2020.12.07. 07:00
Megújulva érkezett vissza Tatára a tengerek királynője
Megújulva érkezett vissza a tengerek királynőjét ábrázoló gyönyörű Amphitrité szobor a tatai Eszterházy kastélyba. Csák Attila szobrászművész csak a restaurálás közben jött rá, hogy a romos szobor egy másik szobrot rejt.
Forrás: Beküldött
Daruval emelték be új helyére a megújult Amphitrité-szobrot a tatai Esterházy-kastélyban, ami a Nemzeti Örökségvédelmi Fejlesztési Nonprofit Kft. koordinálásában a Nemzeti Kastélyprogram és Nemzeti Várprogram keretében újul meg. Az alkotást eredetileg Schweiger Antal készítette az Esterházy család részére 1785 körül.
A korábban sellőnek hitt szobron feltehetőleg az I. világháború alatt keletkezett sérüléseket műkőből készült hullámformákkal takarták el az 1920-as években. A restaurálás során Csák Attila szobrászművész teljes mértékben eltávolította a műkövet, aminek középpontjában Amphitrité, Poszeidón felesége állt.
– Két éve nyár végén hívtak el az Eszterházy-kastélyba, hogy nézzek meg egy szobrot. Egy nagyon lepusztult, algás, romos alkotást találtam, aminek feje sem volt. Nem lehetett tudni, mit is rejt pontosan. Azt a feladatot kaptam, hogy készítsem el ennek a szobornak a mását és azt faragjam meg, hogy újra kikerülhessen a szökőkúthoz, mesélte a kezdeteket a szobrász, aki miután hazavitte a szobrot, furcsa felfedezést tett.
– Azt tudtuk, hogy a szobrot Schweiger Antal készítette az 1800-as évek környékén, erről találtunk több leírást is. Azt gondoltuk, hogy talán egy sellőt, vagy egy nimfát formázhat, de azt senki sem gondolta, hogy ez egy konkrét személyt ábrázol. Egy alapos tisztítás során jöttem rá, hogy amit mindenki kőnek hisz, az valójában a külső műkő borítás. Korabeli fotók nem voltak a szoborról, így senki sem tudta, mit rejthet belül. Engedélyt kértem, hogy megvizsgáljam és lefejtsem a műkövet. Végül alóla egy gyönyörű szép jelenet került elő. Mint kiderült, feltehetően száz évvel ezelőtt fedhették be műkővel, hogy megóvják a további sérülésektől – mondta a művész.
– Miután lekerült a külső műkő borítás, az én feladatom először az volt, hogy formailag kiegészítsem. Majd miután a szakmai zsűri elfogadta a formát, elkészítettem a másolatát. Ugyanis az eredeti szobor már nem alkalmas arra, hogy kikerüljön és betöltse a neki szánt funkcióját. Sok rajta a visszaragasztás és meggyengült a kő is. Ezért az eredeti alkotás a restaurálása után most a kastély kiállítóterébe került, míg a másolat a kastélykertben lesz majd látható – magyarázta Csák Attila.
A szobor felfedezése igazi különlegességnek számít.
– Olyan már volt, hogy egy festmény alatt egy másik képet találtak. De olyan most fordult elő először, hogy egy szobor alatt egy másik szobor volt – árulta el a restaurátor, aki azt is elmondta, hogy mit ábrázol az alkotás.
– A történet úgy szól, hogy Amphitrité, mikor Poszeidón feleségül kérte, megijedt és elbújt egy tengeri barlangban. Az isten hiába kereste sokáig nem találta, ezért szólt a delfinek istenének, hogy keresse meg. Azt a jelenetet ábrázolja, amikor megtalálta.