Kinevezés

2022.06.27. 07:00

„Mindig lesznek új kihívások” – harmadik kormánymegbízotti ciklusát kezdte meg dr. Kancz Csaba

Orbán Viktor miniszterelnök ismét dr. Kancz Csabát bízta meg a Komárom-Esztergom Megyei Kormányhivatal vezetésével. A régi-új vezetővel az elmúlt ciklusról és a jövő legnagyobb kihívásairól beszélgettünk.

Kemma.hu

Forrás: beküldött

– Hogyan éli meg az ismételt felkérést és a kormánymegbízotti kinevezést? 
– Megtisztelő, hogy 2014 és 2018 után a harmadik alkalommal kaptam megbízást erre a feladatra. Örömömre szolgál, hogy a közösen elkezdett munkát tovább tudjuk folytatni. A jövőben is arra törekszünk, hogy az állampolgárok és a vállalkozások érdekeit szem előtt tartsuk, emellett hatékony legyen a közigazgatás. Fontos, hogy a Komárom-Esztergom megyében élők érezzék, hogy ügyeik megoldásában támogatást nyújt a hivatal, bizalommal fordulhatnak hozzánk.

– Kik azok, akikre leginkább támaszkodhat? 
– Szerencsére a kollégáim szakmai tudására és elhivatottságára mindig számíthatok. De nem tudom eléggé megköszönni az országgyűlési képviselőknek, a megyei közgyűlés elnökének és a polgármestereknek a munkáját sem. Biztos vagyok benne, hogy közös erővel tovább tudunk azon dolgozni, hogy a Komárom-Esztergom megyében élők helyzete javuljon. 

– Véleménye szerint melyek voltak az elmúlt időszak kiemelkedő eredményei? 
– Álláspontom szerint bebizonyosodott, hogy egy hatékony és rugalmas közigazgatási struktúra jött létre, amelyre rendkívüli helyzetekben is számíthatnak az emberek. Hiszen a kormányhivatal munkatársai is részt vettek a koronavírus-járvány elleni sikeres küzdelemben, legyen szó akár az oltások megszervezéséről, de a kormányhivatalokhoz nyújthatták be a pandémia miatt bajba jutott vállalkozások a munkahelyvédelmi támogatások iránti kérelmüket is.

A Komárom-Esztergom Megyei Kormányhivatalban évente több mint 100 ezer ügyet intéznek az állampolgárok és a vállalkozások, feladatunk az ügyfelek magas színvonalú kiszolgálása.

– Az elmúlt évtized reformjainak köszönhetően a kormányhivatalok ma már a gazdasági élet aktív együttműködői, közreműködnek a gazdaság stabilitásának megőrzésében, a munkahelyek megvédésében, a családok megélhetésének biztosításában, a bürokrácia csökkentésében. Számunkra prioritás, hogy az itt élő emberek, az itt működő vállalkozások számíthatnak ránk, segítsük őket. 

– Mindig hangsúlyozzák, hogy az állampolgárok, vállalkozások életének megkönnyítése a fő feladatuk. Milyen esetekben nyilvánul ez meg leginkább? 
– A jelenből jó példa erre a hétvégi rendkívüli nyitvatartás is, amellyel június hónap folyamán kívánjuk a gördülékeny ügyintézést támogatni a pandémia idején lejárt okmányok kapcsán. De örömteli visszajelzés az is, hogy megyénkben az irányadó munkanélküliségi mutatók jelentős csökkenését értük el, erősödtek a helyi vállalkozások. Ennek kell folytatódnia, ezért a kormányhivatal munkavállalói képzésekkel, különböző foglalkoztatást elősegítő támogatási formákkal nyújt segítséget a cégeknek és a munkavállalóknak. 

– A kormányablakok kapcsán mindig szolgálnak újdonsággal. Történtek itt változások? 
– Az újdonságok helyett most a tényeket venném számba. A megyében 10 kormány­ablakban szolgáljuk ki a hozzánk forduló ügyfeleket, és több ezer féle ügytípus indítható meg és intézhető el. A fizetendő illetékek egy része megszűnt vagy mérséklődött. Az elektronikusan, egyszerűbben intézhető ügyek száma emelkedett.

A bővülő feladatkörök ellenére rövidültek az ügyintézési határidők.

– Természetesen az eredmények ellenére mindig van mit javítani, hiszen célunk az állampolgárok elégedettségének kivívása, egy ügyfélbarát szervezet működtetése. Tatabányán létrehoztuk a Gépjármű Ügyintézési Pontot, amely elsősorban a gépjármű-kereskedőkből, márkaképviseletekből vagy cégekből álló, egyidejűleg több gépjárművel kapcsolatos ügyet intéző speciális ügyfélkör kiszolgálását segíti. A visszajelzések alapján helyes döntést hoztunk. 

– A világban zajló történések milyen újfajta feladatokat jelentettek? 
– A világjárvány idején beigazolódott, hogy a folyamatos innovációnak köszönhetően a területi közigazgatás képes hatékonyan, akár egyik napról a másikra alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez. Ez a kihívás folytatódott az Ukrajnában zajló háború elől Magyarországra menekülők elhelyezése, ellátása kapcsán is. Köszönöm kollégáimnak a gyors alkalmazkodást, amellyel a vírussal való harc­hoz és annak visszaszorításához járultak hozzá, továbbá a menekültek elhelyezésével kapcsolatos váratlan teendők kezelésében is példamutatóan viselkednek. Az elhúzódó háború és az energiaszankciók miatt egész Európában magas az infláció, a rezsicsökkentésnek és az árstopoknak köszönhetően a magyar infláció mérsékeltebb.

A kormány a magyar családok védelme érdekében már döntött a lakossági rezsicsökkentés fenntartásáról, a rezsivédelmi alap létrehozásáról és az árstopról is.

– Ennek kapcsán a kormányhivatalnak is szerepe van, hiszen fogyasztóvédelmi területen dolgozó kollégáink ellenőrzik, hogy azokat a szolgáltatók, kereskedők valóban betartják-e. 

Orbán Viktor, dr. Kancz Csaba, Gulyás Gergely (Forrás: Fischer Zoltán / Miniszterelnöki Sajtóiroda)

– Egyre nagyobb szerepük van a vidékfejlesztésben is. Miben nyilvánul ez meg? 
– Ebben a megváltozott helyzetben a mezőgazdaság stabilitása kiemelten fontos, 2027-ig háromszor annyi forrást biztosít a kormány vidékfejlesztésre, mint a korábbi években. A megyei kormányhivatalokra fontos szerep hárul az élelmiszeripar és magyar vidék fejlesztését célzó támogatások hatékony felhasználása során. Magyarország eddigi legnagyobb, több mint 7500 milliárd forintos vidékfejlesztési programjának sikere tehát nagyban múlik az agrár­területen dolgozó munkatársainkon. 

– Történt-e az ügyintézést segítő modernizálás és terveznek-e még hasonlót a továbbiakban? Milyen korszerűsítéseket hajtottak végre? 
– A folyamatok minél szélesebb körű automatizálása a bürokráciacsökkentés egyik alapja. Éppen ezért a digitális fejlesztések, az elektronikus ügyintézési lehetőségek bővítése egyre nagyobb hangsúlyt kap, igazodva az ügyfelek igényeihez, illetve a modern technológia lehetőségeihez. Az elmúlt évek egyik legjelentősebb digitális fejlesztése az e-bejelentő, amely egyetlen bejelentéssel, otthonról is lehetővé teszi az adatváltozások (például a lakcím módosulása) és a közműátírások intézését, ezekhez csak ügyfélkapus regisztrációra van szükség. Ez csökkenti a magyar emberek adminisztrációs terheit, illetve a szolgáltatóknak is egyszerűbb, gyorsabb és hatékonyabb ügyintézést tesz lehetővé. A tervek szerint nemsokára a vállalkozások is igénybe vehetik ezt, a magánszemélyek mellett.

A csatlakozó szolgáltatók köre egyre bővül, így a közműszolgáltatók mellett a jövőben várhatóan telekommunikációs vagy hulladékgazdálkodási cégeknél, bankoknál, biztosítóknál szereplő adataink megváltoztatását is egy helyen intézhetjük.

– Ehhez kapcsolódnak majd a további, élethelyzet alapú fejlesztések, a kormány célkitűzései szerint. 

– Az egyik célkitűzés, hogy 2023-ban teljes mértékben elektronizálttá váljon az ingatlan-nyilvántartás. Ez mit hozhat magával? 
– Várjuk mi is az elektronizált ingatlan-nyilvántartást, ebben kollégáimnak nagyon sok munkája van. Ez magával vonzza, hogy csökken Magyarországon a földügyi eljárások átfutási ideje és költsége. Ez önmagában is hatalmas mértékben járul majd hozzá a gazdaság versenyképességének növeléséhez, illetve az ingatlanforgalom biztonságához. 

– Mit tart még fontosnak a jövő szempontjából? 
– Az elektronikus ügyintézési lehetőségek bővítésével együtt továbbra is nagyon nagy az igény a személyes kapcsolatra, különösen vidéken. Az emberek bíznak a kormányhivatalban dolgozó kollégáimban és erre szeretnék építeni. Ezért figyelünk az infrastruktúra továbbfejlesztésére, az ügyfélbarát környezet kialakítására. Ezek szellemében került sor megyénkben a kormányablakok felújítására, melyet folytatni szeretnénk. Emellett igyekszünk fejleszteni a kormányablakbusz szolgáltatást, hiszen az ügyintézés helybe vitelével időt, pénzt és energiát spórolhatunk a kistelepüléseken élőknek, ami által javul az életminőségük. Továbbá a fiatalok részére igény a minél gyorsabb és automatikusabb ügyintézés. Remélhetőleg a közeljövőben egyre több kormányablakba mesterséges intelligenciával működő, automatikus adminisztrációt lehetővé tevő eszközt tudunk telepíteni. Ezeken az automatizált ügyintézési pontokon, elektronikus úton, okmány és arckép-azonosítás igénybevételével 14 népszerű ügyet lehet intézni, például az elveszett okmányok pótlását. 

– Mit tart a legnagyobb kihívásnak? 
– Mi mást mondhatnék a jövő szempontjából, a modern magyar közigazgatás megteremtőjének, Magyary Zoltánnak megyéjében, mint hogy az ügyfélbarát, szolgáltató állam kiépítésének feladata valójában sosem fejeződik be. Megítélésem szerint az elmúlt időszakban jelentős lépéseket tettünk, hogy a közigazgatás ebbe az irányba és a gazdasági folyamatok elősegítésének útján haladjon. Mindig lesznek új kihívások, új lehetőségek és új elvárások. Ennek megfelelően a kormányhivatalban azon és azért dolgozunk, hogy a legmodernebb technológiai újításokat felhasználva az eddiginél is hatékonyabb és professzionálisabb területi közigazgatást alakítsunk ki. Magam is igyekszem ritmust tartani a felgyorsult világunkkal és az aktuális tendenciákkal, hiszen csak így lehet naprakészen releváns döntéseket hozni. 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában