2017.11.20. 20:11
Látni és látszani: a rendőrség tanácsai a gyalogoselütések ellen
Az őszi és téli hónapokban sok gyalogos és kerékpáros szenved közúti balesetet, derül ki a statisztikákból. A rendőrség tanácsait megfogadva, és némi odafigyeléssel ezen balesetek száma jelentősen csökkenthető.
Télen jóval magasabb a gyalogosbalesetek száma
Forrás: Shutterstock
Az elmúlt évek rendőri tapasztalatai és a baleseti statisztikai adatok szerint az őszi és téli hónapokban sajnálatos módon sok gyalogost és kerékpárost ütnek el járművel a hazai közutakon.
Gyakorlatilag valamennyi gyalogos elütésről elmondható, hogy annak hátterében valamilyen emberi hiba áll (gyorshajtás, elsőbbség meg nem adása, figyelmetlenség), és ez egyben azt is jelenti, hogy ezek a többnyire súlyos balesetek szabálykövető magatartással, az emberi hibák kiküszöbölése által megelőzhetőek.
A gyalogosok és kerékpárosok a közúti közlekedés legvédtelenebb és legsérülékenyebb résztvevői, elütésük során gyakorlatilag kivétel nélkül személyi sérülés következik be, és csak annak súlyossága a kérdés. Ez a különös sérülékenység indokolja, hogy kiemelten odafigyeljünk rájuk.
Miért magas ilyenkor a gyalogos elütések száma?
Ősszel és télen a közúti közlekedést befolyásoló az időjárási, a látási és az útviszonyok egyaránt kedvezőtlenül változnak. A gyalogosokat és kerékpárosokat ilyenkor jóval nehezebb észlelni, mint más évszakokban. A nappali világosság időtartama jelentősen lecsökken, gyakran az felhős ég, és a sűrű téli csapadékok (hó, ónos eső stb.) is megnehezítik a járműből való kilátást. Ezen túl a szennyezett, vagy kellően meg nem tisztított, bepárásodott szélvédők, vagy a régi, elhasználódott ablaktörlő lapátok is rendkívül kedvezőtlenül hatnak a gyalogosok észlelhetőségére.
Tovább nehezíti a helyzetet, ha a gyalogosok vagy a kerékpáros nem feltűnő, a környezetből kirívó, hanem szürke, vagy sötét tónusú ruházatot viselnek (főleg az idős közlekedőkre jellemző a sötét ruházat). A nedves, különösen a havas, jeges útburkolaton a járművek fékútja, féktávolsága megnő, és ez jelentősen növeli a balesetek bekövetkezésének kockázatát. A csúszós útburkolaton a gyalogosok és a kerékpárosok bizonytalanabbul közlekednek, jobban koncentrálnak a megcsúszás és az elesés elkerülésére, és ez akár el is terelheti, vagy megoszthatja a figyelmüket, s kevésbé figyelnek a közlekedés más résztvevőire, például a közeledő járművekre.
Csapadékos időben, valamint erős, csípős szélben az is jól megfigyelhető, hogy a gyalogosok igyekeznek mielőbb „fedél alá”, azaz védett helyre kerülni. Ez egyben azt is jelenti, hogy körültekintésük sok esetben felületes, nem feltétlenül a kijelölt gyalogos-átkelőhelyen kelnek át, és rosszul mérik fel az érkező járművek sebességét. Esőben, vagy sűrű hóesésben a kinyitott esernyő is korlátozhatja a gyalogosokat a látásban, a biztonságos közlekedéshez szükséges információk megszerzésében.
Hogyan előzhetjük meg a gyalogos és kerékpáros baleseteket?