2024.06.27. 20:17
Döntöttek a tatai elektromos buszokról
Az októbertől munkába álló képviselőkkel közösen döntöttek Tatán a város jövőbeni tömegközlekedéséről. Az elektromos buszok beszerzését a testület is tárgyalta.
Újabb egyeztetés zajlott a a tatai városházán az elektromos buszok beszerzésével kapcsolatban. Ezúttal az októberben munkába álló testület képviselői is részt vettek az ülésen. Az eseményről a tata.hu adott hírt.

Fotó: Domokos Attila / Forrás: Facebook/Michl József
Mint arról korábban a Kemma.hu is beszámolt jelenleg hat elektromos autóbusz beszerzése van folyamatban Tatán. Ez azt jelenti, hogy a város tulajdonképpen 100 százalékos vissza nem térítendő támogatás keretében körülbelül 1,3 milliárd forint értékben juthat hozzá 6 darab elektromos meghajtású járműhöz. Ezen felül egy 80 százalékos vissza nem térítendő támogatással alakulhat ki a töltőállomás valamint az ehhez szükséges hálózati infrastruktúra, a maradék 20 százalékos költséget a Volánbusz Zrt. fogja állni.
Együtt döntöttek az elektromos buszokról
A korábbiakban Rigó Balázs alpolgármester, a Kemma.hu-nak elárulta, hogy a támogató nyilatkozatban lévő egyes kikötések már a következő évekre vonatkozó gazdasági következményekkel járnak. Ezért a Közlekedési Munkacsoport és a Pénzügyi, Környezetvédelmi és Városfejlesztési Bizottság ülését követően arra a döntésre jutottak, hogy egyeztető tárgyalásra hívják az októberben megalakuló képviselő-testületbe mandátumot nyert jelölőszervezetek képviselőit, még azelőtt, hogy a képviselő-testület jóváhagyná a pályázathoz nélkülözhetetlen nyilatkozatot. Ugyanis a 2025-ös költségvetést már közvetlenül érintő kérdésről van szó, amit nekik kell megalkotniuk. Mi azt gondoltuk, hogy úgy helyes, ha ők is előre látják ezt a feladatot. Ezt a találkozót tartották meg kedden a városházán.
Az alpolgármester a megbeszélés után elmondta, hogy a múlt héten további információkat kértek a Volánbusz Zrt.- től.
Sok kérdés volt
– Ebben több olyan pont volt, amely nyitott kérdéseket hagyott maga után, különösen, ami a következő esztendőkben a helyi tömegközlekedésnek a finanszírozási oldalát érinti, ezért az volt a célunk, hogy ebben a lehető legrészletesebb és legalaposabb tájékoztatást kapjuk meg a Volánbusz Zrt.- től. Kértünk tőlük egy számítást, hogy mennyiben módosítja ez a jelenleg velük érvényben lévő szerződésünket, annak van ugyanis egy változó része az üzemanyaghoz kapcsolódva, hiszen egy új üzemanyagtípus lép be tulajdonképpen a tisztán elektromos buszok üzembe helyezésével. Mivel az eddigi dízel helyett az elektromos áram fog majd szolgálni üzemanyagként – magyarázta Rigó Balázs, aki hozzátette, hogy azt is tisztázni szerették volna, hogy hosszú távon milyen kötelezettségei és kiadásai adódhatnak a városnak.
– Arra kértünk választ, hogy milyen költségekkel járhat a későbbiekben egyrészt a jelenleg használt dízel buszoknak a további üzemeltetése. Másfelől pedig a buszoknak az esetleges cseréje 4 -5 éven belül, amikor elérik majd azt a kort, amikortól már nem lehet őket tovább használni, akár dízelüzemű autóbuszokra, akár pedig elektromos buszokra kellene őket lecserélni. Az előző anyagban ugyanis csak a dízel üzemű csere szerepelt, most kiegészítették ezt az elektromos buszokra vonatkozó cserével is. Most azt látjuk, hogy ezekkel a számításokkal együtt már egy jóval teljesebb képet kaphattunk, illetve mi magunk is megfogalmaztunk egy javaslatot arra vonatkozóan, hogy ebben a bizonyos támogató nyilatkozatban mely pontok milyen módon változzanak a korábbihoz képest -mondta Tata alpolgármestere. Az új információk birtokában a szerdán tartott testületi ülésen már a képviselők elé is került a Volánbusz Zrt. támogatási kérelme a Zöld Busz Programhoz, amit a képviselők elfogadtak.