Fejlesztés

2022.03.29. 13:30

A gyerekeket veszélyezteti a virtuális autizmus: Tatabányán a tünetekről is szó esett

A korai fejlesztés, a nyelvi érés szűrővizsgálata, a virtuális autizmus és az ADHD is szerepelt a Pedagógiai Szakszolgálat Tatabányai Tagintézményének konferenciáján.

Sugár Gabi

Szily Csapó Katalin (szemben balra) megbízott tagintézmény-vezető és Stréhliné Peternák Magdolna

Forrás: beküldött

Stréhliné Peternák Magdolna, a logopédiai munkaközösség vezetője a program kapcsán elmondta: a témajavaslatokat a hozzájuk forduló esetek generálták.

Fontos a korai fejlesztés

 A korai fejlesztésről azért kellett beszélni, mert egyre többen keresik fel a nevelési tanácsadókat amiatt, hogy már négyéves kor alatt is jelentkeznek különböző pszichés zavarok a gyerekeknél. Ezek nagy többségében gondot okoz az is, hogy nem fejezik ki magukat verbálisan a gyerekek.

Egy másik előadásból kiderült: a nyelvi késést mutató gyermekek aránya kétéves korban elérheti az 5 százalékot is, ezeknek a gyerekeknek a fele 3–4 éves korára felzárkózik. Másik fele azonban súlyosabb eltérést mutat, s a hátrányt csak szakember támogatásával tudják behozni. Fontos a diagnosztikai kérdés a nyelvi zavar súlyosabb formáinak előrejelzése, korai szűrése.

Autizmus vagy virtuális autizmus?

Stréhliné Peternák Magdolna beszélt egy egyelőre még nem hivatalos fogalomról, a virtuális autizmusról, mint járványszerű jelenségről. Kiemelte: az Autista Gyermekekért Központ tanulmánya alapján az autizmussal diagnosztizált 2–3 éves gyerekek kilencven százalékának esetében a legfőbb kiváltó ok a túlzott tévénézés vagy a virtuális valóság más formáinak túlzott használata, amely akár napi több mint 4–5 óra is lehet. Azért nevezték el így, mert a túlzott képernyőzés olyan tünetegyüttest mutat, amely nagyban hasonlít az autizmuséhoz, ám nem az. Ezeknél a gyerekeknél késés tapasztalható a pszichomotoros képességek és a nyelvi készségek fejlődésében, viselkedészavarok, ADHD, autizmus spektrum zavar alakulhat ki.

Az autizmust és a virtuális autizmust nehéz megkülönbözteti, mivel a tünetek teljesen megegyeznek: a szociális kötődés zavara, hiánya, a szemkontaktus kialakításának hiánya, a nyelvi készségek fejlődésének zavara, a játék, és különösen a közösségi játékok és szerepjátékok hiánya, valamint a sztereotip, ismétlődő tevékenységek megjelenése jellemzi. A digitális eszköz kiváltó ok, vagy súlyosbító tényező is lehet. Az autizmus spektrumzavar biológiailag meghatározott, a virtuális autizmus szerzett nehézség, amelyen fejlesztés, digitális eszközök megvonása segíthet; visszafordítható folyamat. 

A szakember hangsúlyozta: a digitális bébiszitter következményeivel sokan nincsenek tisztában; s büszkék arra, hogy jól kezeli a gyermek az okoseszközt. A csemeték követik a szülők mintáját. 

A mozgás és az élményszerzés rendkívül fontos 

– Fontos lehet a minél korábbi beavatkozás – hangsúlyozta a szakember. – A differenciáldiagnózis megfelelő végzettségű szakemberrel helyes irányba terelheti a gyermeket. A nyelvi késés megszüntethető, amely ez esetben nem feltétlenül logopédiai kompetencia. Megoldás lehet a mozgás, az élményszerzés, s indokolt esetben csoportos vagy egyéni terápiák. 

– Az Amerikai Gyermekgyógyászati Akadémia 2008-ban tett javaslata szerint a 0–2 éves korú gyereket egyáltalán nem kellene kitenni semmilyen hasonló eszköz hatásának, a 3–6 éves gyerekeknek napi maximum egy óra, a 6–12 éveseknek pedig napi maximum két óra tévézés, különböző képernyők előtt töltött idő lehetne csak megengedett.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában