2023.05.02. 06:59
A legmodernebb környezetben oktatja a jövő ápolóit Tatabányán Barczai-Wágner Anikó
Ahhoz, hogy valaki jó egészségügyi szakember lehessen, egész életen át képeznie kell magát, tanulnia kell. Ebben segít a megyei kórház új és jelenlegi dolgozóinak Barczai-Wágner Anikó.
A Szent Borbála Kórház intézményi oktatója, Barczai-Wágner Anikó 24 éve került ki a középiskolából, és amellett, hogy mások tudását gyarapítja, maga is tanul: egészségügyi-tanár mester szakon. Tudásának szinten tartása és fejlesztése nem pusztán külső-belső elvárás, nem csupán tudatos életpálya-építés, hanem befektetés is egyben. Befektetés a jövő ápolóiba. Ráadásul Anikó nem akárhol oktathatja az egészségügyi dolgozókat, a megyei kórházban található úgynevezett Skill labor a legmodernebb oktatási eszközökkel van felszerelve: ápolási babák, ápolási eszközök, VR szemüvegek, szem-kéz koordinátor rendszerek.
– Ezek az eszközök alkalmasak arra, hogy a tanulók érdeklődését felkeltsék és fenntartsák. A mai kor hallgatói ugyanis beleszülettek a digitális világba, ők a „digitális bennszülettek”. Hogy az igényeiket ki tudjuk elégíteni és valóban munkára kész végzett ápolókat kapjunk, nekünk oktatóknak is fejlődni, változni szükséges. A régi pedagógiai attitűdöket magunk mögött hagyva az oktatást a modern kor jellegzetességeihez igazítva hatékonyabbá tehetjük a képzést, hiszen az egészségügy, az egészségünk a tét – vallotta Anikó, a kórház közösségi oldalán. Az oktató szerint a duális képzésben a diákok nemcsak gyakorlati ismeretekre tesznek szert, hanem az egészségügyi környezetbe is szocializálódnak.
– A végzettségük megszerzése után várhatóan több, jól képzett egészségügyi dolgozó helyezkedik el Intézményünkben, csökkentve a jelentős humánerőforrás hiányt, valamint biztosítva az utánpótlást – tette hozzá Anikó.
Az iskolai elméleti oktatást követően a hallgatók tudásukat először a SKILL laborban ültetik át a gyakorlatba. Ennek a tudásnak a birtokában magabiztosabban végezhetik a kórházi osztályokon a gyakorlatukat.
– Célom, hogy a tanulók legyenek képesek rendszerszintű gondolkodásra, a részfeladatokat tudják összekapcsolni, az ápolási tevékenységeket egymásra építeni. Az összes szakmai tantárgyat képesek legyenek egységben kezelni, ismereteiket az adott témában különböző területekről előhívni, hiszen csak így, egészében beszélhetünk egészségtudományról. A betegágy mellett nincs helye a hezitálásnak, gyors észlelésre és reagálásra van szükség. Ezért tartom fontosnak a szimulációs körülmények között, különböző szcenáriók mentén történő gyakorlat szervezését és kivitelezését – szögezte le a szakember, aki szerint ez nagyon nagy és egyben szép feladat is.
– Fontosnak tartom azt az kezdeményezést, hogy pályaorientációs napokat szervezünk. Láttatnunk kell az egészségügy szépségeit. Hangsúlyoznunk kell, hogy ez nem csak egy szakma, felelősségteljes, komoly hivatás, hiszen nagyon sok múlik az ápolón: az emberélet, az emberi élet minősége. Magam és oktatóink nevében is elsődleges szempontnak tartom, hogy elhivatott, szakmailag felkészült nővérek álljanak a betegágy mellett és ápolják a betegeket. Bízom abban, ha megadjuk a megfelelő segítséget, a megfelelő instrukciókat, ha megkapják a megfelelő informatikai, technika hátteret az ismeretek elsajátításához, az egészségügyet fel tudjuk zárkóztatni. Szeretném átadni tapasztalataimat, szeretnék szemléletet váltani, hogy ez a szakma visszakapja presztízsét, a tanulók a motivációjukat, a betegek az elégedettségüket.
Barczai-Wágner Anikó
1999-től Csecsemő- és gyermekápoló (Vas László Egészségügyi Szakközépiskola és Szakgimnázium)
1999-től ápolónő (Szent Borbála Kórház Fül-orr-gégészeti Osztály)
2005-től főnévér helyettes (Szent Borbála Kórház Fül-orr-gégészeti Osztály)
2007-től diplomás ápoló (Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar)
2013-tól audiológiai szakasszisztens és hallásakusztikus
2014-től gyógyászat segédeszköz forgalmazó (hallásvizsgálat)
2017-től főnővér (Szent Borbála Kórház Fül-orr-gégészeti Osztály)
2021-től egészségügyi tanár MA (Miskolci Egyetem Bölcsészettudományi Kar)
2021-től ápolási igazgatóhelyettes
2022. december 1-től intézményi szakoktató