2021.01.06. 06:48
Több millió forint kárt okoznak a graffitizők
Tavaly a Budapest-Hegyeshalom-Rajka vasútvonalon egy tatabányai, a Budapest-Esztergom vasútvonalon pedig három angyalföldi Stadler FLIRT szerelvényt firkáltak össze ismeretlenek, rongálás miatt pedig jelenleg is zajlik a rendőrségi eljárás – tudtuk meg a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságától.
A firkászok tavaly összesen több mint tízezer négyzetméternyi felületet festettek össze a vonatokon
Forrás: MÁV
Az állami vasúttársaság nemrégiben számolt be arról, hogy a firkászok tavaly összesen több mint tízezer négyzetméternyi felületet festettek össze a vonatokon. Ebbe beletartoznak a tagek, vagyis a kisebb firkák, aláírások és a graffitik is, melyek alatt a nagyobb, kidolgozottabb rajzokat értjük. Az közismert, hogy a rongálók szeretik színesebbé varázsolni a vasúti kocsik külsejét, de a MÁV tájékoztatásából az is kiderül, hogy a belső felületeket sem kímélik.

Fotó: MÁV
Bár országosan az előző évekhez képest javuló tendenciát tapasztaltak – azaz egyre kevesebbszer észlelnek ilyen jellegű rongálást – de a graffitizők még mindig sok munkát adnak a takarítóknak. A közleményből az is kiderül, hogy november végéig 1385 szerelvény belső felülete esett áldozatául a firkászoknak, és nekik „köszönhetően” több mint 15 millió forintból sikerült tisztává varázsolni a beszennyezett mintegy 7 ezer négyzetméternyi felületet.
December elején a közösségi oldalakon gyorsan elterjedt egy fotó, amin a szobi vonalon közlekedő egyik összefestett emeletes vonat szerepelt. Persze nem ez volt az egyetlen ilyen jellegű rongálás tavaly az országban: több mint kétszáz kocsit pingáltak össze, melyeket 5,6 millió forintnyi összegből tisztítottak meg.
Megkerestük az állami vasúttársaságot, hogy megtudjuk, mi a helyzet a megyénket érintő vasútvonalakon. Válaszlevelükben azt írták, hogy a graffitis rongálások leginkább azokon az állomásokon figyelhetők meg, ahol az éjszakai órákban hosszabb ideig pihennek a vonatok. Emellett a kevésbé megvilágított vágányokon álló szerelvények a veszélyeztetettebbek.
A hegyeshalmi és az esztergomi vonal esetében sokkal inkább azt tapasztalják, hogy a rongálók a belső falfelületeket vagy a szerelvények üléseinek háttámláit firkálják össze. A közlekedő vonatoknál pedig jellemzően a belső felületek oldalfalain, illetve az illemhelyiségekben figyelhetők meg a firkák. Véleményük szerint azért is lehet kevesebb a graffitis rongálás a két vonalon, mert a szerelvények rövidebb ideig várakoznak az egyes állomásokon, továbbá a peronok jó világítással rendelkeznek.
Speciális réteggel védekeznek
A MÁV nem csak a vasútőri jelenléttel és kamerarendszerrel, de egy úgynevezett speciális anti-graffiti-réteggel is megpróbálja megelőzni a firkálásokat. Ennek köszönhetően az összefestett felületeket a korábbinál jóval könnyebben lehet lemosni és szinte nyoma sem marad a rongálásnak. A vasúttársaság azt kéri az utasoktól, ha graffitizőket látnak, akkor haladéktalanul jelezzék azt a vasúti alkalmazottaknak, vagy a rendőrségnek, hogy a lehető leghamarabb tudjanak intézkedni. Magyarországon a hasonló rongálások a kár értékétől függően szabálysértésnek vagy bűncselekménynek minősülnek. A MÁV minden esetben megteszi a szükséges intézkedéseket, az előző esztendőben firkálás miatt eddig 189 feljelentést tettek.