Biztonságos közlekedés

2024.08.02. 06:40

Lámpa, vagy traffipax oldaná meg a kocsiak gondját?

A szakember szerint nem a balesetek és a terelések, hanem a burkolatfelújítás miatt lehet nagy Kocson az átmenő forgalom. Az autópálya helyett ugyanis alternatív útnak javasolják az útvonaltervezők az alsóbbrendű, egysávos utat.

Kemma.hu

Az M1-es autópálya Budapest felé vezető oldalán, a 66-os és a 60-as kilométer között felújítás zajlik, ezért lezárták a külső és a belső sávot. A forgalmat a leállósávra és az ellenkező oldal belső sávjára terelik – írja az Utinform.hu. Bár az autók közlekedése folyamatosan biztosított egy sávban, sokan mégis inkább letérnek az autópályáról. 

A szakember szerint nem a balesetek és a terelések, hanem a burkolatfelújítás miatt lehet nagy Kocson az átmenő forgalom. Az autópálya helyett ugyanis alternatív útnak javasolják az útvonaltervezők az alsóbbrendű, egysávos utat.
Az M1-es autópálya Tata-Tatabánya közötti szakaszán jelenleg felújítás zajlik. Több autós is inkább alternatív útvonalat választ
Fotó: MTI

Mint arról korábban beszámoltunk, az elmúlt hetekben drasztikusan megnőtt a Kocson áthaladó forgalom, ami megkeserítette a kocsiak életét.  Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-t (MKIF) tájékoztatása szerint lezárás nincs az autópályán, baleset miatt pedig csak két, rövidebb alkalommal terelték el a forgalmat júliusban Kocs irányába. 

Elkerülhetetlen az autópálya felújítása

Dr. Farkas Károly, a Magyar Autóklub Közép-dunántúli Régió elnöke a Kemma.hu-nak elmondta, hogy egyértelműen az autópálya burkolatfelújítása miatt érezhetik a Kocson élők, hogy megnőtt a településen áthaladó forgalom. A szakember szerint ez várható volt, amit korábban jelzett is a Közút felé. 

– Az autópályán közlekedőknek két választása van, vagy maradnak az M1-en és az érintett szakaszon lépésben haladnak tovább. Vagy az útvonaltervező javaslatát követve letérnek és az alsóbbrendű utakon kerülik ki a dugót – magyarázta az elnök, aki szerint nincs jó megoldás. Az autópálya felújítására pedig szükség van.

– Egy pár hete intervallumról van szó, amig zajlanak a munkálatok. Ezt ki kell bírni, ez az ára annak, hogy rendes pályán tudjon haladni a forgalom – tette hozzá a szakember, aki szerint ez azonban azzal jár, hogy az alsóbbrendű utak állapota romlik a nagy forgalom miatt. 

– Ezeket az egysávos utakat nem a 35-40 tonnás kamionokra tervezték. És hiába vannak bizonyos településekről kitiltva a 7,5 tonnánál nehezebb nehézjárművek, nem fog a kamion visszafordulni a táblát meglátva, hanem áthalad. Azonban a burkolatok nem bírják el ezt a terhelést, nyomvájuk keletkeznek – szögezte le dr. Farkas Károly, aki szerint a problémát már az is megoldaná, ha a kamionok nem ezeket az utakat választanák.

Sok a kamion

A Magyar Közút Zrt. tájékoztatása szerint minden évben előre meghatározott állami, költségvetési forrásokból látják el az országos közúthálózat üzemeltetési és fenntartási feladatait. Ez azt jelenti a gyakorlatban, hogy például az 1-es főút esetében karbantartási munkákat végezhetünk, mint lokális burkolatjavítás, növényzetgondozás, szalagkorlát csere stb. Az ezen felüli, teljes körű felújítási munkákat csak külön elrendelés és a szükséges pénzügyi fedezet esetén indíthatják el.

– A jelenlegi útállapotokra vonatkozóan szakmai szempontból is a teljes körű felújítás lenne a hosszú távú megoldás, ennek megfelelően az egyes felújítási programok összeállítása során az M1-es autópálya alternatív útvonalait magas prioritással szerepeltetjük, bízva abban, hogy ha lehetőség plusz források bevonására, akkor ezek az útfelújítások elsőbbséget élvezhetnek majd a tervek összeállításánál. Az idei évre vonatkozóan a jóváhagyott útfelújítási projektek között ugyanakkor nem szerepel ezen utak felújítása – tudtuk meg a Közúttól. Véleményük szerint bár egy autópálya és egy főút vagy mellékút paraméterei között vannak műszaki különbségek, ugyanakkor az eseti jelleggel megnövekedett kamionos forgalmat is elbírják. Azonban elismerik, hogy amennyiben ezen eseti alkalmak rendszeressé válnak, akkor az állagromlás is felgyorsulhat egyes szakaszokon.

Autópálya helyet autóút?

Dr. Farkas Károly szerint a probléma megoldását az elkerülő utak megépítése jelentené, amire csak évtizedes ígéretek vannak. 

– Véleményem szerint nem autópályákat, hanem autóutakat kellene építeni. Annyi a különbség, hogy az autóúton lehet szintbeni kereszteződés. Azonban sokkal olcsóbb a kivitelezésük. Ilyen út megy például Székesfehérvár és Veszprém között is. Elkerüli a településeket. és azok elbírják a 35-40 tonnás járműveket – érvelt az elnök. 

Azonban az autóút és az elkerülőút megépítése is csak a távoli jövőben oldhatja meg az érintett települések gondjait. A helyiek azonban azonnali megoldást szeretnének. 

Adrien szerint földrajzi és közlekedési szempontból elkerülhetetlen az autópályáról időnként leáramló forgalom. Azonban akkor védjék meg a gyerekeket és legyen közlekedési infrastruktúra fejlesztés. 

– Kapjon a falu közlekedési lámpákat, hogy a gyerekek biztonságosan átkelhessenek, hogy a mellékutakról ki lehessen hajtani. Kapjunk traffipaxot az iskola környékére mind a két útvonalra. És még ez mellett jó lenne szélesíteni és normálisan megcsinálni a Tata-Kocs útvonalat. Ez a traktoroknak, kombájnoknak is jól jönne, nem gyaláznák le évente az útjelzőket 

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában