vízállás

2021.10.24. 20:13

Tovább apad a Duna: gondot okoz a vízszint a szállításban

Most az őszi kisvizes időszakban vagyunk, az elmúlt évtizedek tapasztalataihoz képest mégsem számít extra mértékűnek a jelenlegi dunai vízállás – tudtuk meg az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóságtól (ÉDUVIZIG). A teherhajózás terén viszont problémát jelenthet.

W. P.

Nagymaros, 2020. július 9. Utasok szállnak be a Nagymaros és Zebegény között közlekedõ hajóra a nagymarosi kikötõben 2020. július 9-én. A kikötõben tartott sajtótájékoztatón Rétvári Bence, az Emberi Erõforrások Minisztériumának (Emmi) parlamenti államtitkára, a térség kereszténydemokrata párti országgyûlési képviselõje elmondta, hogy a Nagymaros és Zebegény közötti vonatpótló hajójárat olyan népszerû lett, hogy a Mahart úgy döntött, új körjáratot indít a Visegrád-Nagymaros-Zebegény-Dömös-Nagymaros-Visegrád vonalon. MTI/Máthé Zoltán

Forrás: MTI

Fotó: Máthé Zoltán

Bár még messze vagyunk a 2018 októberi rekordtól, mégis folyamatosan csökken a Duna vízszintje: újra előbukkantak a zátonyok és szélesebbek lettek a parti sávok.

Az ÉDUVIZIG-től megtudtuk, hogy az alacsony vízállás nem jelent problémát a lakossági ivóvízellátást biztosító Duna menti parti szűrésű kutaknál. A vízminőség nem romlik ilyenkor, sőt a vizek lehűlésével az algaszám lényegesen csökken és a vizek átlátszósága jelentősen javul. A megyei kisvízfolyások, tavak vízszintje is megfelelő, a csapadékhiány inkább a karsztvízszintre hat kedvezőtlenül, ahol a visszapótlódás kisebb mértékű, mint a felhasználás. Emiatt egyes magasan fekvő források vízhozama csökkent vagy el is apadtak.

Az igazgatóság közölte: az alacsony vízszint a teherhajózás számára gondot jelent, mivel hajózási kisvízszint körüli tartományban – ez az esztergomi vízmércén az 58 cm-es vízálláskor következne be – a gázlós szakaszokon a hajók nem tudják a 2,5 méteres hajómerülési lehetőséghez tartozó száz százalékos kapacitásukat kihasználni, Az ÉDUVIZIG szerint ez olyan, mintha a 24 tonnás kamion csak 16 tonna rakománnyal közlekedne.

Bencsik Attila, a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének elnöke szerint egy átlagos 1500-1800 tonnás hajónál már ez is 400-500 tonnával kevesebb szállítható árumennyiséget jelent. Az igazgatóság a magyar-szlovák Duna-szakasz víziút fenntartójaként a legmodernebb, úgynevezett multibeam mérési technológiával folyamatosan méri és a hydroinfo.hu oldalon közzéteszi, hogy hol találhatók a gázlók és a hajóút szűkületek.

További részletek a 24 Óra október 25-i számában.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában