Telefon, Skype

2020.04.30. 14:00

A családsegítő munkatársai az online térben is próbálnak segítséget nyújtani

A koronavírus-járvány miatt az élet minden területén minimalizálták a személyes találkozásokat. A TJ ESZI Család és Gyermekjóléti Központ munkatársainak nagy része is felköltözött az online térbe és telefonon, Skype-on próbálják segíteni a rászorulókat.

Sugár Gabi

Forrás: 24 Óra

Fotó: Zantleitner Ingrid

A családok többsége jól alkalmazkodott a koronavírus-járvány okozta kialakult helyzethez: megszervezték a gyerekek felügyeletét, és igyekeznek eleget tenni a digitális iskolai követelményeknek. Középpontba kerültek a mobiltelefonok, hisz egyéb informatikai eszközök hiányában sokan ezen fogadják és küldik az iskolai feladataikat – összegezte Nagy-Dombóvári Mária, az intézmény szakmai vezetője az oktatási intézmények bezárása után hozzájuk befutó telefonok tapasztalatait.

A szakember kiemelte: az iskolai és óvodai szociális segítők felvették az oktatási intézményekkel a kapcsolatot; probléma esetén közvetítenek a felek között. Már érzékelhető, hogy megnövekedett a munkanélküliek száma. Egyre többen keresik a családsegítőt megszűnő albérlet miatti lakhatási problémák miatt, de emelkedett az igény a tartós élelmiszereket tartalmazó kríziscsomagokra is. Az idősek próbálják betartani az idősávos kijárási korlátozást. Segítséget azok kérnek, akik betegségük vagy egyéb rászorultságuk miatt nem tudják elhagyni otthonaikat.

Érzékelhető a krízis a pszichológusok telefonhívásaiból. Több családban nőtt a házastársak közötti feszültség, vagy adódtak gyermeknevelési problémák. A tanácsadók a krízishelyzetben, illetve heti, vagy indokolt esetben napi konzultációval próbálnak segíteni a bajba jutottakon. A jelenleg vagy korábban az intézménnyel kapcsolatban álló kamaszok is keresik a segítőket az online térben, mert a csoportmunkákat fel kellett függeszteni ugyan, viszont a kialakult helyzetben szükségét érzik a segítő beszélgetéseknek.

A speciális szolgáltatásaikkal járó személyes konzultációk (pszichológiai tanácsadás, kapcsolattartási ügyelet, mediáció, családkonzultáció, művészetterápia) szünetelnek. A vészhelyzetből adódó szociális és pszichés problémák enyhítésére tanácsadói segítő hálózatot dolgoztak ki. Az elérhetőségek az intézmény honlapján megtalálhatóak.

A szakemberek meghatározott rend szerint Skype-on vagy telefonon állnak az ügyfelek rendelkezésére – tudtuk meg Nagy-Dombóvári Máriától. Klinikai szakpszichológus, pszichológus, jogász, szociális munkások, fejlesztőpedagógus és klubvezetők várják a segítségre szorulók vagy az érdeklődők hívásait.

Az óvodai, iskolai szociális segítők nem látnak el ügyfélfogadást, de telefonon, e-mailben ([email protected]), valamint a TJ Iránytű Facebook-oldalon keresztül elérhetőek. Az utcai és lakótelepi szociális munkások pedig az ULA SZOMU TJ Facebook-oldalon tartanak kapcsolatot az ügyfelekkel. Részletek, telefonszámok a weboldalunkon olvashatók – hangsúlyozta Nagy-Dombóvári Mária.

A hatósági ügyintézés is folyamatosan zajlik, javaslataikat továbbra is küldik a gyámhivatalnak. A személyes ügyfélfogadás a Család és Gyermekjóléti Központban szünetel, sürgős esetben előzetes telefonos egyeztetést követően lehet felkeresni a Platán tér 10-es szám alatti központi épületet.

– Új feladataink közé tartozik a hetven éven felüliek és a karanténban lévők gyógyszerellátásának biztosítása, amelyet az önkormányzattal együttműködve végzünk. Kérés esetén persze másoknak is segítünk ebben – tette hozzá az intézmény szakmai vezetője. – Szintén az időseket, a karanténban lévőket, a tartós betegségben szenvedőket támogatjuk azzal, hogy igény esetén bevásárlással, csekkjeik feladásával, valamint ügyeik intézésével segítjük át őket ebben a nehéz időszakban. A munkatársaim emellett megszervezték az intézményünkben dolgozók gyerekeinek a felügyeletét.

Krízis esetén az alábbi telefonszámok hívhatók

Munkaidőn túli krízishelyzet esetén továbbra is hívhatóak a készenléti szolgálat munkatársai a 30/339-8727-es számon, ahol a szakember telefonos tájékoztatást és tanácsadást biztosít, szükség esetén akár megfelelő segítséget mozgósít. A Tatabányai járás településein élők hétfőtől csütörtökig 8–16, és pénteken 8–12 óráig hívhatják az alábbi számokat: Tatabánya, Újváros: 34/512-890; kertvárosi iroda: 34/309-025 Füzes utcai telephely: 30/676-7248. Gyermely: 30/339-9415; Héreg: 30/997-0308; Környe: 30/520-8641; Szárliget: 30/993-4321; Szomor: 30/339-9415; Tarján: 30/997-0308; Várgesztes: 30/676-7248; Vértessomló: 30/676-7248; Vértesszőlős: 30/846-0066. Emellett a közösségi oldalakon és weboldalon is várják azok jelentkezését, akik segítségre szorulnak. A szakemberek elérhetőségei az intézmény honlapján megtalálhatóak.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában