Közlekedés

2025.01.26. 09:10

Ha ezt a KRESZ-tesztet benézed, add vissza a jogsid

Hamarosan több változást is meg kell szokniuk az autósoknak az új KRESZ szabályoknak köszönhetően. A járművek kivilágításának szabályai is módosulnak, erre hoz példát KRESZ-tesztünk.

Az új KRESZ bevezetésére már nem kell sokáig várni. Ahogy már többször is írtunk róla, nyilvánosságra kerültek olyan részletek, amelyeket hamarosan a gyakorlatban is alkalmazniuk kell a sofőröknek. Legújabb KRESZ-tesztünkben azt vizsgáljuk, hogy az új szabályok szerint melyik sofőr közlekedik szabályosan a képen látható helyzetekben

Ki hibázott a képen? A KRESZ-teszt minden kérdésre választ ad
Ki hibázott a képen? A KRESZ-teszt minden kérdésre választ ad
Forrás: veol.hu/illusztráció

KRESZ-teszt: melyik sofőr közlekedik szabályosan? 

Megoldás a veol.hu-n.

Az új KRESZ szerint már máshogy kell használni az autók világítását

Ahogy a Kemma.hu is korábban beszámolt róla, az új KRESZ szabályok több fontos változást hoznak, érintve például az indexelést, sebességkorlátozást, követési távolságot és leállósávot. Emellett a járművek világításának használatában is jelentős módosulások várhatóak.

A jelenlegi KRESZ előírásai szerint a forgalomban részt vevő járművet éjszaka és korlátozott látási viszonyok között ki kell világítani, valamint lakott területen kívül, még nappal és jó látási viszonyok mellett is tompított fényszóróval vagy nappali menetjelző lámpával kell világítani. Azonban a mostani szabályozás nem foglalkozik az autók világításával lakott területen belüli, nappali közlekedés esetén. Az új KRESZ-szabályok ezt is tisztázni fogják.

Az új KRESZ tervezete szerint minden járműre vonatkozik a kötelező kivilágítás, amely a láthatóság korlátozottsága esetén lakott területen kívül is előírja a távolsági fényszóró használatát (de vannak kivételek). Ez azt jelenti, hogy minden járművet minden helyzetben, még lakott területen belül is ki kell világítani.

Mi a különbség a menetjelző lámpa és a tompított fényszóró között?

Az újabb autók esetében a menetjelző lámpa automatikusan felkapcsolódik, amint az autót beindítják. Régebbi modellekben a kapcsolón egy tekerés a menetjelzőt, míg egy másik tekerés a tompított fényszórót aktiválja. Sokan azonban még mindig nem tudják pontosan, hogyan kell használni ezeket a világításokat, pedig fontos megérteni, hogy a két fényforrás nem ugyanaz.

A menetjelző lámpa nappali, jó látási viszonyok között elegendő lehet, de sötétedéskor, hajnalban, szürkületben vagy rossz látási viszonyok között már nem biztosít megfelelő láthatóságot. Bár a helyzetjelző a járművet elölről megvilágítja, hátulról nem, ami számos balesetet okozott már. Egy kivilágítatlan autó hátulról sötétben komoly balesetveszélyt jelent. Mint arról korábban is beszámoltunk, a nappali menetjelző lámpák célja nem az út megvilágítása, hanem a járművek jobb láthatósága nappali fényviszonyok között.

Próbáld ki a korábbi tesztjeinket!

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában