Tragédia

2024.12.07. 11:25

A halálos buszgázolás tanulsága: figyeljünk a holttérre!

Szörnyű tragédia történt december 5-én Tatán. Egy idős férfit gázolt el tolatás közben a busz. A szemtanúk elmondása szerint a holttér miatt a sofőr nem láthatta az útra lelépő férfit.

Tolatás közben elgázolt egy idős férfit a busz a tatai buszvégállomáson december 5-én. A busz mögé lelépő férfi teljes takarásban, vagyis holttérben volt a buszvezetőnek. A szemtanúk elmondása szerint többen is figyelmeztették az idős urat, hogy ne lépjen le a járdáról, ám ő nem hallgatott rájuk. A szakember szerint az újabb buszokba már gyárilag beszerelik a tolatókamerát és a tolatást jelző hangjelzőt, de akár utólag is beszerelhető a járművekbe. Tolatás közben ugyanis „láthatatlanok” a gyalogosok a nagyobb járművek mögött. 

Szörnyű tragédia történt csütörtökön Tatán. Egy idős férfit gázolt el a tolatás közben a busz. A szemtanuk elmondása szerint a holttér miatt a sofőr nem láthatta az útra lelépő férfit.
A buszok mellett, mögött és előtt is nagy a holttér, ahol a sofőr nem látja a közlekedőket 
Fotó: BKK.hu

A buszgázolások nagy része elkerülhető lenne, ha a gyalogosok körültekintőbben közlekednének a nagy méretű járművek közelében. A Budapesti Tömegközlekedési Központ egy kisfilmben figyelmeztette az utasait, hogy a buszok mely részeinél maradnak rejtve a sofőr elől.

Hol van a holttér?

A holttér az a terület, amelyet a járművezető még a visszapillantó tükrök használatával sem láthat be. Minden járműnek van holttere, de annak elhelyezkedése és mérete járműtípusonként eltérő. Általában a legtöbb járműnél a vezető vállától hátrafelé, oldalirányban, valamint a jármű mögött és előtt található holttér.

Különösen kritikus az oldalsó holttér a vezető mögött közvetlenül, mivel az ott tartózkodók a visszapillantó tükrökben sem láthatók. Minél magasabban ül a sofőr, annál nagyobb lesz a jármű előtti holttér, ami növeli az ütközés vagy elütés kockázatát. Nagyobb járműveknél, mint a buszok, a nagyobb raktér, vagy utastér szintén növeli a holttér méretét és hatását. Egyes esetekben akár egy teljes személyautó is „láthatatlanná” válhat a vezető számára ezekben a holtterekben. 

Hogyan legyünk láthatók?

  • Kanyarodó, sávot váltó, vagy indexelő jármű közelében mindig óvatosan közlekedj, főleg nagyobb járművek esetében, ahol a holtterek megnövekednek irányváltás közben.
  • Soha ne állj, vagy tartózkodj közvetlenül másik jármű előtt, mögött vagy a vezető mögött. Ügyelj arra, hogy a vezető láthasson!
  • Soha ne rohanj át egy megálló busz előtt, és ne állj nagyméretű jármű elé vagy mögé, mivel a vezető induláskor nem biztos, hogy észrevesz.
  • Mindig próbálj meg szemkontaktust létesíteni a vezetővel. Ha te nem látod őt, valószínűleg ő sem lát téged.

A tatai baleset után a Kemma.hu a busztársaságot is megkérdezte a történtekről.

– A tatai autóbusz-állomáson történt tragikus balesettel kapcsolatban jelenleg az alábbi információk állnak rendelkezésünkre: csütörtök délelőtt, 9:30 körüli időpontban a tatai autóbusz-állomáson tisztázatlan körülmények között egy tárolóhelyről tolató autóbusz alá került egy ismeretlen, 65 év körüli férfi, aki a baleset következtében sajnálatos módon életét vesztette. A baleset körülményeit a rendőrség vizsgálja. Társaságunk őszinte részvétét fejezi ki az elhunyt hozzátartozóinak – írta válaszában a Volánbusz Zrt. Kommunikációs Igazgatósága.

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában