Dübörgő teherautók

2024.12.18. 17:58

Polgármesterekkel egyeztettek az új 103-as főútról - HELYSZÍNI VIDEÓ

Január 1-jétől, immár 103-as főútként nagyobb teherforgalom várható a Zsámbék-Szomor-Bajna-Nagysáp-Tát útvonalon. Az új 103-as főúttal kapcsolatban egyeztetés zajlott az egyik érintett településen, Bajnán.

Mint korábban megírtuk, 2025. január 1-jén négy mellékút egy-egy szakaszából jelölik ki az új, 103-as főút vonalát. Az főútvonal Bicske-Zsámbék-Szomor-Bajna-Nagysáp-Tát mentén vezet. Ez elvezeti majd az M1-es és Esztergom közti teherforgalom egy részét a Zsámbék-Tinnye-Pilisjászfalú-Esztergom útvonalról, a 102-es főútról. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. már kihelyezte az útjelző táblákat és az útmenti területeket is folyamatosan rendezi. December 18-án Bajnán egyeztetés is volt az úttal érintett polgármesterek részvételével az új teherfolyosóról.

 Az új 103-as főúttal kapcsolatban egyeztetés zajlott az egyik érintett településen, Bajnán.
 Az új 103-as főút áthalad Táton, ahol a vasúti jelzőlámpák áthelyezését kérték
Fotó: Zantleitner Ingrid / Forrás: 24 Óra 

Az új 103-as főút tehermentesít - ám a megoldás az M100-as

A szerdai egyeztetésen Erős Gábor, a térség országgyűlési képviselője, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. munkatársai, a rendőrség, valamint Pallagi Tibor bajnai, Túri Lajos táti és Kovács Gergely szomori polgármesterek vettek részt.

Erős Gábor a megbeszélés után a Kemma.hu-nak elmondta: a Közút munkatársaival és a rendőrséggel bejárást tartottak az új, 103-as főút útvonalával kapcsolatban, az egész térséget érintő szakaszon. 

A Zsámbéki-medence terheltsége is tarthatatlan, az ott élők mindennapjaira is nagy terhet ró a teherautóforgalom. Az új út kijelölése miatt nem terelődik ide a forgalom egésze, hanem a két útszakasz között lesz megosztva, szigorúan figyelembe véve az engedélyek kiadását.

Ezt megerősítette legutóbbi Facebook-posztjában is a Zsámbéki-medence országgyűlési képviselője, Menczer Tamás is, aki egyébként már májusban bejelentette az új főút terveit. 

Emellett Erős Gábor kiemelte: a 103-as főút kijelölésével bár nem ért egyet, de elfogadja, ugyanis 

a Zsámbéki-medence és a 102-es főút már nem bírja el a forgalom nagyságát. Az oda terhelődő forgalom túlnyomó része térségünkből indul: Esztergom, Tát, Nyergesújfalu, Dorog Tokod és Piliscsév ipari részeiből. 

Emellett a közeljövőben Pilisjászfalun is átadásra kerül egy új logisztikai központ, tette hozzá. A nagy teherforgalom miatt a 102-es főút településein élők nyugalma is szempont.

Az egyetlen hosszú távú megoldás az M100-as gyorsforgalmi út megépítése, ami nem várathat tovább magára. 

Természetesen fontos számunkra a közlekedésbiztonság és a forgalom lassítása. Azért fogok lobbizni és dolgozni – sok más egyéb mellett –, hogy minél hamarabb elérjük a célunkat a polgármesterekkel egyetértésben – részletezte Erős Gábor. 

103-as főút 102-es főút
Az M1-es és az Esztergom környéki iparterületekhez kétsávos utak vezetnek - a leterhelt 102-esről vezeti el a forgalmat az új útvonal Zsámbék-Szomor-Bajna-Tát útvonalon

A polgármesterek is léptek

Pallagi Tibor hozzátette: Bajna nem bír el olyan megnövekedett teherforgalmat, amely várható a döntéssel, így nem ért egyet vele. 

– Hiányoljuk a hatástanulmányt ezzel kapcsolatban. A teherforgalom kiemelt műemléképületek, így a Sándor-Metternich kastély, illetve a Szent Adalbert templom közvetlen közelében halad, ez gondot okozhat. Az érintett települések vezetői, így Nagysáp, Szomor, Tát, Tokod polgármestere sem ért egyet a döntéssel.

Nagy a forgalom
Az érintett települések vezetői nemrég írásban is megkeresték Erős Gábor országgyűlési képviselőt, megfogalmazva tiltakozásukat a főúttal kapcsolatban. Mint fogalmazványukban szerepel: az 1119-es út is telítettsége, a táti vasúti átjárónál rendszeresen torlódik forgalom, illetve a 117-es út csomópontjainál már most is sok a baleset .

Mint hozzátette: első körben, a mostani megbeszélésen ígéretet kaptak arra a rendőrségtől, hogy sebességmérő eszközt telepítenek Bajnára, ahol egyébként jelenleg 30 kilométer per órás sebességkorlátozás van érvényben. A védakapu helyét is kijelölték.

–  A továbbiakban, az önkormányzat anyagi forrásaihoz mérten más forgalomlassító eszközt beszerzését tervezzük majd – tette hozzá Pallagi Tibor.

Túri Lajos is hasonló aggályokat fejezett ki, hozzátéve: az új 103-as főút egy szakasza, a mostani 1119-es út már eddig is nagy forgalomnak volt kitéve. Jelentős az úton a motorosok száma is, a baleseti statisztikák is jelentősek.

– Érthető és tarthatatlan a Zsámbéki-medence terheltségéből adódó probléma. Emellett aggályos, hogy ennek egy része ráterhelődik egy szintén telített, baleseti statisztikákban kiemelt területre - fogalmazott. Hozzátette: a Magyar Közút a táti szűk vasúti átjáró jelzőlámpáinak kiszélesítését kérte a MÁV-tól, hogy a teherautók elférjenek.

A Közút is dolgozik a leendő főúton

Mint a Magyar Közút Nonprofit Zrt. tájékoztatásában áll: a január 1-jei kijelölésig minden olyan forgalomtechnikai és üzemeltetési beavatkozást (pl. árok- és padkarendezés, útkarbantartás, táblák kihelyezése stb.), elvégeznek, ami ahhoz szükséges, hogy a 103-as főút nyomvonalán a jövőben is valamennyi úthasználó biztonságosan érhesse el úticélját. 

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. a jövőben folyamatosan figyeli az új évben életbe lépő szabályozást, a tapasztalatok alapján pedig a szükséges további forgalomszabályozási és egyéb forgalomtechnikai beavatkozásokat is ezek alapján végzi majd el. Az elsődleges cél továbbra is a közlekedésbiztonság és a térségben élők életkörülményeinek javítása lesz.

Ezzel párhuzamosan a 102-es főútra kiadott teherfuvarozási engedélyeket visszavonják, az új engedélyeket pedig szigorúan és kizárólag a célállomásnak megfelelő útvonalra adják ki a térségben. A cél, hogy ne csak a 102-es, hanem jövőre már a 103-as főutat is használhassák a nehézgépjárművek, ezzel tehermentesítve a 102-es főút nyomvonalán élőket a koncentrált átmenő teherautó forgalomtól. 

Az engedélyeket külön, egyedileg bírálják el, ez alapján döntenek majd a szakemberek, hogy mely teherautó használhatja a 102-es vagy 103-as főutat.

 A teherautóval közlekedők behajtási engedélyeket a Magyar Közút Nonprofit Zrt. e-ügyfélszolgálatán keresztül, a következő linkre kattintva igényelhetnek a jövőben is: https://internet.kozut.hu/ugyfelszolgalat/behajtasi-engedely.

A Közút is kiemelte: a hosszútávú megoldás az M100-as gyorsforgalmi út megépítése lesz, melynek feltételes közbeszerzési eljárását az Építési és Közlekedési Minisztérium a tervek szerint hamarosan kiírja, és ezzel párhuzamosan megkezdődhet a 10-es számú főutat tehermentesítő elkerülő út, az M10-es gyorsforgalmi út tervezése és szintén a feltételes közbeszerzési eljárás kiírása.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában