit vizsgálta meg. Tata önkormányzatával is egyeztetni fog a vasúttársaság, ezt követően kezdődhet meg a műszaki tervezés – írták két évvel ezelőtt.
Kiemelt jelentőségű
Most újra megkerestük a MÁV-ot, hogy megtudjuk, sikerült-e megfelelő forrást szerezni a fejlesztésre. A következő választ kaptuk: "A tatai vasútállomás az utasforgalom szempontjából is kiemelt jelentőségű, ezért a felújítása és az akadálymentesítés is szerepel a terveink között. A MÁV elkötelezett a vasúti infrastruktúra folyamatos fejlesztése iránt, ugyanakkor számos, küszöbön álló infrastrukturális fejlesztésünk uniós forrásból valósult volna meg, azok hiányában a beruházások újraütemezésére és -priorizálására volt szükség. Ez a munka folyamatosan zajlik, ennek következtében azonban a tatai vasútállomásra vonatkozó tervek esetében sem lehet pontosan meghatározni, hogy azok megvalósítására mikor kerülhet sor. Az akadálymentesítést ugyanakkor igyekszünk a következő évek tervezett beruházásai közé mielőbb beilleszteni."