KRESZ

2024.12.25. 13:41

E-rolleresek: mit tehetnek az önkormányzatok? A rendőrség válaszolt

Az e-rollerek elterjedésével újabb megoldandó feladat a törvényhozóknak: milyen szerepük van az utakon ezeknek a kétkerekűeknek. A rendőrség elmondta, milyen szabályok vonatkoznak az e-rollerrel közlekedőkre.

A KRESZ változásaival az e-rolleresekre is hoznak és hozhatnak szabályokat a jövőben a törvényalkotók. Mint korábban írtuk: az első lépés már megtörtént, ugyanis elvárják a kötelező biztosítás megkötését. Az eszközök használatának módját azonban jelenleg nem szabályozza a KRESZ.

E-roller az utakon
E-roller az utakon
Forrás:  Shutterstock

E-rollerek az utakon, ám nincsenek szabályozva

Az e-rollerek megjelenése nem csak az utakon közlekedőknek, hanem a törvényhozóknak is fejtörést okoz. Ezek az elektromos motorral hajtott járművek ugyanis akár 25-30 kilométer/órás sebességre is képesek, így gyakorlatilag egy kisebb motorral egyenlő a sebességük.

Ám a kisméretű kerekekkel, ilyen sebességgel könnyen történhet baleset, ráadásul sajnos nem minden e-rolleres van tisztában a közlekedés szabályaival és etikettjével sem, amely akár balesetet vagy balesetveszélyes szituációt is okozhat.

Az esztergomi közmeghallgatáson merült fel kérdésként: mi alapján ellenőrzik az e-rollereseket, és az önkormányzatok hozhatnak-e helyi szabályokat a témában. A vármegyei rendőr-főkapitányság tájékoztatása szerint jelenleg a KRESZ nem szabályozza ezen eszközök használatának feltételeit. Fontos azonban, hogy nem minden e-roller minősül járműnek, ugyanis ez függ a teljesítményétől és a tömegétől. 

A rendőrség hozzátette: a passzív biztonsági eszközök használatának kötelezőségét, illetve a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást szintén az határozza meg, hogy az eszköz milyen járműnek minősül: kerékpár, segédmotor-kerékpár vagy motorkerékpár. A roller pedig nem egy külön kategória, hanem a motorral hajtott járművökön belül sorolták be, teljesítmény szerint.

Amennyiben nem minősül járműnek, úgy az ezzel közlekedők gyalogosnak tekintendők. A nem elektromos rollerral közlekedő pedig mindig gyalogosnak minősül. Emellett kérdés: szerencsés-e rolleresnek a járdán suhannia?

A jelenlegi törvényi keretek között egyébként az sem lehetséges, hogy egy önkormányzat helyi szinten szabályozza a városon belüli rollerhasználatot: az önkormányzat e tekintetben semmilyen rendelkezést nem hozhat, nem írhat elő, emelte ki a vármegyei rendőrség. A törvényhozók várhatóan 2025 elejére aktualizálják a KRESZ-t, a változásokban már a tervek szerint az e-rolleresekre is vonatkoznának szabályok

Milyen változásokat pedzegetnek a törvényhozók?

Farkas Károly, a Magyar Autóklub Közép-Dunántúli Regionális Szervezetének elnöke elmondta: az e-roller használatát valószínűleg KRESZ-ismeretekhez fogják kötni. Az is szóba került, hogy 14 év alatt ezeket az eszközöket forgalomban nem lehet használni – árulta el az elnök, akitől azt is megtudtuk, hogy az új KRESZ akár már 2025. január 1-jétől életbe léphet. 

Ahogy azt már korábban megírtuk, az új KRESZ-ben kitolódhat a sebességkorlátozás, változhat a követési távolság, valamint az indexelés szabálya. De megszűnhet a leállósáv, szigoríthatják a gyerekek szállításának szabályait, matricával jelölhetik a forgalomban az idős sofőröket. Az autóklub regionális vezetője elmondta, hogy ez még nincs elfogadva senki által, jelenleg szakmai anyagok, javaslatok vannak. 


 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában