Fejlesztés

2021.12.31. 08:25

Itt a terv: Budapest szívéig megy majd a vonat Esztergomból

A szentendrei HÉV fejlesztésének részeként a jövőben az esztergomi vasútvonalon közlekedő szerelvények egy része nem a Nyugati pályaudvarig, hanem a Batthyány térig közlekedhet majd – közölte nemrég Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója.

Walczer Patrik

Az elképzelések szerint az Esztergomból induló vonatok közül több is a Batthyány térre futhat be hamarosan

Forrás: 24 Óra

Fotó: Walczer Patrik

A Budapest–Esztergom vasútvonal teljes körű rekonstrukciója során a közlekedési eszközök közötti kapcsolatokat is fejlesztették. Budapesten, Aquincumnál áthelyezték a peronokat és lifteket is építettek, így gyorsabban lehet eljutni a vonatról a szentendrei HÉV-hez. A Budapesti Fejlesztési Központ most éppen az utóbbi vonal átfogó rekonstrukcióját készítette elő, amelyről sajtótájékoztatót is tartottak.

Vitézy Dávid ismertette, hogy a projekt részeként az Esztergom felől érkező vasúti szerelvények egy részét is szeretnék bekötni a közlekedésbe, így egyes vonatok Óbuda állomás után Kaszásdűlő megállóhely felé vennék az irányt, és immár a HÉV sínpályáján folytatnák tovább az útjukat a Batthyány tér felé. Erre egyébként 2008-ban már volt példa. 

– Az Északi összekötő vasúti híd felújításakor az Esztergom és Budapest között közlekedő vonatok ideiglenesen a Margit hídig közlekedtek. Ez az átmeneti megoldás rávilágított arra is, hogy az északnyugati agglomeráció térségéből nemcsak Pest, hanem a főváros budai oldala is vonzó úti célnak tekinthető a mindennapi ingázók számára – idézte fel dr. Henézi Diána, a Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszékének egyetemi adjunktusa. 

Véleménye szerint az új vasúti összeköttetés az esztergomi térség és a főváros központjának tekinthető Batthyány tér között új eljutási lehetőségeket nyit meg. Így az M3-as metró és a nagykörúti 4-6-os villamos mellett az 1-es villamos, a Hungária körgyűrű, valamint a budai fonódó villamos és az M2-es metró is elérhetővé válik. Dr. Henézi Diána szerint ezen új vasúti eljutási lehetőségek felveszik a versenyt a párhuzamos, 10-es számú főúton közlekedő buszjáratokkal is, továbbá közép- és hosszú távon növelheti a vasút versenyképességét a közelmúltban kínálatbővítéssel fejlesztett Esztergom–Süttő vasúti szakasznak is. Nem mellesleg tehermentesíteni lehet a 10-es főutat, sőt elő lehet segíteni a térség környezettudatos, fenntartható fejlődését. 

Kapacitásbővítés Vitézy Dávid arra is kitért, hogy a Nyugati pályaudvar már nem tud több vonatot fogadni, de a kapacitásbővítés miatt szükség van az esztergomi vasútvonal és a HÉV közötti kapcsolatra: az Esztergom felől érkező szerelvények egy része a Batthyány térig közlekedne, ami nem azt jelenti, hogy kevesebb járna a Nyugatiba, pusztán több vonattal lehetne bejutni Budapestre. Mivel a jelenlegi Stadler Flirt vonatoknak más az áramellátása, mint a HÉV-eknek, így a BFK-nak olyan új szerelvényeket kell majd beszereznie, amelyek mindkét vonalon közlekedhetnek. 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában