Fejlesztés

2023.06.07. 11:30

Modern eszközök is segítik a tanulók alapos felkészítését a tatabányai laborban

Befejeződött a skill-laborok országos hálózatának kiépítése az egészségügyben – közölte az Országos Kórházi Főigazgatóság. A tatabányai kórház is rendelkezik ilyen laborral, erről a kórház intézményi szakoktatója beszélt bővebben.

Kemma.hu

Kidolgoztak egy egységes képzési programot is

Forrás: 24 Óra

Fotó: Novotni Ákos

Az OKFŐ, a Debreceni Egyetem, a Pécsi Tudományegyetem és a Szegedi Tudományegyetem konzorciumi partnerségében létrejövő fejlesztés a Széchenyi 2020 program keretében valósult meg, az Európai Regionális Fejlesztési Alap 13,5 milliárd forintos támogatásával – írták a közleményben. 
Ezzel a három egyetemi központban és tizenhat megyei oktatókórházi laborban (köztük Tatabányán) lehetővé vált a diagnosztikus, terápiás és életmentő beavatkozások gyakorlati oktatása, valamint kidolgoztak egy egységes képzési programot és oktatói hálózatot is. 

A 24 Óra hasábjain néhány héttel ezelőtt ismerhették meg a Szent Borbála kórház intézményi szakoktatóját, Barczai-Wágner Anikót, aki az intézmény skill-laborjában oktatja az egészségügyi dolgozókat. Mint mondta, a labor a legmodernebb oktatási eszközökkel van felszerelve: ápolási babák, ápolási eszközök, VR-szemüvegek, szem-kéz koordinátor rendszerek is segítik a dolgozók munkáját, illetve a tanulók képzését. 

– Ezek az eszközök alkalmasak arra, hogy a tanulók érdeklődését felkeltsék és fenntartsák. A mai kor hallgatói ugyanis beleszülettek a digitális világba, ők a „digitális bennszülettek”. Hogy az igényeiket ki tudjuk elégíteni és valóban munkára kész, végzett ápolókat kapjunk, nekünk, oktatóknak is fejlődni, változni szükséges. A régi pedagógiai attitűdöket magunk mögött hagyva az oktatást a modern kor jellegzetességeihez igazítva hatékonyabbá tehetjük a képzést, hiszen az egészségügy, az egészségünk a tét – vallotta Anikó a kórház közösségi oldalán. Az oktató szerint a duális képzésben a diákok nemcsak gyakorlati ismeretekre tesznek szert, hanem az egészségügyi környezetbe is szocializálódnak. Az iskolai elméleti oktatást követően a hallgatók tudásukat először a skill-laborban ültetik át a gyakorlatba. Ennek a tudásnak a birtokában magabiztosabban végezhetik a kórházi osztályokon a gyakorlatukat. 

– Magam és oktatóink nevében is elsődleges szempontnak tartom, hogy elhivatott, szakmailag felkészült nővérek álljanak a betegágy mellett és ápolják a betegeket. Bízom abban, ha megadjuk a megfelelő segítséget, a megfelelő instrukciókat, ha megkapják a megfelelő informatikai, technika hátteret az ismeretek elsajátításához, az egészségügyet fel tudjuk zárkóztatni. Szeretném átadni tapasztalataimat, hogy ez a szakma visszakapja presztízsét, a tanulók a motivációjukat, a betegek az elégedettségüket – fogalmazott néhány hete a szakember. 

Nagy szerepe van az oktatásban
Mint az Országos Kórházi Főigazgatóság közleményében írta, ma már csaknem minden, a betegellátáshoz szükséges beavatkozás modellezhető és elsajátítható szimulációs környezetben is, ezért a szimuláció egyre nagyobb szerepet kap az oktatásban, az új technológiák bevezetésénél az egészségügyben és a betegbiztonságban. A program keretében a kórházakba 254 féle készségfejlesztő és szimulációs eszköz került, kórházanként átlagosan 1020 eszköz, a vérnyomásmérőtől a betegszimulátor-babákig. Így ebben az oktatási környezetben élethű helyzetek modellezésével sajátíthatók el ápolói, orvosi műfogások, mint például az újraélesztés, az érkanül behelyezése vagy a szülészeti ultrahangvizsgálat, de a legkorszerűbb laparoszkópos technikában is rutin szerezhető. A projekt 2017 szeptemberében indult és idén márciusban zárult. 


 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában