2021.08.07. 07:00
Áll a sár a vasútnál a Dunakanyarban, ideiglenes menetrend van érvényben
Nagymaros és Szob között a vonatok csak egy vágányon közlekednek várhatóan augusztus közepéig,
Forrás: Facebook/Mávinform
A Mávinform
szerint a Dömösi átkelésnél a szikla- és földomlástól védő fal mögül kitermelik az elmúlt napokban a többszöri esőzés során keletkezett sarat és hordalékot. Emiatt a Budapest–Vác–Szob vonalon ideiglenes menetrend érvényes augusztus 9-től 13-ig. Augusztus 7-én és 8-án, valamint 14-én a hétvégi alapmenetrend szerint járnak a vonatok, de hosszabb menetidőre kell számítani.Hétfőtől péntekig reggel 5 és 8 óra, valamint 13 és 20 óra között több S70-es és Z70-es vonat utasainak pótlóbusszal kell utazniuk Nagymaros és Szob között. Szombaton és vasárnap az alapmenetrend érvényes. A Nyugati pályaudvarról Szob felé közlekedő Z70-es vonatok Nagymaroson kb. 20 percet várakoznak, ezért késéssel érkeznek meg Szobra. A többi vonat esetében is előfordulhat pár perccel hosszabb menetidő. A Dunakanyart a Balatonnal összekötő Jégmadár expressz közlekedésében nincs változás.
A menetrendek elérhetők a Mávcsoport honlapján.
Mint írják, a Dömössel szemben levő Szent Mihály-hegy melletti vasúti pályaszakaszt az elmúlt években többször kellett lezárni, mert egy-egy hevesebb esőzés, felhőszakadás során a hegyoldalból szikladarabokat és nagymennyiségű hordalékot magával hozó sárlavina öntötte el – ezzel járhatatlanná téve a vágányokat. A tavaly nyári viharok után novemberig volt lezárva ez a vonalszakasz, de az akkori természeti csapás miatt a Duna partján vezető közút is használhatatlan lett.
Az erózió miatt folyamatosan romlik a helyzet, a hirtelen lehulló nagy mennyiségű csapadék okozta sárlavinákban csúszdaszerűen zúdul a hordalék a vasúti pálya irányába. A sínek melletti fal mögött található hosszanti fogadóudvar próbálja meg felfogni és ülepíteni az áradatot.
2019-ig félévente tartottak ellenőrzést a hegynél, 2021-ben már tervezetten négy alkalommal van ütemezve sziklakitermelés és a fal, illetve a pályamenti műtárgyak állapotának vizsgálata, 2022-re pedig hat vizsgálati időszakot jelöltek ki a növekvő kockázat miatt. A vasúttársaság állandó sziklaőri szolgálatot tart fenn, melyet esős időszakokban mérnöki szintű fokozott felügyelettel egészítenek ki.
A múlt vasárnapi esőzések után a fal mögötti árok ismét pár óra alatt megtelt, illetve sár folyt a közelebbi vágányra is, emiatt azonnal le is kellett állítani a forgalmat. A kármentesítést még aznap este megkezdték, de a szerdai eső a munkagépekkel fellazított hordalékot folyós sárrá alakította, melynek kiszárításához ismét napok kellenek. A sárelöntés után a fal mögötti árok kitakarítása és a vágány járhatóvá tétele miatt augusztus közepéig meghosszabbították a lezárást.
A vasárnapi és szerdai esők után a fogadóudvarban kb. 1300 köbméternyi sár és hordalék gyűlt össze, majd péntek reggelre egy többórás felhőszakadás miatt újabb ezer köbméterrel nőtt a kitermelésre váró anyag mennyisége. A helyreállításon folyamatosan dolgoznak a helyszínen, az esetlegesen ismét csapadékosra forduló időjárás viszont befolyásolhatja a helyreállítás idejét.