Kárszakértők

2023.03.17. 06:50

A biztosítási szakma legbonyolultabb ügye az M1-esen történt halálos tömegbaleset

Még soha nem volt akkora tömegbaleset Magyarországon, mint ami múlt szombaton az M1-esen történt. A kivizsgálás folyamatban van, ám a biztosítóknak nincs könnyű helyzete: a kifizetések akár évekig is elhúzódhatnak.

Kemma.hu

Háborús helyzet uralkodott a baleset helyszínén

Forrás: Szabó-Bisztricz Anett tűzoltó százados/Fejér VMKI

Ez az ügy a magyar biztosítási szakma valószínűleg eddig ismert legbonyolultabb ügye lesz

– mondta a Ripost kérdésére Németh Péter, a CLB Független Biztosítási Alkusz Kft. értékesítési és kommunikációs igazgatója a március 11-én egy halálos áldozatot és 39 sérültet eredményező M1-es tömegbalesettel kapcsolatban. Mint megírtuk: egy porvihar miatt 5 kamion és 37 más jármű rohant egymásba. 19 autó a helyszínen kiégett.

A baleset bonyolultságát az adja a szakértő szerint, hogy gyakorlatilag amelyik autós felelős, az egyben károsult is.

– A történtek miatt nagyon nehéz lesz az úgynevezett kártérképet felállítani, megállapítani, hogy ki felelős, ki nem. A KRESZ kimondja, hogy mindig, minden körülmények között úgy kell vezetni, hogy időben meg tudjon állni a sofőr. Végül is azt is lehetne ennek alapján mondani, hogy minden autós hibás, aki nem tudott megállni. Ezért aki belefutott az előtte lévőbe, az mind károkozó lesz, akibe meg belefutottak hátulról, az káreseményt szenvedett el – fejtette ki Németh Péter.

Ennek megállapítása nagyon bonyolult. Hónapokig, pereskedés esetében akár évekig elhúzódó folyamat lesz. Mivel minden irányból egymásba csapódtak a járművek, nehezen megállapítható, kik a vétkesek a balesetben.

Nagyon elhúzódó és nagyon bonyolult esetre számítunk

– mondta a Ripostnak a CLB Független Biztosítási Alkusz Kft. értékesítési és kommunikációs igazgatója. Nem elég, hogy valaki részese, kárvallottja volt a szombati tömegszerencsétlenségnek. Egyáltalán nem biztos, hogy kárát megtéríti a biztosítója és ha mégis, az hónapokat, akár éveket igénybe vehet.

A kártérítések összege az egyes eseteket tekintve a néhány százezer forinttól egészen a több milliós kárkifizetésekig is terjedhet, hiszen mind a baleset, mind a baleset következtében elszenvedett sérülések mértéke meghatározó.

– Az autósok közül most azok járnak a legjobban, akiknek CASCO-juk is van. A CASCO-ra a javítás ugyanis azonnal elkezdhető, ott nem kell majd várni. Ott is meghatározzák majd a felelősöket később, de ott addig a CASCO-ra megjavíttathatja a károsult az autóját és úgy tovább tudja használni. Akinek nincs CASCO-ja, annak viszont várnia kell a kötelező biztosítójának az úgynevezett jogalapjára, és ennek a jogalapnak a megállapítása húzódhat el nagyon sokáig – részletezte a szakértő.

Az esettel összefüggően egybként nem csak a kötelező illetve a CASCO biztosításra hagyatkozhatnak az érintettek: minden egyéb biztosítás is bevonható, így akár az élet- és balesetbiztosítások, a biztosítással kombinált megtakarítások. Németh Péter szerint a tömegbalesettel összefüggő ügyéntézést – különleges volta és nagy médiafigyelem miatt is – kiemelten kezelhetik a biztosítók.

Egyik biztosító sem szeret abban a színben feltűnni, hogy nem fizet kár esetén. Ezért már évek óta megfigyelhető, hogy a kárfizetési hajlandóság azokban az esetekben, melyek nagyobb nyilvánosságot kapnak, nagyobb.

Lambert Gábor, a Magyar Biztosítók Szövetségének (MABISZ) kommunikációs vezetője azonban bíztató hírről is beszámolt.

– A hazai biztosítói közösség már tíz éve megállapodott a szombatihoz hasonló katasztrófák kezelését illetően, és március 13-án hétfőn aktiválta is erre vonatkozó tömeges kárrendezési szabályozását A baleset áldozatával, sérültjeivel és károsultjaival együttérezve a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ), valamint a gépjármű-felelősségbiztosításban érintett hazai biztosítók a jogszabályi kötelezettségeket megelőzően is igyekeznek a károsultak segítségére lenni 

Ennek értelmében a biztosítók nem várják meg a hivatalos rendőrségi vizsgálatok végét, illetve a felelősség kérdésének tisztázását, hanem az ügyfelek érdekében megkezdik a kártalanítást

– hangsúlyozta Lambert Gábor.

A portál megtudta azt is, hogy a tömegszerencsétlenségben érintett károsultak kárigényeiket saját gépjárműveik biztosítóinál vagy a MABISZ-nál jelenthetik be. Mindez pedig a megszokott ügyrendtől eltérő plusz szolgáltatás a hazai biztosítók részéről. A jogcím nélküli előlegek kifizetésének gyorsasága attól függ, hogy mikor érkeznek be a biztosítókhoz a szükséges rendőrségi igazolások.

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában